شیرجه ناخواسته دلیل سقوط بوئینگ ۷۳۷ مکس/ ترامپ هم دستور توقف داد

با پیوستن آمریکا به فهرست، بیش از ۵۰ کشور جهان بوئینگ ۷۳۷ مکس را زمین‌گیر کردند. ترامپ در دستوری فوری پرواز این هواپیمای مسافری معیوب را متوقف کرد. کارشناسان می‌گویند شیرجه ناخواسته دلیل سقوط است.

علیرضا خراسانی-  رئیس‌جمهور آمریکا که دو روز پیش با توئیتی گناه سقوط هواپیمای اتیوپی را به گردن خلبان انداخته بود{لینک}، در دستوری اعلام کرد: "به اطلاع خلبانان و خطوط هوایی رسانده شده و شرکت‌های هواپیمایی نیز آن را پذیرفته‌اند. جان مردم آمریکا و همه مردم، در اولویت نگرانی‌های ماست."

بدین ترتیب آمریکا، سازنده بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ و ۹ را از مدار خارج می‌کند تا رفع عیب کند.

کارشناسان می‌گویند سیستم موسوم به Maneuver Characteristics Augmentation  تعریف‌شده تا مشکل ناشی از تفاوت اندازه دهانه و موقعیت موتور جدید نسبت به موتور قدیمی نصب‌شده در ۷۳۷ قبلی را برطرف کند. این سیستم اشتباه فعال‌شده و باعث می‌شود دماغه هواپیما به پایین بچرخد و هواپیما «شیرجه ناخواسته» بزند.

هر دو هواپیمای اندونزی و اتیوپی که نو بوده و به فاصله چند ماه از یکدیگر سقوط کردند، دچار شیرجه ناخواسته شده‌اند و به گفته کارشناسان هواپیما ناگهانی به پایین سقوط کرده و با دماغه با شدت زیاد به زمین می‌خورد.

بوئینگ ۷۳۷ از بهترین و پرفروش‌ترین هواپیماهای جهان بوده و ۷۳۷مکس ۸ و ۹ از روی آن ساخته‌شده است. البته مدل ۷ و ۱۰ نیز دارد که ازلحاظ بدنه، تعداد مسافر و برد پروازی باهم فرق دارند.

هر دو هواپیمای سانحه دیده از نوع مکس ۸ بوده و گفته می‌شود از ۵ هزار بوئینگ سفارش شده برای ساخت بیش از ۲۶۰۰ فروند از همین نوعی که سقوط کرده، هستند.

در زیر اسامی ۵۰ کشوری که پرواز این نوع بوئینگ را متوقف کرده‌اند، ببینید.

سقوط بوئینگ‌هایی که قرار بود مردم ایران سوارشان شوند

خداحافظی جهان با «بوئینگ ۷۳۷مکس» و ماست‌مالی‌های ترامپ
 

۵۶۵۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1240836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
    6 9
    زنده باد بوئینگ
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
    9 2
    فردا ایران میرود و همه دست دوم هایش را میخرد