۹ نفر
۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
قبل از خرید ماشین ظرف‌شویی بدانید

ایلنا نوشت: با خرید ماشین ظرفشویی خوب، می توانید در مصرف آب و انرژی و در نتیجه هزینه های خود به طور قابل توجهی صرفه جویی کنید.

از این رو می توان گفت خرید ماشین ظرفشویی، بهترین سرمایه گذاری در خانه شما محسوب می شود. همچنین کارشناسان سلامت بر این موضوع تأکید دارند که شستشوی ظروف با دست، کاملاً آن ها را تمیز نمی کند. چرا که دمای مناسب برای تمیز کردن کامل ظروف حدود ۶۰ درجه سانتی گراد است که تحمل این دما عملاً برای دست امکان پذیر نیست. ماشین ظرفشویی با رساندن دمای آب به دمای مطلوب، به خوبی ظروف را از چربی و آلودگی پاک می کند.

اگر قصد خرید این وسیله ارزشمند خانگی را داشته باشید، با سوالات متنوعی روبرو خواهید شد. ماشین ظرفشویی چند نفره مناسب است؟ تفاوت مدل ایستاده با رومیزی چیست؟ مخزن پلاستیکی بهتر است یا استیل؟ کدام برندها بهترین اند؟ سنسور تشخیص کثیفی چقدر اهمیت دارد؟ و سوالاتی از این قبیل. در ابتدا  لازم است با سه سوال عمده در خرید ماشین ظرفشویی آشنا شوید. برای انتخاب ظرفیت مناسب ماشین ظرفشویی، میزان رفت و آمد را در کنار تعداد اعضای خانواده درنظر بگیرید.

به عنوان یک معیار ساده، تعداد اعضای خانواده خود را ۲ تا ۳ نفر بیشتر درنظر بگیرید. از نظر نحوه قرارگیری در دکوراسیون آشپزخانه، ماشین های ظرفشویی را می توان به دو دسته ایستاده و رومیزی تقسیم بندی کرد. مدل های ایستاده معمولاً در ظرفیت های ۴ تا ۶ نفره تولید می شوند که مناسب خانواده های کم جمعیت و کم رفت و آمد می باشند. همچنین این مدل ها شامل دو نوع توکار و معمولی می باشند که مدل های ۱۲ نفره از پرفروش ترین های بازار محسوب می شوند.  

اکنون که با انواع ماشین ظرفشویی آشنا شدید، در ادامه به چند نکته کاربردی اشاره می کنیم که می تواند بهترین راهنما در خرید این دستگاه باشد. با ما همراه باشید.

تعداد سبد و قابل تنظیم بودن آن

اشاره کردیم که در انتخاب ماشین ظرفشویی به ظرفیت دستگاه دقت کنید. اما این کافی نیست. همواره در کنار ظرفیت دستگاه، طبقات داخلی و نوع سبدها را نیز مدنظر داشته باشید. در اکثر مدل های روز برندهای معتبر، برای هر وسیله ای که قرار است آن را بشویید، سبدی تعبیه شده است. وجود سبدهای جدا از هم به ماشین شما کمک خواهد کرد تا ظروف بهتر شسته شوند. همچنین ماشین های ظرفشویی که دارای سبد قابل تنظیم  و متحرک و همچنین فضاهای دندانه دار می باشند، به شما این امکان را می دهند که بتوانید با پایین کشیدن سبدها، بشقاب های بزرگ تری را در ماشین خود جای دهید.

