شاهزاده سعودی با راه‌اندازی جنبش اعتراضی خواستار برقراری نظام مشروطه شد

یک شاهزاده در تبعید سعودی با راه اندازی جنبش اعتراضی خواستار تغییر رژیم درعربستان سعودی شده و قول داده است از منتقدانی که از این کشور فرار می کنند حفاظت کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  این اقدام وی پس از آن صورت می گیرد که سال گذشته جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی به وسیله مقامات این کشور در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه کشته شد.

شاهزاده خالد بن فرحان آل سعود که بیش از یک دهه پیش ازعربستان سعودی گریخت در گفتگو با ایندیپندنت گفت خواستار استقرار نظام پادشاهی مشروطه درعربستان سعودی است به نحوی که نخست وزیر و کابینه او از طریق برگزاری انتخابات روی کار بیایند تا با آنچه که به گفته وی نقض دائمی حقوق بشر و بی عدالتی همیشگی در این کشور است مقابله شود.


این شاهزاده سعودی در تبعید که در آلمان سکونت دارد امیدوار است جنبش اعتراضی خود با نام «جنبش آزادی مردم شبه جزیره عربستان» بتواند برای کسانی که از عربستان سعودی می گریزند وکیل‏، مترجم و دسترسی به رسانه ها به منظور پناهندگی در اروپا فراهم کند.

این ایده در شرایطی مطرح می شود که در پی قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه در اکتبر گذشته، سرکوب مخالفان و منتقدان رژیم سعودی شدت گرفته است. برخی مقامات اطلاعاتی ترکیه و آمریکا و همچنین قانون گذاران شناخته شده آنها معتقدند کشتن خاشقچی تنها بر اساس فرمان مستقیم محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی ممکن بوده است.

مقامات سعودی که تحقیقاتی در خصوص پرونده قتل خاشقچی شروع کردند بارها هر گونه دست داشتن بن سلمان را در این ماجرا رد کردند و در عوض گفتند برخی مقامات خودسر سعودی در قتل وحشیانه خاشقچی دست داشته اند.
خالد شاهزاده چهل و یک ساله سعودی در گفتگو با ایندیپندنت گفت: «ما به نظامی مانند دیگر دمکراسی ها در عربستان سعودی نیاز داریم که مردم در آن از حق انتخاب حکومت و ایجاد یک عربستان سعودی تازه برخوردار باشند.»
این شاهزاده سعودی در ادامه گفت:‌ «ما دیدگاه خاصی در خصوص نظام قضائی، حقوق بشر و مسئولیت پذیری داریم. اما در حال حاضر باید بر قانون اساسی و وضعیت سعودی ها در اروپا تمرکز کنیم.»

شاهزاده خالد که از سال 2007 در تبعید در آلمان به سر می برد گفت گروهی که می خواهد راه اندازی کند، حمایت های حقوقی و اشکال متنوع دیگری از کمک های مورد نیاز در اختیار شهروندان سعودی قرار می دهد تا آنها مجبور نشوند به شبکه های اجتماعی تکیه کنند.
این شاهزاده شورشی بخشی از جناحی درون خاندان سلطنتی آل سعود است که با محمد بن سلمان اختلاف نظر دارند. به گفته خالد، پدر و خواهرش در عربستان سعودی در بازداشت خانگی به سر می برند.
خالد پیشتر به ایندیپندنت گفته بود که مقامات سعودی درست ده روز پیش از قتل خاشقچی تلاش کرده اند او را بربایند.

خالد گفت مقامات سعودی به وی وعده داده اند اگر با سفر به مصر حاضر به ملاقات با مقامات عربستان در کنسولگری این کشور در قاهره شود، حاضرند میلیون ها دلار به او پرداخت کنند.

شاهزاده خالد که می دانست این پیشنهاد احتمالا دامی برای کشاندن وی به مصر و بازگرداندنش به عربستان سعودی و بخشی از سرکوب گسترده تر منتقدان رژیم سعودی است، آن را رد کرد.

عربستان سعودی تحت حاکمیت غیر رسمی محمد بن سلمان به علت اتهامات حقوق بشری مرتبط با ربودن منتقدان خود از کشورهای خارجی و انتقال آنها به عربستان از جمله چندین شاهزاده با انتقادات بین المللی روبرو بوده است. 
خالد علاوه بر تلاش برای تغییر رژیم در عربستان سعودی به دنبال کمک به شهروندان سعودی است که از این کشور می گریزند و به اروپا می آیند.

او اکنون اتحادی به مخالفان سعودی حاضر در سراسر اروپا تشکیل داده و فهرستی از وکلای امور مهاجرت و مترجمان حاضر در آلمان را برای کمک به شبکه خود گردآوری کرده است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1240570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    0 0
    با این شخص مصاحبه شود تا بتوان ضربه سیاسی به عربستان زد
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    0 0
    فکر کردی می شه؟ نظام شما قوم و قبیله ای است. اصلا مشروطه قابل تحقق نیست