۵ نفر
۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
«دوباره بی‌زباله» راه‌اندازی شد

ایسنا نوشت: مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای برنامه ۱۲۰ روزه «دوباره بی‌زباله» خبر داد. 

ژیلا آقایی  با این توضیح که برنامه ۱۲۰ روزه «دوباره بی‌زباله» با همکاری ومشارکت ادارات کل محیط زیست استان‌ها، از ابتدای اسفندماه شروع شده است، گفت: این برنامه تا ۱۵ خرداد - که هفته محیط زیست است - ادامه خواهد داشت. در پایان این برنامه ۱۲۰ روزه، جشنواره دستاوردها به منظور مستندسازی تجربیات موفق و تقدیر از فعالان این طرح برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ دو برنامه ۱۰۰ روزه «بی‌زباله» و «آب و تالاب» توسط معاونت آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست و ادارات کل استان‌ها انجام شد، اظهارکرد: مدتی پیش پایش این دو برنامه توسط همکاران ستادی و استانی انجام و با خرد جمعی تصمیم گرفته شد که برای بار دوم برنامه بی‌زباله در کشور اجرایی شود بنابراین این بار برنامه «دوباره بی‌زباله» تدوین و به ادارات کل استان‌ها ابلاغ شد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد گروه‌های فعال در برنامه دوباره بی‌زباله گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد رکن مهم اجرای برنامه‌های مشارکت‌جویانه سازمان حفاظت محیط زیست هستند و در برنامه دوباره بی‌زباله هم از این پتانسیل استفاده خواهیم کرد. بخشی از برنامه‌ها نیز در راستای آموزش دانش‌آموزان و جلب مشارکت جامعه دانش آموزی در مدارس دنبال می‌شود همچنین در کتابخانه‌های استان‌ها و ادارات محیط زیست برنامه کتابخوانی را داریم که ضمن ترویج کتابخوانی از نویسنده‌هایی که در حوزه زباله و پسماند کار کرده‌اند دعوت و قدردانی می‌شود.

آقایی با اشاره به محورهای جدیدی که در طرح «دوباره بی‌زباله» مدنظراست، اظهارکرد: در طرح دوم برنامه بی‌زباله، سعی کردیم برنامه آموزشی برای تور لیدرها مخصوصاً آنهایی که در حوزه طبیعت‌گردی کار می‌کنند و معمولاً دوره محیط زیستی می‌بینند را مدنظر قراردهیم تا بتوانیم برنامه‌های خودمان را به این گروه ها معرفی و تورلیدرها را با خودمان همراه کنیم.

وی ادامه داد: در قالب طرح دوباره بی زباله، رویدادهای مرتبط با ایام نوروز مثل پاکسازی و برگزاری جشنواره‌های محلی برگزار خواهد شد البته تلاش می‌شود که از ظرفیت‌های متفاوت استان‌ها استفاده شود. برای همین هم امسال دست استان‌ها در نحوه اجرای طرح دوباره بی زباله و برگزاری رویدادها باز گذاشته شده است تا با توجه به تجربیات سال گذشته به منظور فرهنگسازی در حوزه زباله و پسماند عمل کنند.

به گفته مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست، پایگاه‌های نوروزی محیط زیست در مبادی شهرها مستقر خواهند بودتا ضمن ارایه بروشورهای تولید شده در حوزه محیط زیست به‌ویژه پسماند به مردم به گفت‌وگو و آموزش چهره به چهره اقدام کنند. همچنین مجموعه‌ای از اینفوگرافی‌ها و موشن‌گرافی‌ها تولید شده هم از طریق این پایگاه‌ها یا از طریق فضای مجازی ارائه خواهد شد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با تاکید بر ضرورت پایش برنامه دوباره بی‌زباله طی سه مرحله تصریح کرد: در بازه ۱۲۰ روزه اجرای طرح دوباره بی‌زباله، هر ۴۰ روز یک بار روند اجرای طرح، از طریق گزارش‌گیری از ادارات کل استانی پایش می‌شود تا نقاط ضعف و بازخوردها را بررسی کنیم.

۴٢٢٣٧

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1243050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =