گرانی بلیت بر استقبال مردم از سینما تاثیر گذاشت؟

آمارها نشان می‌دهد که تعداد مخاطبان نوروز ۹۸ سینمای ایران در مقایسه با سال گذشته نه تنها کاهش نداشته است بلکه حدود ۲۰۰ هزار نفر هم بیشتر بوده است.

مهدی درستی: اکران نوروزی امسال با تمام پیچیدگی‌هایی که داشت نیمی از مسیر را طی کرد و با اقبال خوب علاقه‌مندان همراه و در این میان فروش قابل قبولی نیز عاید سینمای ایران شد.

پایان تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی در اختیارمان قرار می‌دهد تا بر میزان مخاطبان سینمای ایران در نوروز ۹۸ مروری داشته باشیم و از کم و کیف آن مطلع شویم.

مسئله‌ای که امسال بر فروش فیلم‌های روی پرده تاثیر بسیاری داشت افزایش قیمت بلیت سینماها بود، در حالیکه قرار بود پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل بلیت سینماهای کشور با افزایش همراه شود اما سینماداران در اقدامی غیرمنتظره برای تمامی روزهای تعطیلات نوروزی بلیت را  ۲۰ هزار تومان تثبیت کردند.

این اقدام با واکنش‌های منفی سینماگران و مخاطبان همراه شد اما مسئولان این حوزه در واکنش به این تصمیم تاکید کردند که قیمت بلیت سینما در ایام تعطیلات نوروزی همواره یکسان بوده و خواهد بود.

این افزایش قیمت، خطر ریزش مخاطبان سینما را از همان ایام گوشزد می‌کرد چرا که در شرایط نه چندان مساعد معیشت مردم این اتفاق می‌توانست برای سینمای ایران گران تمام شود. حال برای بررسی درستی این ادعا به مقایسه میزان مخاطبان امسال و نوروز ۹۷ می‌پردازیم.

نوروز ۹۷ و مخاطبانی که به سینماها آمدند

اکران نوروز ۹۷ از روز چهارشنبه ۲۳ اسفند ۹۶ در سینماهای سراسر کشور با روی پرده رفتن فیلم‌های «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «لاتاری» ساخته محمدحسین مهدویان، «فراری» به کارگردانی علیرضا داودنژاد، «خرگیوش» ساخته مانی باغبانی، «لونه زنبور» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد، «مصادره» ساخته مهران احمدی و انیمیشن «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان آغاز شد.

براساس آمار سامانه فروش سینمای ایران، سینمای ایران از روز ۲۳ اسفند تا ۱۶ فروردین دو میلیون و ۶۱۹ هزار و ۳۷۹ نفر به تماشای هفت فیلم روی پرده نشستند که در نهایت ۲۶ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان هم عایدی برای سینمای ایران داشتند.

چه تعداد مخاطب در نوروز ۹۸، به سینما رفتند؟

اکران نوروز ۹۸ با کش و قوس های فراوانی که داشت از روز شنبه ۲۵ اسفند ۹۷ با نمایش هفت فیلم آغاز شد.

«رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی، «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی، «چهار انگشت» به کارگردانی حامد محمدی، «زندانی‌ها» ساخته مسعود ده نمکی، «ژن خوک» به کارگردانی سعید سهیلی، «پیشونی سفید ۳» ساخته سیدجواد هاشمی و «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی فیلم هایی منتخبی بودند که امسال روی پرده رفتند.

طبق آنچه از آمار سامانه فروش سینمای ایران به دست می‌آید، سینمای ایران تا روز جمعه ۱۶ فروردین ماه دو میلیون و ۸۳۴ و ۱۹۷ تماشاگر داشته است که به تماشای فیلم های روی پرده نشستند.

همچنین در این مدت ۳۹ میلیارد و ۱۳۲ میلیون تومان فروش نصیب سینمای ایران شده است.

گرانی بلیت مردم حریف علاقه مردم به سینما نشد

با مقایسه میزان مخاطبان اکران نوروزی سال ۹۷ و ۹۸، مشخص می‌شود که امسال سینمای ایران با افزایش مخاطب همراه بوده است و حدود ۲۰۰ هزار نفر بیشتر از سال گذشته به تماشای فیلم‌های روی پرده نشستند.

این در حالیست که امسال شاهد افزایش نسبی قیمت بلیت سینماها بودیم و سینماداران نیز همانطور که اشاره شد بلیت سینماها را ۲۰ هزار تومان ثبیت کردند. همچنین اکران نوروز ۹۸ با سه روز تاخیر نسبت به سال گذشته آغاز شد، حتی برخی از فیلم‌ها نیز با تاخیر روی پرده رفتند و به این مسایل باید حادثه ناگوار سیل در استان‌های مختلف کشور را نیز اضافه کرد. هر کدام از این اتفاقات برای کاهش تعداد مخاطبان سینما کافی بود اما باز هم شاهد افزایش تعداد مخاطبان سینما در تعطیلات نوروزی بودیم.

بدین ترتیب پیش بینی کاهش مخاطبان سینما به دلیل افزایش قیمت بلیت اشتباه از آب درآمد و فیلم‌های روی پرده توانستند آنقدر در جلب نظر مخاطبان سینما موفق عمل کنند که این افزایش قیمت آنچنان به چشم نیاید.

البته باید به این نکته اشاره کرد که در نوروز ۹۸ فروش فیلم‌ها و تعداد افرادی که به سینماها رفتند بیشتر متمرکز بر سه فیلم «رحمان ۱۴۰۰»، «متری شیش و نیم» و «چهار انگشت» است و همانند سال گذشته توزیع نسبتا قابل قبولی در زمینه فروش و تعداد تماشاگران میان فیلم‌ها صورت نگرفته است.

۲۴۱۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1247580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =