اعتمادآنلاین نوشت: علیرضا محجوب گفت: با مصوبه اخیر مجلس مبنی بر داشتن مدرک فوق لیسانس برای کاندیداتوری مجلس هم حدود 20 تا 25 نفر از نمایندگان فعلی نمی‌توانند برای انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا شوند. یعنی در مجموع حدود 30 درصد از نمایندگان مجلس دهم با توجه به اصلاح قانون انتخابات مجلس نمی‌توانند برای انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا شوند.

علیرضا محجوب، نماینده تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب موادی از اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه ما در اصلاحیه‌های انجام شده مشاهده می‌کنیم، محدودیت برای انتخابات مجلس است. کمتر از سه درصد از مردم دارای فوق لیسانس هستند و با محدودیت‌های دیگر نیم درصد از 100 درصد رأی‌دهندگان و انتخاب‌کنندگان می‌توانند کاندیدا شوند.

او ادامه داد: این در حالی است که باید بیش از 90 درصد انتخاب‌کنندگان شرایط انتخاب‌شوندگان را داشته باشند. این یک مجلس اشرافی است، اما به مآخذ سواد نه ثروت. در مجلس ششم هم که این موضوع برای اولین‌بار مطرح شد در مخالفت با آن گفتم که به جای دموکراسی، استوار کردن آریستوکراسی است، یعنی یک سنا به نام مجلس مردم.

این نماینده مجلس افزود: این‌ها بروند و یک سنا درست کنند، اما مجلس مردم، مجلس مردم است و باید کارگر، کشاورز، کم‌سواد و پر سواد، یعنی آحاد جامعه انتخاب‌کنندگان بتوانند در آن شرکت کنند.

محجوب تاکید کرد: با قانون شدن این مصوبه یعنی 99/5 درصد جامعه تنها افرادی هستند که پای صندوق رأی به عنوان ماشین رأی می‌آیند، رأی می‌دهند و می‌روند. آیا آنها نقششان همین است؟ آیا این یعنی تعریف جمهوریت، حکومت مردم بر مردم و دموکراسی؟ باید اقلیتی بر اکثریتی به استناد داشتن یک برگه ناچیز بتوانند حکومت کنند؟

او با اشاره به تعریف التزام عملی به اسلام، انقلاب و نظام در اصلاح قانون انتخابات مجلس، گفت: با اصلاح قانون انتخابات مجلس محدودیت‌های متعددی ایجاد شد، اما تعریف التزام عملی به اسلام، انقلاب و نظام برخی از محدودیت‌هایی را که وجود داشت کاهش داده است. قاعدتا این مصوبه با مخالفت شورای نگهبان روبرو خواهد شد و جزو مواردی است که شورای نگهبان حساسیت کافی روی آن نشان خواهد داد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به اینکه با توجه به تصویب مواردی از اصلاح قانون انتخابات مجلس و ایجاد محدودیت‌هایی برای کاندیدا شدن، چند درصد از نمایندگان فعلی به مجلس یازدهم راه پیدا نمی‌کنند، تاکید کرد: نمایندگانی که سه دوره متوالی نماینده بودند، دیگر نمی‌توانند کاندیدا شوند که با این مصوبه 35 نفر از نمایندگان فعلی نمی‌توانند برای دور بعد کاندیدا شوند.

محجوب ادامه داد: با مصوبه اخیر مجلس مبنی بر داشتن مدرک فوق لیسانس برای کاندیداتوری مجلس هم حدود 20 تا 25 نفر از نمایندگان فعلی نمی‌توانند برای انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا شوند. یعنی در مجموع حدود 30 درصد از نمایندگان مجلس دهم با توجه به اصلاح قانون انتخابات مجلس نمی‌توانند برای انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا شوند. البته باید به این موضوع توجه داشت که از ابتدای انقلاب تاکنون رویه به این شکل بوده که 30 درصد از نمایندگان هر دوره به دور بعدی مجلس راه پیدا می‌کنند.

او در ادامه تاکید کرد: بنابراین با توجه به اصلاح قانون انتخابات مجلس و محدودیت‌های ایجاد شده، در مجلس یازدهم کمتر از 10 درصد از نمایندگان مجلس دهم حضور خواهند داشت و 90 درصد نمایندگان تغییر می‌کنند. به عبارت دیگر، کسانی که این قانون- اصلاح قانون انتخابات مجلس- را نوشتند بیش از همه علیه خودشان قانون تصویب می‌کنند، البته به خیال اینکه رقبا را حذف می‌کنند.

این نماینده مجلس گفت: در حذف معادل شماردن دوره نمایندگی پیشنهاددهندگان کسانی بودند که رقیبی بر این اساس داشتند.

214214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1251830

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ااا IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    0 0
    داشتن مدرک فوق لیسانس به معنای مرفه و بی درد بودن نیست. خیلی از کسانی که موفق به دریافت مدارج بالای علمی شده‌اند از خانواده‌های کشاورز یا کارگر به این مرحله رسیده‌اند مجلس جای بی‌سوادها نیست