۰ نفر
۱۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
اما و اگرهای ممنوعیت نمایندگی بیش از ۳ دوره

ایرنا نوشت: ممنوعیت نمایندگی مجلس بیش از سه دوره متوالی در اصلاح قانون انتخابات با وجود واکنش مخالفان بسیاری می تواند انگیزه ای برای ورود نیروهای تازه نفس و جوان به مجلس باشد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۱۲ اسفند ۹۷ در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با پیشنهادی مهم موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی آن در شورای نگهبان، می توان شاهد خداحافظی نمایندگان باسابقه، با کسوت نمایندگی و ساختمان بهارستان بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هنگام بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد الحاقی حسین امیری خامکانی نماینده زرند با ۱۳۴ رای موافق، ۹۵ رای مخالف و هفت رای ممتنع ازمجموع ۲۲۴ نماینده حاضر موافقت کردند.

با تصویب این پیشنهاد، هر فرد حق دارد سه دوره پیاپی نماینده مجلس شود ولی باید یک دوره از انتخابات مجلس کناره گیری کند.

بر اساس این مصوبه، نامزدی افرادی که سه دوره متوالی نماینده مجلس بودند، برای دوره چهارم ممنوع است.

این مصوبه به این معناست که نمایندگان در ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی نمی‌توانند در انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی نامزد شوند یعنی ۳۴ نماینده فعلی مجلس در صورت تایید شورای نگهبان نمی توانند در دور آتی نامزد انتخابات شوند.

 نمایندگان فعلی که طبق مصوبه مجلس نمی توانند دور بعد نماینده شوند
محمد آشوری تازیانی، اسفندیار اختیاری کسنویه یزد،حسین امیری خامکانی، عزیز اکبریان، مهرداد بائوج لاهوتی، یوناتن بت کلیا، علاءالدین بروجردی،‌مسعود پزشکیان، محمدرضا تابش، کاظم جلالی، شهباز حسن پور بیگلری، حسن خسته بند، محمد دهقانی نقندر، محمدرضا رضایی کوچی، علیرضا سلیمی،‌ حسینعلی شهریاری، هادی شوشتری، محمدقسیم عثمانی، محمدحسین فرهنگی، حمیدرضا فولادگر ،‌ سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی،‌ نادر قاضی پور، هادی قوامی، حسن کامران دستجردی ، جبار کوچکی نژاد، جواد کریمی قدوسی، محمدمهدی مفتح ، علیرضا محجوب، علی مطهری، سیامک مره صدق، سیدناصر موسوی لارگانی، علی لاریجانی، سیدحسین نقوی حسینی ، عزت الله یوسفیان ملا، ۳۴ نماینده مجلس دهم هستند که نمی توانند در دوره بعدی مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشند.
این مصوبه پس از تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شده و لازم الاجرا است.

بعد از این مصوبه، واکنش های مختلفی از سوی برخی نمایندگان و کارشناسان مطرح شد که از مهم ترین موضوع های موافقان «جوانگرایی و ورود نیروهای تازه نفس» و از سوی مخالفان «مغایر بودن این مصوبه با قانون اساسی» است.

موافقان این مصوبه تاکید دارند که با تایید این مصوبه از سوی شورای نگهبان، شاهد نیروهای تازه نفس و جدید در ادوار آینده مجلس شورای اسلامی خواهیم بود که می تواند نقطه عطفی در کارنامه مجلس شورای اسلامی باشد.

مخالفان این مصوبه نیز معتقد هستند که با تایید نهایی این مصوبه، تجربه و سابقه از مواردی است که نمایندگان مجلس باید دارا باشند ولی اگر نمایندگان تازه وارد به مجلس ورود کنند بی تجربه خواهند بود و نمی توانند موفق باشند.

علی لاریجانی غایب بزرگ مجلس یازدهم
در صورت تایید مصوبه ممنوعیت نمایندگی بیش از سه دوره متوالی، علی لاریجانی رییس سه دوره مجلس، نمی تواند در مجلس یازدهم حضور داشته باشد. وی در مجالس هشتم، نهم و دهم حضور داشته است.

این موضوع در همان جلسه تصویب این مصوبه مجلس، از سوی یکی از نمایندگان مجلس به صورت کنایه آمیز مطرح شد، سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین که خود در صورت تصویب نهایی این مصوبه نمی تواند در مجلس بعدی حضور داشته باشد به حالت کنایه آمیز به رییس مجلس گفت: آقای لاریجانی پیشاپیش تبریک می گویم نمایندگان به شما فرصتی دادند تا به کارهای دیگری برسید.

لاریجانی نیز به شوخی به این نماینده مجلس گفت: شما هم از دست ما راحت می‌شوید و نفس راحتی می‌کشید.

نقوی حسینی نماینده ورامین در پاسخ به لاریجانی اظهار داشت: اگر ملت ما را حذف نکردند، نمایندگان خودشان ما را حذف کردند.

مخالفان و موافقان این مصوبه جنجالی
حسین امیری خامکانی نماینده زرند در طرح پیشنهادی خود برای این مصوبه گفت: این مصوبه باعث می‌شود تا افرادی که در شوراها عضویت دارند فضای جدیدی را احساس کنند تا بتوانند در انتخابات مجلس نیز شرکت و از این ظرفیت برای تجربه‌های جدید کشوری استفاده کنند.

وی افزود: نکته حائز اهمیت آن است که طراحان این طرح خود مشمول این قانون خواهند شد که نشان دهنده عزم نمایندگان در چالاک سازی و هموار شدن مسیر ورود جوانان به قوه مقننه است.

امیری خامکانی اظهار داشت: البته باید در نظر داشت که تصویب ممنوعیت حضور بیش از سه دوره‌ای نمایندگان در پارلمان باید به تصویب شورای نگهبان برسد.

جواد کولیوند نماینده کرج نیز از مخالفان این مصوبه آن را مغایر با قانون اساسی و سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب دانست.

وی معتقد است: در قانون اساسی، محدودیت زمان تعریف نشده است و شورای نگهبان این پیشنهاد را ایراد می گیرد.

کولیوند افزود: در بند ۱۰ سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، ارتقا و شایسته گزینی را مبنا قرار داده است، اگر قرار باشد شایسته گزینی را را همراه فرمول هایی که داده شده مبنا قرار دهیم، ممکن است در بین نمایندگان افراد با تجربه و متخصص وجود داشته باشد که با این کار آنها را از حضور در مجلس منع می کنیم.

محمدرضا تابش نماینده اردکان از موافقان این مصوبه این معتقد است: پیشنهاد این مصوبه از سوی تعداد زیادی از نمایندگانی که سابقه سه دوره یا بیش از آن نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارند، ارائه شده است.

وی افزود: این پیشنهاد باعث می‌شود که به جوانان در عرصه های قانونگذاری و قوه مقننه فرصت داده و راه برای جوانان متخصص و آشنا به علم روز باز شود.

تابش یادآور شد: این طرح به ورود نخبگان و جوانان به مجلس شورای اسلامی می انجامد.

عزت الله یوسفیان ملا نماینده آمل و عضو فراکسیون مستقلین در مخالفت با این مصوبه می گوید: ایجاد ممنوعیت برای ادامه نمایندگی بعد از سه دوره متوالی حضور در مجلس نه تصمیمی عقلانی و منطقی و نه قانونی است.

وی ادامه داد: این تصمیم از آن جهت منطقی نیست که برعکس پست‌ها و سمت‌های اجرایی، در تمام دنیا پذیرفته شده که حضور در جایگاه نمایندگی مجلس نه تنها نیازمند محدودیت زمانی نیست بلکه با تعدد دوره‌های عضویت احتمال خدمت مؤثرتر بالاتر می‌رود.

محمد محمودی شاه‌نشین عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهریار در موافقت با این مصوبه معتقد است: مصوبه مجلس درباره ممانعت از کاندیداتوری نمایندگان با سابقه سه دوره نمایندگی متوالی خلاف قانون اساسی نیست.

وی افزود: این مصوبه باعث پویاتر شدن مجلس شورای اسلامی و حضور جوانان با ایده، فکر و اطلاعات بالاتر می‌شود.

محمودی شاه نشین تاکید کرد: این مصوبه نقاط قوت بسیاری دارد، در حال حاضر بسیاری از حوزه‌های انتخابیه زیر سایه سنگین نمایندگان چند دوره مانده است که با این مصوبه جوانان با ایده، فکر و اطلاعات بالاتر مجالی برای حضور پیدا می‌کنند از طرف دیگر نمایندگان با سابقه سه دوره نمایندگی می‌توانند یک دوره تجدید قوا کرده و دوره بعد از آن مجدداً نامزد شوند.

حال باید منتظر ماند شورای نگهبان نظر نهایی خود را نسبت به این مصوبه مجلس شورای اسلامی اعلام کند، تمامی این اظهارنظرها منوط به نظر نهایی این نهاد است.
۱۷۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1246653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =