تورم بد است اما برای مقابله با اسراف تحمل می‌کنیم

میزان مصرف مواد غذایی و اسراف موضوعی است که اغلب کاربران خبرآنلاین از آن انتقاد دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین اسراف و دورریز مواد غذایی یکی از بدرفتاری‌های اقتصادی در هر جامعه محسوب می‌شود. البته فرهنگ‌سازی برای اصلاح این رفتار بسیار پرهزینه و زمان‌بر است، اما شوک‌های اقتصادی گاهی جایگزین این هزینه و زمان شده و ناخودآگاه برخی افراد را به سمت اصلاح الگوی مصرف و مصرف بهینه مواد غذایی سوق می‌دهد.

بسیاری از کاربران خبرآنلاین با ذکر این نکته که تورم و گرانی خوب نیست تأکید داشتند اما اگر باعث شود اسراف و روش‌های اشتباه مصرف مواد غذایی اصلاح شود خوب است.

خبرآنلاین در یک نظرسنجی از کاربران خود خواست تا تأثیر نرخ تورم بر میزان مصرف خود را بنویسند.

یکی از کاربران بی‌نام با لحنی طنزگونه نوشت: کمتر می‌خوریم. لاغر میشیم و سالم

یکی دیگر از کاربران نوشت: کالاهای بادوام دیگر نمی‌خریم و یا اینکه تغییر لوازم قدیمی دیگر اولویت ندارد. تمرکز بر تأمین مخارج روزمره و نیازهای اساسی مانند مواد غذایی و بهداشت شده است. در تأمین همین‌ها هم از کیفیت خریدها کاسته شده است.

کاربر دیگری با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور سابق در خصوص تحریم‌ها نوشت: شدیم مثل این خارجی‌ها همه چیرو دونه‌ای می‌خریم، پیاز دونه‌ای، میوه دونه‌ای، دونه دونه... دونه دونه بالاخره کاغذ پاره یا فرصت؟

و کاربری دیگر که تحریم‌ها را عامل گرانی و افزایش نرخ تورم می‌دانست اظهار کرد: با صلابت مشکل داریم اما تحمل می‌کنیم

یکی دیگر از کاربران در تأیید گفته مخاطب قبل نوشت: چون درآمد ثابت دارم مجبور شدم میزان مصرف را به‌شدت کاهش دهم. البته صبر می‌کنم چون نمی‌خوام جلوی امریکا کم بیارم

بی‌نام هم نوشت: هیچ‌چیز غیرضروری نمی‌خرم. مخصوصاً لباس

کاربر بی‌نام دیگر هم معتقد است: دیگر به سال ۹۲ بازنمی‌گردیم

مهدی در پاسخ به این نظرخواهی نوشت: ما تصمیم گرفتیم تا وقتی اوضاع بهتر میشه رژیم بگیریم. چندرغاز درآمدمون هم گذاشتیم برای خدای‌نکرده دوا و دکتر. علت اصلی کسادی بازار هم توزیع ناعادلانه ثروت و اختلاف شدید درآمدهاست.

حسین اعتقاد دارد: در بخش خوراکی‌ها باعث تغییر سفره غذایی شده و به‌وضوح روی مصرف گوشت و مرغ و... تأثیر گذاشته. در بقیه بخش‌ها هم به‌طور محسوس باعث تغییر نوع مصرف‌شده. تفریح خیلی کم شده. دیگه اصلاً نمیشه به فکر تغییر وسایل منزل و ماشین و خونه بود. اگر هم وسیله‌ای خراب بشه باید دنبال وسیله کارکرده و دست‌دوم گشت.

مجتبی نیز با تأکید بر کاهش ارزش پول نوشت:‌ به نظرم این تورم باعث شده اونیکه قبلاً پول خونه ماشین چندتا داشته به لطف اقتصاد بیمار چندین برابر بشه بدون کوچک‌ترین تلاش و اونیکه مستأجر بوده کارمند یا کارگر یا حقوق بگیر ثابت بوده در گرفتاری و سختی و مشقت بیافته

اینجانب اظهار کرد:‌ سفرهٔ خانوادهٔ من تقریباً به یک‌سوم تقلیل پیداکرده. صرف‌نظر از کم‌توانی در خرید مایحتاج مصرفی روزانه و اقلام خوراکی و خرید پوشاک، تفریحات، یکی از مواردی که خیلی عذاب‌آور شده افزایش هزینهٔ درمان و آموزش است. در این میان فرزندم می‌گوید چرا باید درس بخوانم وقتی می‌بینم که پدرم با تحصیلات دانشگاهی و سابقهٔ ۲۰ واندی سال کار مداوم از برآوردن نیازهای عادی زندگی هم ناتوان شده. شاید حق داشته باشد. خرید کتاب هم که زمانی لازمهٔ زندگی من و خانواده‌ام بود الآن دارد رؤیا می‌شود. برای ما در این شرایط امکان تعویض خودرو و خانه هم وجود ندارد. مقصرش به نظرم فقط دولت نیست. بهانهٔ خروج امریکا از برجام را کدام گروه‌ها دستش دادند؟

یکی دیگر از کاربران بی‌نام نیز با انتقاد از اسراف نوشت:‌ این گرانی‌ها و تورم آگه ۱۰۰۰ تا ایراد داشته و باعث شده بعضی‌ها با پول‌های حرام بادآورده خوش باشند، به‌خوبی شاید و آن‌هم شاید داشته باشه و اون هم این باشه که این ملت مسرف و اسراف‌کار رو که مخصوصاً همه ما شاهد اسراف‌های عجیب‌وغریب در مواد غذایی توسط این خیلی از این ملت بودیم، کمی از این اسراف‌کاری فاصله بگیرند. برای مثال برای من جالب بود که برخلاف سال‌های گذشته که در همه جای شهر، حتی محله‌های جنوبی تهران شاهد گذاشتن مبل و صندلی و بقیه لوازم‌خانگی که می‌شد هنوز سال‌ها از آن‌ها استفاده کرد، در کنار مخزن‌های زباله شهرداری بودم، امثال از این صحنه‌ها خیلی خیلی کمتر دیدم. کمتر شاهدم که بسته بسته نان را در کنار سطل‌های زباله ببینم که دور ریخته باشند؛ و یا غذاهای نذری نیم‌خورده‌ای را که کنار خیابان رها کرده باشند. خدا همه ما را هدایت کند و بابت اسراف‌ها ببخشد.

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1249848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    8 0
    اولین چیزی که از سبد غذایی حذف میشه ماهی و شیر و سبزیجات و مکمل های غذایی است. با این وضعیت وای به حال نسل در حال رشد امروز.