المانیتور اهداف پنهان طرح نفتی ترامپ علیه ایران را افشا کرد

تمدید نکردن معافیت ها برای خریداران نفت ایران از سوی واشنگتن، با هدف فشار بر تهران برای خروج از توافق هسته ای است.

به گزارش ایرنا، 'لورا روزن' از خبرنگاران این تارنمای آمریکایی روز سه شنبه در مطلبی با عنوان 'آمریکا معافیت های تحریم نفتی را پایان می دهد تا تهران را مجبور به خروج از توافق هسته ای کند' افزود: دولت 'دونالد ترامپ' روز گذشته در گامی تازه که از سوی متحدان کلیدی آن با هدف مجبور کردن تهران جهت ترک توافق هسته ای قلمداد شد، اعلام کرد دیگر معافیت تحریم های نفتی 8 کشور تمدید نمی شود.

'مایک پمپئو' وزیرخارجه ایالات متحده پس از این اعلام، در جمع خبرنگاران در وزارت امور خارجه گفت:'هدف ساده است؛ محروم کردن یک رژیم غیرقانونی از منابعی که سبب بی ثباتی خاورمیانه شده است'.
اما متحدان اروپایی ترامپ این تازه ترین حرکت دولت ترامپ در راستای کارزار فشار حداکثری را به عنوان اقدامی مبهم برای مجبور کردن تهران جهت خروج از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) می بینند.
یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود، در این مورد گفت: 'فکر می کنم که هدف [دولت ایالات متحده] ائتلاف جهانی علیه ایران است و برای انجام این کار، آنها قصد دارند ایران را مجبور به قصور در برجام کنند، اما اینگونه تلاش ها تاکنون به طور کامل شکست خورده است'.

این دیپلمات اروپایی افزود:'اگر سیاست تغییر رژیم هدف دولت ایالات متحده باشد، این سیاست همانند دیگر خط مشی هایش شکست خورده است.'
به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش موسسه پژوهش های بین المللی صلح استکهلم(سیپری)، طبق مفاد برجام، تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران بین 5 تا 8 سال پس از تصویب برجام برداشته خواهند شد و اگر تائید صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از تاریخ های مذکور اعلام شود، لغو تحریم های تسلیحاتی زودتر انجام خواهد شد.
'علی واعظ' مدیر ایران درگروه بحران بین الملل گفت:'دولت ترامپ احساس می کند زمان چندانی برای فروپاشی برجام تا پیش از اکتبر 2020 (مهرماه 99) ندارد که بر این اساس و بنا به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران می تواند سلاح های متعارف بخرد'.


واعظ افزود:'حس من این است که به طور کلی به دلیل این واقعیت که فشار حداکثری، کمترین نتایج را به دست آورده وزمان در حال از دست رفتن است،بنابراین دولت ترامپ می خواهد همه قدرت خود را برای از میان بردن توافق هسته ای تا پیش ازاکتبر 2020 که براساس آن تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران برداشته می شود، بکار گیرد.

پمپئو هم در مورد اینکه آیا هدف از افزایش فشار برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر، آوردن تهران به پای میز مذاکره و ایجاد توافقی جامع و گسترده تر از برجام است یا خیر؟؛ توافقی که شامل آزمایش های پی در پی موشک های بالستیک ایران و حمایت ازگروه های شبه نظامی چون حزب الله می شود، گفت: 'اگر آنها (ایران) آماده باشند که به پای میز مذاکره بیایند و بر سر آن مسائل به نتیجه برسیم، این فوق العاده است. اما اگر اینگونه نباشد این کارزار فشار حداکثری که با خروج رئیس جمهوری (ترامپ) از برجام آغاز شد، ادامه خواهد داشت و ما برای اینکار ائتلاف بزرگ جهانی ساخته ایم؛ شرکای ما در کشورهای حوزه خلیج فارس، اسرائیل و بسیاری از کشورهایی که در کنار ما برای رسیدن به این اهداف کار می کنند، همراه ما هستند.'

پمپئو ادامه داد:'معافیت های کاهش قابل توجه(SREs) برای هشت وارد کننده نفت ایران که در ماه نوامبر(آبان) سال گذشته اجرا شد، در1 ماه مه (11اردیبهشت) به پایان می رسد و دیگر تمدید نمی شود. وی افزود: 3 کشور از 8 کشور که 180 روز معافیت تحریم دریافت کرده بودند، یعنی یونان، ایتالیا و تایوان، همین حالا هم واردات نفت ایران را به صفر رسانده اند. اما 2 وارد کننده بزرگ نفت ایران یعنی هند و چین مانند ترکیه، کره جنوبی و ژاپن دیگر از این تحریم ها معاف نیستند.
'مولود چاووش اوغلو' وزیر خارجه ترکیه، این حرکت ایالات متحده را محکوم کرد وگفت:'چنین تصمیمی به مردم ایران آسیب می رساند'.
چاووش اوغلو درتوییتر نوشت:'تصمیم ایالات متحده برای پایان معافیت های تحریمی، در خدمت صلح و ثبات منطقه ای نخواهد بود و در عوض به مردم ایران آسیب می رساند. ترکیه تحریم های یک جانبه و تحریم های مربوط به نحوه برقراری روابط با همسایگان را رد می کند.'

