سوال از وزیر ورزش به خاطر یک فایل صوتی کلید خورد

ایرنا نوشت: دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان گفت: درخصوص روشن شدن موضوع صحبت های توهین آمیز رییس فدراسیون سوارکاری به مردم ترکمن چنانچه پاسخ مناسبی داده نشود، هفته آینده سوال از وزیر ورزش را کلید می زنیم.

شهرام کوسه غراوی روز جمعه در حاشیه مسابقات اسبدوانی گنبدکاووس، درخصوص پیگیری صحبت های منتشر شده از مسعود خلیلی رییس فدراسیون سوارکاری که باعث آزردگی مردم ترکمن صحرا شده، اظهار داشت: مجمع نمایندگان استان گلستان در راستای اعاده حق مردم نجیب ترکمن، اعتراض خود را نسبت به این موضوع به صورت کتبی به وزیر ورزش و جوانان داده اند و منتظر پاسخی روشن در این زمینه هستیم.
وی در ادامه گفت: صحبت هایی که منتشر شده اصلا زیبنده نیست و از همین رو با جدیت این موضوع را دنبال خواهیم کرد و چنانچه به پاسخ روشنی نرسیم و این احتمال وجود دارد هفته آینده سوال از وزیر را در این رابطه در مجلس کلید بزنیم زیرا می بایست دلیل مباحث مطرح شده روشن شود.
دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان گفت: از آنجایی که سوارکاری و اسب در استان گلستان و خصوصا در منطقه ترکمن صحرا از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد همه مدیران و مسئولان باید تلاش کنند تا نگاه ها و کارها به سمت و سویی برود که بتوانیم با گرفتن اعتبار و بهره برداری از ایده های نو به بهبود وضعیت این ورزش کمک کنیم.
نماینده مردم حوزه شرق استان گلستان افزود: 20 میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ارتقای جشنواره اسب اصیل ترکمن که سالانه در صوفیان شهرستان کلاله برگزار می شود، اختصاص یافته که در سال جاری پنج میلیارد ریال از این اعتبار تخصیص داده شد.
رییس هیات سوارکاری استان گلستان نیز در این خصوص بیان کرد: قطعا این مجموعه با نگاه حاکمیتی این موضوع را دنبال خواهد کرد و شاهد هستیم نماینده ولی فقیه در استان گلستان، استاندار و مجمع نمایندگان در این خصوص اعتراض داشته و پیگیر هستند و ما نیز نباید به سمت و سویی برویم که فضا متشنج شود.
فرج الله رزاقی افزود: باید این حق را برای رییس فدراسیون سوارکاری نیز قائل شویم که در مورد موضوع طرح شده و این فایل صوتی که در فضای مجازی انتشار یافته فرصت پاسخگویی داشته باشند و با پیگیری های مدیران استانی و کشوری مطمئن هستیم که حقی از کسی ضایع نخواهد شد.
رییس هیات سوارکاری شهرستان گنبدکاووس نیز در خصوص اعتراض تماشاگران مسابقه اسبدوانی در مجموعه سوارکاری این شهرستان نسبت به جلوگیری از جمع آوری امضا و تهیه تومار برای روشن شدن موضوع و استیفای حق و حقوق مردم ترکمن صحرا پس از طرح برخی موضوعات از سوی رییس فدراسیون سوارکاری خاطرنشان کرد: این حرکت فاقد هرگونه مجوز قانونی از مراجع قضایی و انتظامی بود.
میکائیل قزلجه گفت: برای جلوگیری از تشنج در محل مجموعه سوارکاری گنبدکاووس از طرح این موضوع جلوگیری کردیم و چنانچه ر این راستا مجوزگرفته شود، می توانند این تومار را تهیه کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی خصوصا در منطقه گنبدکاووس از تهیه یک تومار و امضای علاقه مندان به اسب و ورزش اسبدوانی در اعتراض به سخنان منتشر شده از سوی رئیس فدراسیون سوارکاری خبر می داد که در روز گذشته و امروز و در جریان برگزاری مسابقات اسبدوانی در گنبدکاووس این اتفاق برخلاف خواست جمعی از تماشاگران اتفاق نیفتاد و از بروز آن جلوگیری شد.
برخی از تماشاگران حاضر در مجموعه اسبدوانی گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفتند: صحبت های رییس فدراسیون سوارکاری قلب ترکمن صحرا را آزرده است و اعتراض به حرف های مطرح شده را حق خود می دانیم.
این عده با تصریح بر این نکته که به هیچ وجه به دنبال ایجاد تشنج و اعتراض خشونت آمیز نبوده و امنیت را ابزار آرامش خود می دانیم، خاطرنشان کردند: تنها با آماده سازی یک طومار خواستیم اعتراض خود را بیان کنیم که از طرح آن نیز جلوگیری شد.
مصاحبه شوندگان با خبرنگار ایرنا گفتند: قوم ترکمن به دلیل توهین های مطرح شده، استعفای رییس فدراسیون سوارکاری ا از وزیر محترم ورزش و رییس جمهور خواستار است.
انتشار یک فایل صوتی کوتاه با موضوع ترکمن های گلستان، منتسب به رییس فدراسیون سوارکاری در روزهای گذشته در فضای مجازی کافی بود تا موجی از ناراحتی توام با تعجب ناشی از اظهار نظر یک مسوول نسبت به قومیتی با سابقه سکونت چند هزار ساله در کشور، مردم و مسوولان این استان شمالی را در بهت و حیرت فرو برد.
ماجرا از آنجا آغاز شد که در این فایل صوتی مسعود خلیلی رییس فدراسیون سوارکاری با دادن نسبت هایی به ترکمن ها خواستار بایکوت کردن آنها شد.
این سخنان به اظهار نظرهای فراوان و متعدد مسوولان استان گلستان و لزوم عذرخواهی رییس فدراسیون و برکناری وی توسط وزیر ورزش منجر شد.
آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان در گفت و گوی تلفنی با سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان خواستار برخورد جدی با رییس فدراسیون سوارکاری شد.
نقطه پایان موضع گیری مسوولان گلستانی مربوط به استاندار بود که در نامه ای خطاب به رییس فدراسیون سوارکاری خواستار پوزش و دلجویی این مسوول از مردم ترکمن شد.
مسعود خلیلی رییس فدراسیون سوارکاری چند روز پس از انتشار این فایل صوتی در پاسخ به نامه استاندار گلستان، با وجود عذرخواهی از ترکمن ها، اصالت فایل صوتی منتسب به خود را تایید نکرد.

64231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1239069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =