روزنامه جوان: کارگردان «رحمان ۱۴۰۰» بی‌هنری کرده و شوخی‌های جنسی و رکیک در فیلم گنجانده

روزنامه جوان نوشت: طنز همیشه زبان مناسبی برای بیان سختی‌ها و مشکلات یک جامعه بوده و هست. رحمان ۱۴۰۰ هم تا حدودی توانسته از این زبان، برای بیان برخی از دردهای جامعه‌ای طبقاتی که درگیر مشکلاتی همچون آقازادگی، مصرف‌گرایی و اشرافیت است، استفاده کند؛ اما صد حیف که مانند اغلب آثار اجتماعی تنها با نگاهی سطحی به بیان ناقص دردها بسنده کرده و رسیدن به شرایط مطلوب را جز در رویای رحمان، آن هم در قفس مرغ‌ها به تصویر نمی‌کشد!

رحمان ۱۴۰۰ روایت‌گر طبقه پایین است که به قول بردیو به درد مصرف نمایشی دچار است، طبقه‌ای که در نیازهای ابتدایی خود همچون تخم مرغ مانده است، اما متأثر از طبقه بالایی خود به دنبال عمل بینی و پیکر تراشی است و برای آنکه خود را امروزی و از طبقه مرفه نشان دهد، آرایش‌های غلیظ می‌کند، ناخن مصنوعی‌هایی با کیفیت پایین و فیک می‌خرد که مرتب چسبش ول می‌دهد، عشوه‌های زوری و نچسب می‌کند و دست به قرض لباس‌های مجلل برای مراسم کفن و دفن می‌زند.

رحمان و خانواده‌اش همچون دیگر هم طبقاتی‌های خود تف به سیاست امروز می‌اندازند و درگیر بدیهیات زندگی خود هستند، اما شعارهای سیاست‌بازها را خوب بلدند و چشم امید به آینده دارند؛ آن‌ها در همان حال که عده‌ای پروشه به هم هدیه می‌دهند در حال مقابله با لودر هستند که می‌خواهد آلونکشان را نابود کند و دل‌خوش برای دریافت وامی دو میلیونی آن هم در سال ۱۴۰۰ هستند. این طبقه تنها موفقیت امروز زندگیشان ممانعت از نابودی دارایی اندکشان است و برای مبارزه با اشرافیت و سیستم بسته‌ای که حتی در محضر قاضی هم می‌شود ملق بازی کرد، راهی نمی‌یابند جز تجمع هر روزه در برابر جاسپین و پرتاب تخم مرغ و گوجه بر شیشه آن و جالب آنجاست که برای تهیه همین تخم مرغ هم باید هر روز سوزش نوک زدن‌های خروس را بکشند!

از سوی دیگر این را می‌توان یک نقطه ضعف دانست که در فیلم برای کسب درآمد و ثروت هیچ راهی جزء حرام‌خوری پیش روی شخصیت‌ها نیست. چه «جالوسی» که با کلاه‌برداری، رانت و شیادی از فقر به ثروت رسیده و چه انوش و رحمان که کسب حلال زندگی‌شان را جواب نمی‌دهد و دست به هر کاری، حتی تولید، زده‌اند پایانش بدبختی بوده و قرض و وام بیشتر! و حالا مثل «نازی» چاره‌ای جز توسل به کلاه برداری و کندن پول از طبقه‌ی مرفه ندارند. اما رحمان که از نسل قدیم است، بر خلاف نسل جوان (انوش و نازی) فردی اخلاقی، غیرتی و حلال‌خور است و به همین جهت مدام نگران حرام بودن پولی است که می‌خواهد به زن و بچه‌اش برسد، ولی با توجیهات نسل جوان (انوش)، رابین‌هودوار تن به نقشه‌های او می‌سپارد.

خلاصه آنکه درست است فیلم نکات برجسته‌ای دارد و برخی از واقعیت‌ها و دردهای جامعه را به خوبی بیان می‌کند، اما نکات منفی هم کم ندارد، به ویژه آنکه قصه فیلم به شدت تکراری است؛ داستان‌سرایی با سوء استفاده طبقه مرفه از طبقه پایین یا چشم طمع دوختن طبقه پایین به ثروت طبقه مرفه، بارها و بارها در فیلم‌های کمدی اجتماعی تکرار شده و بهانه‌ای برای نشان دادن فاصله‌ی طبقاتی بوده است.

صد حیف که همین قصه تکراری باز هم در زرورق شوخی‌های جنسی و رکیک پیچیده شده و منوچهر هادی، همچون اغلب کارهای سینمایی طنز، با بی‌هنری تنها طریق نشاندن خنده بر لبان مردم را استفاده از نشانه‌ها و دیالوگ‌های جنسی یافته است، و کاری کرده که انسان از ترس عواقب کار و تأثیرات این طنز بر فرهنگ و دامن زدن آن به آسیب‌های فرهنگی، عطای این طنز اجتماعی را به لقایش ببخشد.

۱۷۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1247102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهريار IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    47 12
    سلام وقت بخير در تعطيلات همراه با دختر 13 ساله ام براي ديدن اين فيلم رفتم، كاش قلم پام مي شكست و نمي رفتم فيلمي سراسر از شوخي ها و حركات جنسي و جلف كه مناسب براي بچه ها نسيت .اين همه بيلبورد اين همه تيزر نه هشداري كه اين فيلم مناسب سن نوجوانان نيست ، هيچ اطلاع رساني نشد از بچه ام خجالت كشيدم تورا خدا اين مطلب منعكس كنيد .فروش به هر قيمتي .متاسفم .خواهشا خواهشا منتقل كنيد خبر انلاين
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
      45 4
      من هم جلو خانوادم از خجالت آب شدم. همه تماشاگرها که زن و شوهر نیستن. شاید یکی با پدر و مادر یا با خواهرش رفته سینما.
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      0 1
      وقتي ... فقط پول حرف اول و اخرو ميزند اخلاقيات كشك
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    15 52
    اقلا خنده به لب مردم آورده
  • GB ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    50 11
    روزنامه دلواپس که فقط بدرد تمیز کردن شیشه میخوره
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
      6 2
      الآن دیگه خودت هم دلواپسی خبر نداری
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
      2 6
      باز خوبه به درد پاک کردن شیشه میخوره روزنامه های اثلاه تلب به درد اونم نمیخورن
  • شمس تبریزی IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    20 18
    خبرآنلاین تو که عکس بی حجاب مهناز افشار را منتشر میکنی، لطفا متن دیالوگهای رکیک فیلم را هم برای امثال من که فیلم را ندیده ایم منتشر کن. با تشکر
  • NL ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    1 8
    پس فيلم كاملا باب ميل برعنداز جماعت و سبزكي هاست چون تنها مشكل اينا همين مسايل جنسيه منتها روشون نميشه مستقيم بگن ميگن برقص تا برقصيم و از اين خزعبلات و عاشق تور مختلط كوير هستن
  • ماهان IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    0 0
    به غیر از بازی خوب سعید آقاخانی، فیلم فاقد شاخصه های هنری است. داستان آن بسیار سرپایی و با عجله نوشته شده و بازی اغلب کاراکترها هم ضعیف بود. گذشته از این حرفها فیلم نه عفت کلام داشت و نه توجهی به طیف بینندگان خود. اگر کلمات و رفتارهای رکیک و زشت و مستهجن فیلم را حذف کنیم شاید بتوان آنرا در 20-30 دقیقه خلاصه کرد. حرفهای زشت و شوخی های جنسی رگباری و تکراری آن نه تنها بینندگان را (جزء عده بسیار اندک) نمی خنداند بلکه باعث بهت و حیرت آنها شده بود. هنرمندان ما باید راه بهتری برای بیان خود و خندیدن مردم بیابند. تهیه کننده و کارگردانی که بخواهند به هر قیمتی درآمد کسب کنند و به شعور مردم توهین کنند بویی از انسانیت نبرده اند و به قول داستایوسکی اگر خدا را کنار بگذاریم به هر کاری مجاز هستیم. حیرت بیشتر من از این است که این فیلم چگونه توانسته اجازه اکران بگیرد. متاسفم برای تمامی عوامل فیلم و بیشتر برای بازیگران معروفی که در صفحات تلویزیون مرتب نکات اخلاقی و انسانی را مطرح می کنند و به نصیحت مردم مشغولند چگونه است که در فیلمی سراسر مستهجن ایفای نقش می کنند.
  • سوما IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    0 0
    به نظر من هم علی رغم بازی خوب آقای سعید آقا خانی وهمچنین چند تا ازبازیگرای دیگه بعضی ازقسمت هاش خیلی بد ونا هنجار بود.ای کاش محدودیت سنی اعلام میکردن این کار رو حداقل باید انجام میدادن .من خواهر 11سالم رو با خودم برده بودم وکلی خجالت زده شدم.