روایت جالب از مبارزات آیت‌الله کاشانی با انگلیسی‌ها در عراق

محمود کاشانی گفت: هنگامی که انگلستان اعلان قیمومت در عراق را منتشر کرد، آیت‌الله کاشانی تحمل نکرد و با بسیج عشایر عراق و گرفتن فتوایی از آیت‌الله میرزا محمدتقی شیرازی قیمومت انگلستان بر عراق را غیرقابل قبول و خلاف شرع دانستند.

به گزارش خبرآنلاین، محمود کاشانی فرزند آیت‌الله کاشانی  میهمان خبرآنلاین بود و به بخش هایی از زندگی پدرش اشاره کرد. روایت مبارزات آیت الله کاشانی با انلگیسی ها در عراق به شرح زیر است:

از جنبه‌های مهم زندگی آیت‌الله کاشانی این است که هنگامی که انگلستان اعلان قیمومت در عراق را منتشر کرد، آیت‌الله کاشانی تحمل نکرد و با بسیج عشایر عراق و گرفتن فتوایی از آیت‌الله میرزا محمدتقی شیرازی که فتوای مهمی دادند که عبارت آن این است که: « هیچ یک از مسلمانان حق ندارند غیر مسلمانی را برای حکومت و سلطنت بر مسلمین انتخاب کنند».  این مرجع بلند پایه ،   قیمومت انگلستان بر عراق را غیرقابل قبول و خلاف شرع دانستند. ۱۵ تن دیگر از علمای عراق نیز همین فتوا را دادند و همین زمینه‌ساز این شد که مردم عراق، به‌ویژه عشایر عراق که همه مسلح بودند، دست به یک قیام نظامی علیه نیروهای انگلستان بزنند که پیشگامی فرماندهی این نیروها را آیت‌الله کاشانی به‌عهده داشت.

عراق عموما عشایر بودند و شهرهای عراق خیلی محدود بودند در آن زمان.  شهر بغداد مرکز سیاسی بود  و شهرهای نجف و کربلا و حلّه که این‌ها در حقیقت مرکز دینی و مذهبی عراق بود. این نبردهای مسلحانه نتیجه‌بخش بود.  انگلستان ناچار شد نیروهای نظامی خود را که در غرب ایران داشت،به عراق منتقل کند و یک خلأ قدرتی هم در ایران به وجود آمد. و این نبردها نتیجه‌اش این بود که انگلستان از تحمیل قیمومت انصراف داد و پذیرفت ملک فیصل به‌عنوان پادشاه عراق انتخاب شود و عراق استقلال پیدا کرد و به‌عنوان یک دولت مستقل  اعلام موجودیت کرد. با این حال عده‌ای از سران عشایر و شخصیت‌هایی که در این قیام مسلحانه مورد پیگرد انگلستان قرار گرفتند، در رأس آن‌ها آیت‌الله کاشانی بود که به سفارش علمای عراق  تصمیم گرفت به ایران بیاید و به همراه  فردی با لباس کردی ایشان از کوه‌های منطقه کردستان به طرف کرمانشاه آمد  و ۳۰ بهمن ۱۲۹۹ ایشان وارد تهران شدند و سه روز بعد کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ اتفاق افتاد که به هر حال ایران را از یک هرج و مرج و نابسامانی و تجزیه‌طلبی که در گوشه و کنار و حتی مرکز ایران به وجود آمده بود، نجات داد. که این دوران ۲۰ ساله به هر حال یک امنیتی در کشور به وجود آورد.

مشروح کامل مصاحبه را می‌توانید اینجا بخوانید.

۲۱۴۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1241693