مذاکرات ایران و گروه 1+5 در استانبول روز جمعه با حضور هیات ایرانی به سرپرستی 'سعید جلیلی' دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران آغاز شد.

به گزارش ایرنا، دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌ فرانسه، چین، روسیه و آلمان) صبح امروز (جمعه) در محل کاخ تاریخی 'چراغان ' استانبول آغاز شد.
کثرت خبرنگاران داخلی و خارجی در مرکز مطبوعاتی این نشست نشانگر علاقه محافل خبری جهان برای پوشش هر چه گسترده تر نتایج این نشست می باشد.
رسانه های جهان از روز گذشته اخبار مرابوط به این رویداد را در صدر خبرهای خود قرار دادند.
جلیلی پیشتر و در آستانه سفر به استانبول در گفت و گو با تلویزیون دولتی ترکیه در تشریح نقطه نظرات ایران گفت : اگر طرف مقابل با دیدگاه عاقلانه و مثبتی به مذاکرات ایران و گروه 1+5 نگاه کند ،‌ می توان به نتایج بسیار خوبی در نشست استانبول رسید .
وی با قدردانی از تلاش های ترکیه درباره موضوع برنامه هسته ای ایران اضافه کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی 25 بار در گزارش های خود به این موضوع که فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است و هیچ انحرافی از اهداف صلح آمیز ندارد،‌ اذعان کرده است .
'وو هایلونگ' معاون وزیر امورخارجه چین که ریاست هیات این کشور را در نشست استانبول برعهده دارد نیز نسبت به روند مذاکرات ایران و گروه 1+5 ابراز خوش بینی کرده است.
رادیو بین المللی چین اعلام کرد، ایران و گروه 1+5 نشست مشترک دو روزه خود را روز جمعه در شهر استانبول ترکیه آغاز می کنند.
برپایه این گزارش 'وو هایلونگ' نماینده هیات چین و معاون وزیر امور خارجه این کشور درخصوص روند و نتیجه مذاکرات استانبول ابراز خوش بینی و تصریح کرد که این مذاکرات به پیشرفت هایی دست خواهد یافت.
وی افزود: چنانچه تمامی طرف های گفتگو از خود کمی نرمش نشان دهند فکر می کنم بتوانیم به موفقیت هایی دست یابیم.
'سرگئی لاوروف' وزیر امورخارجه روسیه نیز روز گذشته (پنجشنبه) در کنفرانس مشترک خبری در استانبول با 'احمد داود اوغلو' وزیر امور خارجه ترکیه ، در پاسخ به اینکه از نشست استانبول چه انتظاری دارد ؟ پاسخ داد: اگر ما در خصوص افق های اقدامات و دیدارهای بعدی خود به تفاهم و درک متقابل دست یابیم این نتیجه و ثمره مثبت این نشست خواهد بود.
گرچه هنوز زود است پیرامون نتایج مذاکرات امروز جلیلی با نمایندگان 1+5 مطلبی را بیان کرد، اما خبرنگاران و محافل رسانه ای حاضر در این نشست فضای این نشست را مثبت ارزیابی می کنند.
این منابع معتقدند، جمهوری اسلامی ایران که به تازگی با دعوت از نمایندگان کشورها برای بازدید از مراکز هسته ای خود دعوت به عمل آورد، با این اقدام حسن نیت خود را به جهانیان برای پایان بخشیدن به بن بست کنونی به اثبات رسانده است.

/28

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 124827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =