۱ نفر
۱۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵

آیت درایت

محمد سروش‌محلاتی
آیت درایت

کتاب «آیت درایت» درباره گفتمان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است که توسط استاد محمد سروش محلاتی یکی دیگر از اساتید دروس خارج حوزه علمیه قم نگاشته شده است و شامل 8 مقاله از قبیل «کالبدشکافی مظلومیت هاشمی»، «هاشمی، نماد عقلانیت»، «هاشمی و نگاه زمینی به قدرت»، «آیت‌الله هاشمی و دغدغه کارآمدی نظام دینی» و «مرد «آه»‌های سرد و «اشک»‌های گرم»، می‌باشد. ایشان در مقدمه کتاب آورده است: «حضور فعال آیت‌الله هاشمی در عرصه سیاست و مدیریت اجرایی کشور، متاسفانه فرصت ظهور و بروز گسترده آراء دین شناسانه او را نداد، ولی تسلط وی بر مبانی فقهی و اطلاعات وسیع از وضع جامعه و تحولات دنیای مدرن، نگاه وی به زندگی را از دیگر مجتهدان متفاوت ساخته بود و او را به چالش با آنان وا می‌داشت؛ هرچند این بخش از حیاط علمی او هنوز کاملا شناخته شده نیست و نیاز به پژوهش و تبیین دارد.»

ایشان در «کالبدشکافی فقهی مظلومیت هاشمی» نیز می‌گوید: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیت‌الله هاشمی، سه دوره متفاوت مظلومیت دارد؛ دوره اول مربوط به همان سالهای اول است که ایشان با دوستانشان مانند شهید بهشتی مورد هجوم عناصر ضدانقلاب و اسلام از قبیل فرقان و گروهک منافقین بودند. دوم دوره نهاجمی است که عناصر افراطی به عنوان اصلاح طلب به ایشان داشته‌اند و دوره سوم هجوم ناجوانمردانه در دهه اخیر است. البته در این دوره سوم، فاجعه بسیار عمیق‌تر، ظلم و تعدی هم فاحش‌تر و گسترده‌تر است؛ چون در دوره اول تهاجم ازسوی مخالفان نظام بود و از بیرون نظام به ایشان شلیک می‌شد و در دوره دوم از حواشی نظام و کسانی که خود را به عده‌ای از اولیای امور نزدیک کرده بودند، مثل برخی از رسانه‌های چپ افراطی به ایشان حمله می‌شد، ولی در دوره سوم کانون این تهاجم در خود نظام بود و تیرها از رسانه‌های رسمی و تریبون‌های رسمی مثل برخی نمازجمعه‌ها و ازسوی برخی مسئولان و نهادهای قانونی، پرتاب می‌شد. این نوع از مظلومیت، تاکنون برای هیچ یک از شخصیت‌های کشور، اتفاق نیافتاده است. شهید یهشتی هم این مظلومیت را تجربه نکرد.»

ایشان در مقاله اخیر می‌نویسد: «برای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی امتیازات فراوانی می‌توان برشمرد، او از هوش فوق‌العاده‌ای برخوردادر بود، قدرت فکری‌اش در تجزیه و تحلیل مسائل قوی بود، فردی مثبت اندیش و امیدوار بود، دارای صلابت و اراده جدی در مواجهه به مشکلات بود، بسیار نترس و شجاع بود و… ولی او در کنار اینگونه کمالات، از رقت قلب نیز در حد بسیار بالایی بهره‌مند بود. افزون شدن این خصلت به خصایص قبل، از یک سو به او جامعیت اخلاقی و اجتماعی می‌داد و ازسوی دیگر به «تعدیل» شخصیت و رفتار او کمک می‌کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1246020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =