نامه مصطفی مستور به عادل فردوسی‌پور: ۲۰ سال پیش باید می‌رفتی/ مدیران تلویزیون، این همه سال سعه‌صدر نشان داده‌اند!

سایت روزنامه سازندگی نوشت:مصطفی مستور، نویسنده در پی حواشی پیش‌آمده برای برنامه نود در شبکه ۳ سینما نامه ای خطاب به عادل فردوسی پور منتشر کرد.

در این نامه آمده است:

عادل فردوسی‌ پور عزیز

همین اول بگویم که خبر کنار گذاشتن شما از برنامه‌ی نود و احتمالا حذف کامل شما از تلویزیون، مثل خیلی خبرهای تلخ دیگر این روزها، گرچه باعث تاسف است اما مطلقا تعجب‌آور نیست. حداقل برای من نیست. راستش به شنیدن چیزهای تاسف‌آوری که دیگر شگفت‌زده‌ام نمی‌کنند عادت کرده‌ام.

قبول دارم عادت زشت و خجالت‌آوری است؛ در واقع از آن عادت‌هایی است که خودش هم مایه تاسف است. با این حال گمان می‌کنم حتی اگر قرار باشد کسی از این اتفاق تعجب کند بیش‌تر باید از این جهت شگفت‌زده شود که چرا برنامه نود ۲۰ سال از تلویزیون ما پخش شد؟ دلایل زیادی وجود دارد که این برنامه باید سال‌ها پیش توقیف می‌شد نه پس از بیست سال. برنامه‌ی نود مثل برنامه‌ی «کلاه قرمزی» و احتمالا یکی دو برنامه‌ی دیگر (به جز این دو برنامه واقعا چیزی به خاطرم نمی‌رسد!) استثناهایی بودند بر قاعده‌ی قدیمی همه‌ی برنامه‌های تولیدی همه‌ی شبکه‌های تلویزیون و قبول کنید استثنا نمی‌تواند همیشه دوام بیاورد. 

تلویزیون، بنابر یکی از شگردهای قدیمی‌اش، به محض این که برنامه‌ای تولید می‌شود که مخاطبانی پیدا می‌کند، با این پیش‌فرض غلط که آن برنامه می‌تواند تریبونی برای انتقال «پیام‌هایی» باشد که خودش مایل است به «بینندگان عزیزش» بدهد، فورا گروهی از مهمان‌های سفارشی را به آن برنامه گسیل می‌کند و در این کار آن‌قدر افراط می‌کند تا همان‌ مخاطبان را هم فراری دهد. اما این شگرد قدیمی، به هر دلیل، برای برنامه‌ی نود کارایی نداشت و مهمان سفارشی نتوانست به نود راه یابد و از ظرفیت میلیونی و رشک‌برانگیز آن برای انتقال‌ پیام‌های کلیشه‌ای‌اش استفاده کند و این جرمی نابخشودنی برای نود بود.

به نظرم همین یک گناه کافی بود تا نود به محاق برود. اما برنامه‌ی نود گناهان دیگری هم داشت. یکی از بهترین‌شان این بود که گویی پنجره‌ و آینه‌ای بود برای دیدن خودمان. خود ناب و واقعی‌مان. وقتی چهره‌های شاد، خشمگین، پرهیجان، غمگین، بغض‌آلود، نگران، منتظر، مایوس، امیدوار و صورت‌هایی با انواع خصوصیات طبیعی دیگر را در قاب نود می‌دیدیم، که برخلاف آدم‌های کلیشه‌ای و عصاقورت داده و قلابی و مضحک برنامه‌های دیگر جعبه‌ی جادو ، خودمان را به خودمان ارجاع می‌دادند، طبیعی بود که لذت ببریم. این گناه، راز جذابیت نود بود. جذابیتی، که به هر دلیل، مطلوب تلویزیون نیست. تلویزیون، که به شهادت کارنامه‌ی عریض و طویلش، همواره شیفته‌ی مجریان کلیشه‌ای و عصاقورت و کم‌سواد و بی‌نمک و لوس و رسمی بوده، نباید و نمی‌تواند مجری نود را تحمل کند و این قابل درک است. 

برای من به وضوح روشن است که مدیران تلویزیون مفهوم «محبوبیت» را به خوبی می‌شناسند و خیلی خوب می‌دانند حذف چهره‌ی محبوب کاری منزجر کننده است. اما چرا این کار را می‌کنند؟ چون اصولا در تولید برنامه‌های کلیشه‌ای و پیام محور، «محبوبیت» به هیچ‌وجه شاخص مثبتی نیست. من می‌توانم فهرست مفصلی از گناهان نود را اینجا بیاورم و نشان دهم که مدیران تلویزیون در تحمل بیست ساله‌ی این برنامه اتفاقا سعه‌ی صدر نشان‌داده‌اند! دقیقا به همین دلیل است که همیشه از پخش هر برنامه‌ی نود شگفت‌زده می‌شدم. خب حالا با حذف نود، قطار تلویزیون به ریل همیشگی‌اش برگشت و تلویزیون به شکل کل منسجم و یکدستی از جنس کلیشه و کسالت درآمد. و چه خوب! حالا دیگر لازم نیست دوشنبه‌شب‌ها کارهای شخصی‌مان را کنار بگذاریم، کتاب ‌نخوانیم، فیلم نبینیم، موسیقی گوش‌ندهیم و هزار کار دیگر نکنیم تا فرصتی برای دیدن نود پیدا کنیم. مدیران تلویزیون هم البته می‌توانند آسوده‌تر بخوابند. اما یک پرسش مهم همچنان خواب مدیران را خواهد آشفت: با استحاله یا حذف برنامه‌های طبیعی و پربیننده و رویگردانی از خواست عمومی مخاطب دنبال چه هستیم؟ 

۱۷۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1242551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادی IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
    190 7
    متن گویا ولذت بخش و حرف دل همه هواداران فوتبال و مردم عادی بود. آری عادل تاوان متملق نبودن و چاپلوسی نکردنش را پرداخت! ولی کج سلیقه ها و عقده ای ها بدانند عادل ریشه داشت نه ریش! و هیچ گاه از اذهان عدالت طلبها حذف نخواهد شد
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
      17 0
      بنظرم دیگه تا این آقا مدیر باشه نودبر نمیگرده اینجا هم خودمون را بکشیم دیگه فعلا حذف شده.
    • امیر IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۴
      25 0
      4 درصدی های قالیباف برعکس شده..4 درصد افراد خاص برای 96 درصد تصمیم میگیرن
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
    چقدر حال به هم زن اند این آدمهایی که سعی می کنن از زوایه بالا و دانای کل به قضیه نگاه کنن و وانمود می کنن همه چیو می دونن و مثلا به خیال خودشون الان نسخه تلوزیون رو پیچیدن دادن دستش.باشه آقای مستور.شما عقل کلی و علم غیب داری!!!
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
      115 7
      حال بهم زن ترین قشر این مملکت ادمهای متوهمند متوجهی که
    • AE ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
      8 16
      قطعا آدمهای متوهم حال به هم زنند و من هم متوجه ام
    • AE ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
      3 14
      خیلی درست گفته
  • حمیدرضا IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
    123 8
    تیتر خبر خیلی رندانه و ماهرانه انتخاب شده ، به طوری که اگر خواننده تا خط اخر متن خبر را نخواند فکر می کند جناب مستور از حذف برنامه نود رضایت دارد حال انکه ایشان به شدت از برنامه های کسالت بار صدا و سیمای میلی انتقاد دارد
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
    12 97
    شما هم از فوتبال سر در می آری آقای مستور ؟
  • جعفر رجبی IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
    14 27
    منم دیگه صبح سه شنبه بی دردسر از خواب پا میشم!
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
    65 6
    چه متن كامل و دقيقي
  • FR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
    57 7
    اگر برگرده اشتباه بزرگی کرده
  • محمد US ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
    94 5
    فوق العاده بود واقعا براي من هم سوال بود چطوري تا الان تحمل كرده بودن برنامه ٩٠رو كه حقايق تلخ فوتبال و فسادش رو آشكار ميساخت دست مسولين بي مسوليت رو رو ميكرد
  • US ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
    12 68
    هیچ نگران نباشید ، آقای سوپاپی پور برمیگرده ، با دست پر هم برمیگرده ، اینا همش بازیه
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
    46 3
    درود بیکران بر مصطقا مستور عزیز
  • هادی IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
    44 58
    به نظرم فردوسی پور رو الکی مظلوم نکنید. هیچ وقت خط قرمز سازمان رو رد نکرد مثل حق پخش فوتبال، آوردن پیول هم تو شرایط دلار مملکت ما خیلی بی معنیه و مسخرست.
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
    51 2
    چطوری باید تلویزیون فردم را به سمت ماهواره سوق دهد جز با حذف برنامه های پرمخاطب
  • مهدی IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
    47 2
    خیلی زیبا و روان اعتراض میلیونها ایرانی را به رشته تحریر درآورده،واقعا دست مریزاد ،
  • علی آزاده GB ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
    66 7
    چقدر کوته فکرند کسانی که تصور می کنند برنامه نود فقط در زمینه فوتبال جای خود را در اذهان عمومی باز کرده بود. برنامه نود نمادی بود از افشاگری، حق طلبی و مبارزه رسانه ای با لاپوشانی ها و تملق گویی ها و نان به نرخ روز خوردنهای زمانه مملو از ریای ما که متاسفانه در لایه های زیرین و تودر توی فرهنگ ما رخنه کرده و مانند خوره پایه های مستحکم اصالت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و خلاصه دنیوی و مع الاسف اخروی ما را ذره ذره می خورد و از درون دارد متلاشی می کند. برنامه نود و شخص آقای فردوسی پور در بسیاری از موارد نماد و در پی عدالت و درستگویی و کشف حقایقی را داشت که شاید به قول نویسنده محترم آنهایی هستند که درحال تیشه زدن به ریشه فرهنگ این مرز و بومند، بیخ شاخه نشسته اند و سرشاخه می برند. زبان مردم را ممکن است ببندند اما وجدان های بیدار بالاخره مسؤلین تازه به دوران رسیده حسود را هرگز مسدود شدنی نیست...هرچند مانند هر برنامه دیگر و هر مجری دیگر، برنامه نود و نقطه نظرات آقای فردوسی پور بعضاً با نظر برخی کارشناسان، اهالی رسانه و دست اندرکاران سازگار نبود. آزاده باشید، اگر دین ندارید...فرمایش امام حسین (ع)
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
    31 4
    متن خوبی بود
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
    4 25
    دم فروغی گرم که.... اسلاحتلب رو این طوری سوزوند
    • ali IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
      0 0
      مگر تیم های فوتبالند عقاید که نگاه طرفدارانه را جایگزین نگاه عقلانی کنیم!؟
  • حمید IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۴
    4 16
    کسی‌که‌ورزش‌رابا‌سیاست‌قاطی‌کند‌حقش‌همین‌است کنارگذاشته‌شود‌ فردوسی‌پور‌زودترازاینها‌میبایست‌برودولی‌باتاخیر‌بالاخره‌رفت!!!!!!
  • بهجت IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    1 8
    اين متملقان و چماقداران عادل فردوسي پور خجالت نمي كشند كه اينقدر برنامه چيپ و بي محتواي نود و شخص غرغرو عادل فردوسي پور را بزرگ مي كنند.!!! از شما مصطفی مستور ديگه بعيد بود .