رسانه‌ها نور به‌تاریکی بتابند، اما بعید است صداوسیما شفاف‌سازی کند

کاربران خبرآنلاین پای گزارشی با تیتر «درآمد بی‌حساب و کتاب روبیکا و چند پرسش ساده» با کامنت‌های خود به اظهارنظر درباره استفاده بی‌ضابطه برنامه‌های تلویزیونی از کدهای دستوری و شفاف نبودن صداوسیما در این زمینه پرداخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتشار مطلبی با تیتر «درآمد بی‌حساب و کتاب روبیکا و چند پرسش ساده»، واکنش بسیاری از کاربران خبرآنلاین را برانگیخت که در قالب کامنت در زیر آن گزارش بازتاب یافت.

در آن گزارش چند پرسش طرح و از صداوسیما خواسته شده بود تن به شفافیت بدهد و درباره ساز و کار اداری و مالی همکاری با شرکت توسکا و اپلیکیشن روبیکا دست به روشنگری بزند.

کاربران خبرآنلاین، نسبت به گزارش «درآمد بی‌حساب و کتاب روبیکا و چند پرسش ساده» موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای متفاوتی را ابراز کردند که نمونه‌هایی از آن را در زیر خواهید خواند.

شفافیت در صداوسیما حق مردم است

کاربری در زیر این گزارش، در کامنتی نوشته است: «این برنامه و برنامه‌های مشابه یک ابهام خیلی بزرگ دارند و آن اینکه هزینه‌های‌شان چطور تامین می‌شود؟ آن‌هایی که یک خرده اطلاعات فنی داشته باشند، می‌دانند هزینه سرویس‌دهی و نگهداری چنین اپلیکیشن‌هایی سرسام‌آور است. این هزینه‌ها باید از یک فرآیند مالی شفاف تامین بشود و یا...»

کاربر دیگری هم خیلی کوتاه پرسیده: «چرا صدا و سیما پاسخگو نیست؟ این‌ها پول ملت و بیت‌المال است، خدا رو خوش نمی‌آید.»

مخاطب ناشناسی هم تاکید کرده است: «شفافیت در نهادی که مال مردم است و بودجه‌اش از جیب مردم تامین می‌شود، حق مردم است و باید جواب بدهند

و کاربری انگار که جواب پرسش دیگران را داده باشد، نوشته است: «وقتی صداوسیما به منظور تامین اهداف مالی‌اش از هیچ فرصتی نمی‌گذرد و اجازه می‌دهد هر چیزی در برنامه‌ها تبلیغ بشود، معلوم است که تن به‌هیچ‌گونه شفافیتی در این زمینه نمی‌دهد.»

برنامه‌های تلویزیونی و قمار در کازینوها

یک نفر هم کامنتی به این شرح گذاشته است: «این قرعه‌کشی‌ها قمار است. یادم هست اول انقلاب هم بلیت بخت‌آزمایی که قرعه‌کشی بود به همین علت جمع شد

و دیگری حرف نفر قبلی را این‌گونه تکمیل کرده است: «این‌که تلویزیون دولتی چنین رفتارهای غیر قانونی دارد، یک طرف ماجرا است. طرف دیگر نفس عمل است که به عناوین مختلف هر بار می‌گویند عدد ۱ را به فلان سامانه بفرست و در قرعه‌کشی شرکت کن یا ستاره عدد فلان مربع را بزن و یا ...... این‌ها با بلیت بخت آزمایی رژیم قبل چه فرقی دارد؟‌ این‌ها قمار است. چرا پلیس فتا جلوی این قماربازی‌ها را نمی‌گیرد؟ ‌من از مردمی تعجب می‌کنم که در این قماربازی‌ها شرکت می‌کنند..»

نقش مردم در قدرت یافتن اپلیکیشن‌ها

کاربری با تاکید براین‌که تنها مردم ضامن بقا یا یا حذف این اپلیکشین‌ها هستند، نوشته است: «این اپلیکیشن‌ها و ستاره مربع‌ها یه نقطه اشتراک با خودروسازی ما دارد و آن‌هم این‌که یک‌طرف قضیه مردم هستند. اگر مردم کمی تعقل کنند و در این بازی‌ها وارد نشوند، صدا و سیما و روبیکا و خودروسازان چکار می‌توانند بکنند؟...»

