۰ نفر
۲۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷
پرونده قضایی آسانژ در آمریکا فعال شد

ایرنا نوشت: نخست‌وزیر انگلیس تائید کرد که «جولیان آسانژ» بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی لیکس علاوه بر پرونده کیفری در انگلیس، به درخواست آمریکا برای استرداد وی به این کشور بازداشت‌ شده است.

 ترزا می روز پنجشنبه طی سخنانی در مجلس عوام اظهار کرد که آسانژ به دلیل نقض قوانین مربوط به قرار وثیقه در انگلیس و درخواست مقام‌های آمریکایی برای استرداد او به این کشور، توسط پلیس دستگیر شد. وی از دولت اکوادور به دلیل همکاری با انگلیس قدردانی کرد و افزود که پرونده این فعال استرالیایی توسط مراجع قضایی رسیدگی خواهد شد.
بنیان‌گذار ویکی لیکس ساعت 10 و 50 دقیقه صبح روز پنجشنبه در داخل سفارت اکوادور، محلی که طی 7 سال گذشته پناهنده شده بود، دستگیر و بلافاصله به بازداشتگاه منتقل شد. پلیس لندن اعلام کرد که در پی لغو پناهندگی آسانژ از سوی دولت اکوادور و به اذن سفیر این کشور داخل ساختمان سفارت شده و او را دست‌گیر کرده است.
لنین مورنو رئیس‌جمهوری اکوادور با صدور بیانیه‌ای در همین رابطه مدعی شد: صبر دولت این کشور به سررسیده بود. آسانژ بدون اجازه دستگاه‌های الکترونیکی نصب‌کرده بود، دوربین‌های مداربسته سفارت را مسدود، با مسئولین حفاظتی بدرفتاری و بدون اجازه به فایل‌های محرمانه سفارت دسترسی پیدا می‌کرد.
وی در ادامه اظهارات ادعایی خود افزود که از دولت انگلیس ضمانت گرفته تا آسانژ را به کشوری که ممکن است مورد شکنجه قرارگرفته و یا اعدام شود مسترد نکند و لندن در یادداشتی طبق قوانین داخلی خود این مساله را تائید کرده است.
جولیان آسانژ 47 ساله از سال 2012 در سفارت اکوادور در انگلیس در شرایط پناهندگی به سر می‌برد. وی که از سوی دستگاه قضایی سوئد به آزار جنسی متهم است توانسته بود تابعیت اکوادور را به دست آورد.
با این ‌حال گزارش‌ها حاکی است که سطح خدمات سفارت اکوادور به آسانژ در ماه‌های اخیر به‌شدت کاهش‌یافته بود، از جمله اینکه دسترسی آسانژ از فروردین گذشته به اینترنت قطع ‌شده و ویکی لیکس به‌ اجبار سردبیر جدیدی را به صورت موقت جایگزین کرد.
تصاویر منتشرشده از هنگام دستگیری آسانژ توسط پلیس هم نشان می‌دهد که موهای او برخلاف آخرین تصویری که از در اختیار منابع خبری بود، کاملاً سفید شده است. پیش‌تر گفته‌شده بود که او به دلیل محدودیت‌ها و فشارها از ناحیه سفارت اکوادور، دچار ناراحتی‌های روحی شده است.
وزیر امورخارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: آنچه امروز رخ داد نشان می‌دهد که هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست. آسانژ قهرمان نیست و سال‌ها واقعیت پنهان‌شده بود. اینک دادگاه انگلیس درباره سرنوشت او تصمیم‌گیری خواهد کرد.
وی ضمن قدردانی از دولت اکوادور افزود: ما درباره بی‌گناهی و یا محکومیت آسانژ قضاوت نمی‌کنیم. اما آنچه صحیح نیست این است که فردی از محاکمه فرار کند و او در این مدت مشغول این کار بوده است.
گزارش‌ها حاکی است که دادگاه رسیدگی به پرونده آسانژ ساعاتی دیگر در لندن آغاز خواهد شد. دولت روسیه به‌ عنوان میزبان ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا با صدور بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرده است که حقوق انسانی آسانژ نقض نشود.
وزارت دادگستری آمریکا هم اعلام کرد اگر آسانژ گناهکار شناخته شود به حداکثر پنج سال زندان محکوم خواهد شد. او در آمریکا به جرم نفوذ و دسترسی به مدارک طبقه‌بندی وزارت دفاع آمریکا متهم است.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1249179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =