۰ نفر
۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کشورهای همسایه چقدر کالا از ایران خریدند؟

ایران در یازده ماهه سال ۱۳۹۷ معادل ارزشی ۲۲.۲ میلیارد دلار کالا بدون محاسبه نفت خام به کشورهای همسایه صادر کرده و در مقابل از این کشورها ۱۰.۲ میلیارد دلار کالا وارد کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی تجارت کالای بدون نفت خام ایران با کشورهای همسایه طی ۱۱ ماه سال ۱۳۹۷ پرداخته است.

براین اساس در یازده ماهه سال ۱۳۹۷، بیش از ۵۵ درصد ارزش صادرات کالایی بدون نفت خام ایران (معادل ارزشی ۲۲.۲ میلیارد دلار)، به کشورهای همسایه بوده است. حدود ۲۶ درصد ارزش واردات کشور (معادل ارزشی حدود ۱۰.۲ میلیارد دلار) نیز از این مبادی صورت گرفته است.

براساس ارزش دلاری، ایران با کشورهای عراق و افغانستان دارای تراز تجاری مثبت و نسبتا قابل ملاحظه ای در مقایسه با سایر کشورهای همسایه است. تراز تجاری ایران با کشورهای روسیه، امارات متحده عربی و ترکیه نیز منفی بوده است.

آمارهای منتشر شده نشان می دهد که صادرات ایران به عراق ۸ میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار و واردات از آن تنها ۵۴ میلیون دلار بوده است. بنابراین تراز تجاری ایران با عراق ۸ میلیارد و ۱۸۵ میلیون دلار مثبت بوده است.

از سوی دیگر ایران ۲ میلیارد و ۷۲۷ میلیون دلار صادرات غیرنفتی به افغانستان در مدت مشابه داشته است و در مقابل تنها ۱۰ میلیون دلار کالا وارد کرده است و بنابراین تراز تجاری با این کشور ۲ میلیارد و ۷۱۷ میلیون دلار به نفع ایران مثبت بوده است.

اما تراز تجاری ایران با فدراسیون روسیه ۸۹۳ میلیون دلار به نفع همسایه شمالی بوده است. آمارها نشان می دهند که در ۱۱ ماهه نخست سال قبل ایران ۲۴۶ میلیون دلار صادرات به روسیه داشته و از این کشور یک میلیارد و ۱۳۹ میلیون دلار کالا وارد کرده است.

در مدت زمان مشابه نیز ایران ۵ میلیارد و ۵۴۳ میلیون دلار کالا به امارات صادر کرده و در مقابل ۵ میلیارد و ۹۱۹ میلیون دلار از این کشور وارد کرده است. بنابراین تراز تجاری دو کشور در پایان بهمن ماه سال گذشته، ۳۷۵ میلیون دلار به نفع امارات متحده عربی بوده است.

تجارت خارجی غیرنفتی

در ۱۱ ماهه سال گذشته، بیش از ۵۱ درصد مقدار صادرات کالایی بدون نفت خام ایران (معادل وزنی ۵۵ میلیون تن) به کشورهای همسایه بوده است. حدود ۲۶ درصد مقدار واردات کشور (معادل وزنی حدود ۷.۵ میلیون تن) نیز از این مبادی صورت گرفته است.

تراز تجاری ایران برحسب وزن کالاها، با اغلب کشورهای همسایه به جز روسیه منفی بوده است. با کشور امارات نیز اگرچه تراز تجاری ایران بر حسب ارزش منفی به نفع امارات بوده اما تراز تجاری بر حسب مقدار با این کشور مثبت بوده است. بدین معنی که کالاهایی که از این کشور وارد می شود، به مراتب گران تر از کالاهایی است که به امارات صادر می شود.

تجارت خارجی غیر نفتی

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1244693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =