سعید جلیلی: ما فرصت‌های زیادی داریم، در شمال دریا داریم، در جنوب هم  دریا داریم

ایسنا نوشت: ما از عزیزان دولت خواسته ایم بیان کنند مشکلات اقتصادی کشور چه میزان به دستگاه‌های اجرایی و مدیریت داخلی و چه میزان به تحریم‌ها و چه میزان به فلان کنوانسیون ربط دارد؟ امروز اکثر صاحب نظران و فعالان اقتصادی کشور می‌گویند ۸۰ درصد شرایط اقتصادی امروز مربوط به مشکلات داخلی و مسئله مدیریتی است. گمرک، بیمه و مالیات باید حل شود.

سعید جلیلی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت:  دشمنان هفت هزار میلیارد دلار هزینه می‌کنند، اما بعد از آن نتیجه این می‌شد که رئیس رژیم آمریکا برای سفر به عراق، شبانه باید برود و برگردد و کسی هم از آنها استقبال نکند.

جلیلی گفت: امروز آنها می‌دانند با چه اقتداری روابط بین دو ملت ایران و عراق شکل می‌گیرد. آنها می‌بینند نتیجه اقتدا به رسول اکرم(ص) چه شده است؛ ملت ایران حرکتی ایجاد کرده که امروز می‌خواهد در چهل سالگی گام دومش را بردارد.

وی افزود: عده‌ای می‌پرسند برای آینده چه باید کرد؟ اینکه رهبر معظم انقلاب در یک بیانیه تفصیلی گام دوم انقلاب را نشان می‌دهند برای این است که باید من و شما نسبت خود را با این گام مشخص کنیم. سوال مهم این است که وظیفه ما نسبت به این حرکت چیست و چه نقشی باید ایفا کنیم؟

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتضای حرکت انقلابی این است که به قله‌ها نگاه می‌کند. رهبری در این بیانیه صحبت از رسیدن به قله می‌کنند. ما حرکت‌های مهمی را شروع کرده‌ایم اما نباید به حداقل‌ها راضی باشیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری از گام دوم می‌گویند، تاکید می‌کنند نخستین جهاد، امید به آینده است؛ چرا که دشمن تلاش می‌کند دستاوردهای انقلاب نادیده گرفته شود. نباید دچار تحلیل سراپا غلط شویم. یک تحلیل غلط مهم‌تر از تحریم است؛ چون تمام توان مردم را می‌گیرد. نباید دچار تحلیل سراسر غلط بشویم. باید یک تحلیل دقیق از دنیا داشته باشیم.

جلیلی گفت: امروز مردم می‌پرسند مشکلات اقتصادی حل می‌شود یا خیر؟ اگر اینجا یک تحلیل غلط صورت بگیرد، درست نیست. مثلاً بگویند اگر فلان مشکل اقتصادی است به خاطر عدم تصویب فلان کنوانسیون یا موضوع سیاسی است. اینجا باید یک تحلیل درست داشته باشیم. اینکه اکثر صاحب نظران می‌گویند ۸۰ درصد از مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت‌ها است یک نوع راه حل در برابر ما می‌گذارد؛ اینکه برخی مشکلات دیگر به تحریم‌های ثانویه آمریکا مربوط است یک راه حل دیگر می‌خواهد. اگر این تحلیل غلط ارائه شود آن موقع در ارائه راه حل مشکل ایجاد می‌شود.

جلیلی گفت: امروز اکثر صاحب نظران و فعالان اقتصادی کشورمی گوید ۸۰ درصدمسائل مربوط به مشکلات داخلی است. گمرک، بیمه و مالیات باید حل شود. بعد ببینیم تحریم‌ها چگونه می‌شود حل شود. می‌گویند یک راه این است که ببینیم طرف مقابل چه می‌خواهد؟ می‌گویند بهانه بیش‌تر به آنها داده نشود؛ سوال این است آیا بهانه ندادن می‌تواند مشکلات را حل کند؟ آمریکا از برجام خارج شد اروپایی که ادعای طرفداری از حقوق بین‌الملل را داشت تا همین امروز حتی حاضر نیست بگوید رفتار آمریکا نقض برجام است. حداکثر کاری که می‌کند این است که ابراز تاسف می‌کند.

وی افزود: معطل رفتار استکباری نشویم. همین اروپا. برای ما فرصت‌های فراوانی وجود دارد. باید تحلیل صحیحی از توانمندی خود داشته باشیم. آن‌ها می‌گفتند اولین تحریم‌ها را در حوزه دفاعی بردند. نه فقط آن تحریم‌ها را پشت سر گذاشتیم بلکه توانمند شدیم. در دوران جنگ سیم خاردار به ما نمی‌دادند امروز درباره برد موشک‌های بالستیک ما حرف می‌زنند.

جلیلی اظهار کرد: می‌گفتند ایران توانمندی هسته‌ای صلح‌آمیز نداشته باشد. اگر ما فکر کنیم به امید کسان دیگری می‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم اشتباه است. ملت ما نشان داده است می‌تواند. همین فرزندان شما در اوج تحریم بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان را با مدیریت خودکفای خود اداره کردند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که با تکیه بر جوانان و مدیریت داخلی می‌شود از نفت به خودکفایی پتروشیمی و بنزین رسید و از این طریق به قطب صنعتی منطقه تبدیل شد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز خدا فرصت‌هایی در اختیار ما گذاشته است. امروز قطاری از فرصت‌ها داریم. در جنوب به آب‌های آزاد متصل هستید در شمال دریا دارید. بدانید عزیزان من در زمانی که اروپا می‌گفت می‌خواست با ما رابطه داشته باشد، صادرات ما به کل اروپا برابر نصف صادراتمان به افغانستان بود.

وی در پایان گفت: باید تدبیر کنیم، چاره اندیشی کنیم تا با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و فناوری بتوانیم فرصت‌های ارزشمندی که در اختیار ما است را با نیروی جوان و انقلابی استفاده کنیم. از این طریق می‌توانیم گام دوم را با قدرت، شتاب، پویندگی و شایسته طی کنیم.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1241219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
    0 0
    فرصت ها ي ما جناب جليلي در زمان مديريت شما نابود شد و حالا هم مردم هزينه عواقب مديريت شما را ميپردازند
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
    0 0
    کاملا درسته. کشور ما خیلی ثروتمنده و از هر لحاظ مستعده. ولی دست مدیران بی سواد و ناتوان افتاده که راه به کسی غیر از خودشون نمیدهند. آفت کشور ما مدیریت غیرحرفه ای و قبیله ایه.
  • GB ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
    1 0
    خود شما ماشاالله یک پا فرصتی ،البته به اضافه طرفداران دلواپستون که بیشتر از یک فرصت و شاید حتی یک نعمت باشید .!!!!!
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
    0 0
    درست گفتین. در شمال دریا داریم در جنوب دریا داریم ولی بین این دو تا دریا چهار تا مدیر کاربلد نداریم.
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
    0 0
    باید از ظرفیتهای دو دریا هم استفاده کنیم. یکیش همین ظرفیت نفت است و دیگریش هم ظرفیت ماهیگیری و بعد هم بسیاری ظرفیتهای دیگر ، از جمله ظرفیت کشتیرانی، ظرفیت حمل و تبادل کالا، ظرفیت آبزی پروری، ظرفیت استخراج املاح و کانیهای گرانبها، انتقال آب به کویر و فلات مرکزی برای رفع کمبود آب و رونق کشاورزی، صید مروارید، نولید خاویار، تبدیل انرژی آب به برق و... و... و...به هر حال باید ظرفیتها را شناخت و بیشترین بهره ها را از آن گرفت.