تفاوت در مصرف آب دستگاه

در سال های گذشته شاهد هشدارهای جدی درباره بحران آب در ایران و دیگر کشورهای دنیا بوده ایم. هر خانواده چهار نفره به طور متوسط ۱۵۰۰ لیتر آب در روز مصرف می کند که تقریباً نیمی از آن برای مصارف بهداشتی است. میزان قابل توجهی از آب مصرفی توسط خانواده ها نیز در آشپزخانه هدر می رود که بخش عمده آن به شستن ظروف برمی گردد. البته این را هم بدانید بد نیست. برخلاف تصور رایج، شستن ظروف با دست و به روش سنتی، بیش از مقدار لازم آب مصرف می کند. اگر از استفاده به موقع دستگاه مطلع باشید، ماشین ظرفشویی نه تنها وقت با ارزش شما را ذخیره می کند، بلکه از خود شما هم آب کمتری مصرف می کند. البته بسته به نوع برند و مدل نیز تفاوت قابل توجهی در میزان آب مصرفی وجود دارد. با درنظر گرفتن ظرفیت هر کدام، میزان مصرف آب را در مدل های مختلف مقایسه نمایید. مدل های ۱۴ نفره برندهای معتبر میزان آب مصرفی بین ۹ تا ۱۰ لیتر دارند.

اگر ماشین ظرفشویی شما کاملاً پر باشد، مقدار آب مصرفی آن با آبی که با شستن دستی ظرف مصرف می شود، تفاوت چندانی نخواهد داشت. توصیه می کنیم هنگامی از ماشین ظرفشویی استفاده کنید که به اندازه کافی ظرف کثیف برای شستن با دستگاه داشته باشید.

مخزن پلاستیکی بهتر است یا استیلی؟

نقش مخزن دستگاه در انتخاب ماشین ظرفشویی مناسب را نادیده نگیرید. مخزن های ظرفشویی به دو شکل ساخته می شوند: یکی پلاستیکی و دیگری استیل. مخزن ماشین های ظرفشویی ارزان از جنس پلاستیک و مدل های گران قیمت تر از جنس فولاد ضدزنگ (اصطلاحاً استیل) است. استیل ها زنگ نمی زنند، رسوب نمی بندند، لک نمی شوند، ماندگاری طولانی تری دارند و در کل این امکان را فراهم می آورند که سال های سال بدون دغدغه از ماشین ظرفشویی استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که مخزن های استیلی را نباید با مواد شوینده دارای سفیدکننده شستشو دهید.

اهمیت شستشوی بدون صدا

صدای ماشین ظرفشویی نیز همانند سایر لوازم آشپزخانه ازجمله هود و ماشین لباسشویی در خرید اهمیت دارد. ماشین های ظرفشویی که در آن ها از لوله های فولادی ضدزنگ استفاده شده است، سر و صدا را بهتر از ظرفشویی هایی که از لوله های پلاستیکی استفاده می کنند، جذب می کنند. همچنین دارا بودن دیواره های عایق بندی شده نیز صدای مزاحم را تا حد زیادی برطرف خواهند کرد.

قابلیت جدید، سنسور تشخیص کثیفی

ماشین ظرفشویی هایی که دارای سنسور شناسایی میزان کثیفی ظروف و حجم ظرف داخل دستگاه هستند، به عنوان یکی از بهترین گزینه ها برای انتخاب هر خانواده ای محسوب می شوند. وقتی به گزارش آمار مصرف کنندگان نگاه می کنیم، ماشین های ظرفشویی تولید شده از سال ۲۰۱۱ به بعد، مجهز به سنسور تشخیص کثیفی هستند. این قابلیت باعث می شود تا دستگاه به طور اتوماتیک میزان انرژی موردنیاز برای شستن ظرف ها را تنظیم نماید. همچنین جهت کاهش هزینه ها، سیستمی تحت عنوان «شستشوی تأخیری» در تولیدات برندهای معتبر بکار رفته است. با تنظیم این سیستم، دستگاه در غیر ساعات پیک برق روشن شده و شروع به کار می کند. 

مزایای شستشو با بخار

اکثر افرادی که از ماشین های ظرفشویی قدیمی استفاده کرده اند، یکی از مشکلات این دستگاه ها را وجود لک در ظروف در پایان شستشو عنوان می کنند. سیستم شستشو با بخار با استفاده از فشار بخار و حرارت قابل قبول آن (حدود ۷۰ درجه سانتی گراد) تمامی لک ها را از سطح ظروف پاک خواهد کرد. همچنین دیگر نیاز نیست ظرف ها را پیش از قرار دادن داخل ماشین آبکشی نمایید.

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1239961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =