قلب مردم جهان جریحه‌دار شد

حمله تروریستی وحشیانه یک نژاد پرست نیوزلندی قلب مردم دنیا را به لرزه درآورد، رهبران و کشورهای جهان از روز گذشته تا کنون این جنایت را محکوم کرده اند و کاربران فضای مجازی نیز خواستار مقابله جدی با نژاد پرستی شده اند.

زهره نوروزپور: روز جمعه ۲۴ اسفند ماه نمازگزاران مسلمان نیوزلند هدف حمله تروریستی قرار گرفتند. بیش از ۳۰۰ نمازگزار در دو مسجد زمانی که به سجده بودند هدف تیراندازی سنگین تروریست ها با تفنگ های اتوماتیک قرار گرفتند.(اینجا)

نخستین مسجدی که مورد حمله قرار گرفت، مسجد نور بود که شاهدان می‌گویند مرد سیاه پوشی را دیده‌اند که وارد این مسجد شد و بعد از آن صدای چندین شلیک را شنیده‌اند. مسجد لینوود دومین مسجدی بود که مورد حمله قرار گرفت.(اینجا)

شبکه های خبری جهان از جمله شبکه خبری اسکای نیوز روز جمعه در پی فاجعه کشتار در مساجد نیوزیلند، با انتشار تصویری از عامل اصلی حمله به نمازگزاران مسجدهای شهر کرایست چرچ، وی را مانند دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، معتقد به برتری کامل نژاد سفید توصیف کردند.(اینجا)

عامل حمله مرگبار به دو مسجد در نیوزیلند صبح امروز (شنبه) در برابر دادگاه حاضر و در خصوص اتهام قتل تفهیم اتهام شد. این در حالی است که در پی کشته شدن حدود ۵۰ نمازگزار و زخمی شدن بیش از ۴۰ تن دیگر در دو مسجد کرایست‌چرچ نخست وزیر نیوزیلند اعلام کرد، مقامات در قانون مالکیت حمل سلاح بازنگری خواهند کرد. وی تاکید کرد، تحقیقاتی روی فعالیت‌های راست‌گرایی افراطی آغاز شده است. (اینجا)

از سوی دیگر، جسیندا آردرن امروز جزئیات جدیدی از اهداف مظنون اصلی تیراندازی به نمازگزاران دو مسجد در روز جمعه فاش کرد.

او گفت، فرد جانی اگر پلیس او را بازداشت نمی‌کرد قصد داشته به حملاتش ادامه دهد.

نخست وزیر نیوزیلند به خبرنگاران گفت: او دو قبضه سلاح دیگر در خودرواش داشت و قصد داشته به حملاتش ادامه دهد.

وی اظهار کرد، قوانین مالکیت اسلحه پس از این حمله تروریستی باید تغییر کنند.(اینجا)

این شهروند ۲۸ ساله استرالیا به نام برینتوت ترانت که احتمالا دستگیر شده و در صفحه فیسبوک خود از اشغال سرزمین های اروپایی توسط مهاجمان مسلمان، ابراز خشم کرده، دارای پدر و مادر انگلیسی است.(اینجا)

ترانت با استفاده از دوربینی که به لباس خود متصل کرده بود، تمامی مراحل حمله به مسجد النور که دستکم ۳۰ کشته برجا گذاشته را در شبکه اجتماعی فیسبوک منتشر می کرده است ترانت در شبکه های اجتماعی نوشته است که به هیچ گروهی وابسته نیست و برای برنامه ریزی و تمرین اجرای این حملات به نیوزیلند سفر کرده است.(اینجا)

از همان لحظات اولیه واکنش ها به این حمله تروریستی آغاز شد.(اینجا)

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم در پیامی توییتری این حمله را محکوم کرد. ظریف در این پیام خطاب به "دموکراسی‌های غربی" نوشته است که تزویر و ریاکاری غرب در دفاع از "سیاه نمایی" علیه مسلمانان به بهانه "آزادی بیان" باید پایان یابد. (اینجا)

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم حمله به دو مسجد در کرایست‌چرچ نیوزیلند را محکوم کرد. (اینجا)

حمید بعیدی‌نژاد سفیر کشورمان در لندن نیز در توییت خود به اقدام شنیع شبکه معاند بی بی سی فارسی واکنش نشان داد و نوشت: مدیران ارشد BBC فارسی چقدر برای تروریستی نخواندن حملات داعش و تجزیه طلبان در ایران توجیهات آوردند اما از نظر BBC فارسی فقط یک معیار برای تروریستی بودن حملات وجود دارد و آن حملاتی است که علیه انگلیس صورت گیرند. لذا چاقو کشی در لندن تروریستی است اما قتل عام در نیوزیلند فقط حمله است.(اینجا)

رئیس جمهور ترکیه با محکوم کردن حملات امروز به مساجد در نیوزیلند تصریح کرد که گسترش و تشویق اسلام‌هراسی در جهان از محدوده آزار و اذیت فردی فراتر رفته و ابعاد کشتارجمعی یافته است. (اینجا)

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه ترکیه به عنوان رئیس دوره ای سازمان همکاری اسلامی ضمن محکومیت شدید حمله تروریستی و کشتار مسلمانان در نیوزیلند خواستار واکنش مناسب کشورهای اسلامی نسبت به این جنایت هولناک شد. (اینجا)

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در واکنشی دیگر در توئیت خود نوشت: مردم ایران از اقدام تروریستی امروز در کرایستچرچ نیوزیلند عمیقا متاثر و خشمگین شدند؛ ولی ما متعجب نیستیم.

به عنوان مردمی که مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا هستند و دخترانشان نمی توانند در صورت حضور در مدارس فرانسوی واجبات دینی خود را رعایت کنند، ما ایرانی ها به خوبی می دانیم که نژادپرستی و نفرت از اسلام چه عواقبی دارد.(اینجا)

رئیس جمهور کشورمان نیز در پیامی حمله تروریستی و نژادپرستانه به نمازگزاران مسلمان در نیوزیلند، اقدامی سبوعانه و دردناک بود که قلب همه مسلمانان جهان، انسان‌های آزاده و همچنین ملت ایران را جریحه‌دار ساخت.(اینجا)

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف نسبت به کشتار جمعی گروهی از مسلمانان نیوزیلند در حین اقامه نماز جمعه که منجر به کشته و زخمی‌شدن شماری از نمازگزاران شد، از مقامات این کشور خواست تا برنامه‌ریزان و عاملان این اقدام تروریستی را تعقیب و اقدامات لازم را جهت تکرار نشدن چنین اتفاقاتی اتخاذ کنند. (اینجا)

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم حمله تروریستی نیوزیلند را محکوم کرده و آن را "کشتار وحشتناک" خوانده است.  سارا سندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید افزوده است: «ما علیه این اقدام خصمانه برآمده از نفرت در کنار مردم نیوزیلند و دولت نیوزلند ایستاده‌ایم.»  (اینجا)

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم با انتشار پیامی در توییتر با ابراز همدردی با مردم نیوزیلند تاکید کرد که شهروندان این کشور "در حالی که به گونه‌ای صلح‌آمیز در حال عبادت بوده‌اند، به آنها حمله شده و با تنفر نژادپرستانه به قتل رسیده‌اند"، مرکل می‌افزاید: «ما شانه به شانه‌ی هم در برابر ترور ایستاده‌ایم.»

هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان هم با محکوم کردن این حمله در پیامی توییتری آن را «حمله‌ای به همه ما» خوانده است. 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هم این حمله تروریستی را محکوم کرده است. در پیامی که از سوی کرملین در این باره منتشر شده این حمله را "یک سنگدلی تکان‌دهنده علیه شهروندان صلح‌جویی که برای عبادت جمع شده بودند"، توصیف کرده است. (اینجا)

همچنین بحرین،  الازهر مصر، امارات، عراق، عربستان و  پاکستان نیز به این جنایت واکنش نشان دادند. (اینجا) و (اینجا) و (اینجا)

عفو بین‌الملل و شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز حملات شوم و جنایتکارانه به مسلمانان نیوزلند را محکوم کردند.(اینجا)

به گزارش خبرگزاری رویترز شورای امنیت سازمان ملل متحد بیانیه‌ای را به پیشنهاد کویت و اندونزی و در واکنش به تیراندازی مرگبار در دو مسجد در نیوزیلند منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: اعضای شورای امنیت بر این موضوع تاکید دارند که تروریسم در هر شکل و صورتی یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای صلح و امنیت دنیا محسوب می‌شود.

اعضای شورای امنیت در بیانیه خود حمله اخیر را وحشتناک و بزدلانه قلمداد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز اعضای این نهاد بین‌المللی به احترام قربانیان این تیراندازی از جای خود برخاسته و یک دقیقه سکوت کردند.

همچنین ملکه الیزابت، وزیر امور خارجه اندونزی، نخست وزیر پیشین مالزی و شمار دیگری از رهبران جهان این حمله تروریستی را محکوم کردند.

مقام‌های فرانسوی از جمله رئیس جمهوری این کشور نیز حملات نیوزیلند را محکوم کرده و تاکید داشته‌اند که همکاری با متحدان برای مقابله با تروریسم امری ضروری است.

نخست وزیر نروژ نیز که کشورش حدود ۸ سال پیش شاهد کشتاری با ۷۷ مقتول به دست یک راست‌گرای افراطی بود، با مردم نیوزیلند ابراز همدردی کرد و در مصاحبه‌ای گفت چنین حملاتی نشان می‌دهد که تلاش‌های همه ما برای کاستن از تنش‌ها و مقابله با افراط‌گرایی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در همین حال از شب گذشته تا کنون تدابیر امنیتی در اطراف مساجد در اروپا و آمریکا شدت یافت.(اینجا)

در میان این واکنش ها وزیر امور خارجه کشورمان خواهان اقدام جدی مسلمانان شد، این درخواست به چه معنا بود؟

در تمام سال‌های اخیر، شخصیت‌ها و جوامع مسلمان - در اعتراض به این سرکوب سیستماتیک - غالباً بر «نقش رسانه‌ها» در ترویج اسلام‌ستیزی، تبعیض در ابراز انزجار نسبت به تعداد قربانیان خود و بکارگیری یا عدم بکارگیری واژه «تروریسم» یا «قربانی تروریسم» تاکید و تمرکز کرده‌اند و هر بار نیز - در واکنش به این قبیل پویش‌های اعتراضی - با این پاسخ مواجه شده‌اند که «در غرب آزادی بیان وجود دارد» یا «در غرب رسانه‌های مستقل هستند» و هر بار نیز در برابر این پاسخ‌ها به سرعت خلع سلاح شده‌اند! حال اینکه می‌بایست اعتراض اصلی آن‌ها حول محور سوءاستفاده خطرناک جریان‌های فاشیست و اسلام‌ستیز از نهادهای دولتی و سازوکارهای دموکراتیک این کشورها متمرکز می‌شد.

حال که وزیر امور خارجه ایران ابتکار عمل را در دست گرفته و - در واکنش به اتفاق اخیر در نیوزلند - خواستار تشکیل جلسه اضطراری «سازمان همکاری اسلامی» شده است، جا دارد موضوع بکارگیری نهادها و سازوکارهای دموکراتیک غرب برای سرکوب هویت و کرامت و انسانیت شهروندان مسلمان به موضوع اصلی این نشست بدل شود و کشورهای اسلامی قاطعانه در برابر تداوم این روند خطرناک و تبعات عدم اصلاح آن هشدار دهند. (اینجا)

۴۹۳۱۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1241411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
    0 1
    از من مایه نذار. بهیچ وجه قلب من جریحه دار نشد
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
    0 0
    بهتر است همه مسلمانان جهان به ايران پناهنده شوند نه به اروپا چون آنها طاقت اسلام را ندارند آنها خيلي هنر كنن به مسيح خودشان ايمان دارند نميدانم چرا يك مسلمان بايد در اروپا زندگي كند؟
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
    0 0
    چه کسانی موجب آوارگی مسلمانان جهان شدند؟