حمید هم در این باره اظهارنظر کرده است: «تمام صدا و سیما شده ستاره و مربع و اپلیکیشن و... هفت هشتاد و روبیکا رو چه کسی تبدیل به یک همچین غولی کرده است که الان توپ هم تکانش نمی‌دهد؟ خودِ مردم این‌کار را کردند. اگر در نظرسنجی‌ها و قرعه‌کشی‌های‌شان شرکت نکنند، خودشان خود به‌خود جمع میشوند.»

امنیت گوشی‌ها با بازی ستاره مربع؟

اما کاربری با امضای بی‌نام با طرح ادعایی گفته است: «اگر برای‌تان جالب است، باید بگویم این برنامه بیشترین وظیفه‌اش سرک کشیدن به اطلاعات خصوصی گوشی کاربران است. دلیل این‌همه تبلیغاتش دقیقا همین است.»

مخاطبی هم در واکنش به کاربر قبلی پرسیده است: «حالا مثلا چه اطلاعات مهمی داری که نگران هستی؟»

و کاربری به پرسش بالا این‌طور جواب داده است: «شمایی که گفتی چرا نگرانی، باید عرض بشود به خدمت‌تان که شما هنوز معنی فضای خصوصی و شخصی رو متوجه نشده‌ای. فرضا من هیچ چیر مهمی که ترس لو رفتنش را داشته باشم، ندارم اما باید در فضای خصوصی‌ام احساس امنیت داشته باشم، چون حق فردی هر کسی است. یعنی مهم نیست چیز خصوصی دارم یا نه، مهم این است که کسی حق سرک کشیدن به آن را ندارد. حرف شما مثل این است که بگویی طرف هیچی در خانه‌اش ندارد و لذا اشکال ندارد مردم بروند توی خانه‌اش سرک بکشند چون چیز مهمی ندارد که ترسی برای دزدیده شدنش داشته باشد.»

و دیگری میانه این بحث را گرفته و نوشته است: «روبیکا یک برنامه است. یک سری امکانات می‌دهد یک سری دسترسی می‌گیرد. این دسترسی‌ها را کلی برنامه دیگر هم می‌گیرند. شما هم دوست نداری، نصب نکن، واجب که نیست.»

روزنامه‌نگاری تحقیقی و تابیدن نور بر تاریکی

حسین درباره این گزارش نوشته است: «متاسفانه گزارش بسیار ضعیفی بود. همه می‌دانند که صدا و سیما به کسی پاسخگو نیست. اگر شما چیزی پیدا کردید، باید گزارش تهیه کنید. در غیر این‌صورت فقط کلمات بی‌ربط و تکراری را کنار هم چیده‌اید.»

در مقابل، کاربری با نام ایران از زاویه‌ای دیگر به این مسئله نگاه انداخته است: «مشکل ما در ایران برای مبارزه با فسادهای مالی، نبود امنیت و آزادی برای رسانه‌هاست، تا خبرنگاری تحقیقی با امنیت و آزادی بتواند نوری بر گوشه‌های تاریک فساد بیندازد. متاسفانه اگر نور چراغ رسانه‌ای یا خبرنگاری بخواهد سمت مراکز قدرت بچرخد، رسانه با چراغش با هم خاموش می‌شوند

و مخاطب دیگری، با تایید گزارش منتشر شده، بدبینی کاربر قبلی را این‌گونه تکمیل کرده است: «آفرین، یک نور کم سویی به این دالان مخوف انداختی، ولی بزودی باطریت تموم می‌شود و ما می‌مانیم و این چاه عمیق پر از ...»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1238922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    7 0
    خدا صدا وسیما را شفاف می کند !!! دولت که قدرت ندارد خود صداوسیمایی ها هم علیه خود هرگز ...