'ریچارد نفیو'مذاکره کننده پیشین هسته ای با ایران، دراین خصوص گفت:'تصمیم دولت ترامپ برای تمدید نکردن معافیت ها تعجب برانگیز نیست، اما می تواند واکنش های شدید مصرف کنندگان نفت ایران را در پی داشته باشد'.
نفیو که در حال حاضر در دانشگاه کلمبیا فعالیت دارد به المانیتور گفت:'فکر می کنم ما با چین، هندوستان و ترکیه به یک نقطه شکست واقعی می رسیم.'
نفیو ادامه داد:'اگر چه پمپئو امروز این تصمیم را اعلام کرد، اما این حال 'جان بولتون' مشاور امنیت ملی بود که برای تمدید نکردن معافیت ها فشار وارد کرده بود و حال آنکه برخی در وزارت امور خارجه مخالف چنین اقدامی بودند'.
نفیو افزود: 'در نهایت افراد بولتون بودند که در این کار موفق شدند و مهم نیست که دولت چگونه قرار است با این موضوع کنار بیاید'.


ناگفته نماند دولت ترامپ ماه گذشته و در تاریخ 19 مارس (28 اسفند)، یک معافیت 90 روزه دیگر به عراق برای واردات برق ایران اعطا کرد.
یک مقام آمریکایی دراین خصوص گفت:'انتظار می رود دولت ترامپ چنین معافیتی را برای افغانستان در راستای ادامه واردات انرژی از ایران قائل شود'. این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با المانیتور افزود: 'فرآیند معافیت عراق و افغانستان متفاوت است. معافیت های تحریمی آنها از مقررات قانونی کمی متفاوت نشات می گیرد'.

وی ادامه داد: 'مشکل این است که برق و گاز قابل جایگزینی نیستند؛ آنها نمی توانند از جاهای دیگری این منابع را بخرند. '
وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرده که پمپئو روز دوشنبه با 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق و 'اشرف غنی' رئیس جمهوری افغانستان، تماس گرفته است.
'خالد الفالح' وزیر انرژی عربستان هم دراین خصوص گفت: 'عربستان سعودی مراقب بازارهای نفتی است تا منابع لازم را تامین کند'.
وی با ارسال بیانیه ای به خبرنگاران سعودی گفت:'در چند هفته آینده، عربستان با سایر کشورهای تولید کننده و کشورهای کلیدی مصرف کننده نفت همکاری خواهد کرد تا از یک بازار نفت متعادل و پایدار برای منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و همچنین ثبات اطمینان حاصل کند.'

ترامپ هم به سعودی ها و کارتل اوپک گفته تا کمبود نفت ایران را جبران کنند تا ایالات متحده آن را از بازار نفت خارج کند.
ترامپ همچنین به ایران هشدار داد که به 'جان کری' وزیر خارجه پیشین ایالات متحده گوش ندهد، این هشدار در پی خشم برخی مقامات پیشین دولت آمریکا از مخالفان برجام بوده است.این مقامات به نظر می رسد به ایران گفته اند می تواند تا پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ در 2020 منتظر بماند چرا که نامزدهای دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا گفته اند دوباره به توافق هسته ای با ایران باز می گردند.
سخنگوی کری در این خصوص گفت وی هیچ نظر فوری در مورد گفته ای اخیر ترامپ ندارد.

'تارنمای المانیتور از فوریه 2012 توسط 'جمال دنیل' یکی از عرب‌های آمریکایی تبار در واشینگتن، دی.سی. پایه گذاری شد. المانیتور به جمع‌آوری گزارش و تجزیه و تحلیل در مورد خاورمیانه از جمله خلیج فارس، مصر، ایران، اسرائیل، دولت فلسطین و دیگر کشورها می‌پردازد. این تارنما با رسانه‌های بزرگ خبری در خاورمیانه نیز همکاری می‌کند'.
 

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1252662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلیمه IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    21 17
    اگر خدایی هست قدرت وجولان آمریکا همیشگی نخواهد بود
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      26 3
      ما خود در عالم هپروت هستيم دلخوش كرديم به يكسري او همات دين خدا را مسخره كرديم با بدعت و نو اوري
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    1 0
    کی می خواهد تحریم تسلیحاتی از ایران بردارد کی می خواهد به ایران اسلحه بفروشد اروپاییهاکه اکنون به برجام پشت می کنند ولی دادمی زنند ما به برجام پایبندیم ما افراد ساده لوحی که را که با زبان بازی خودشو به اسم فرد باهوشی جا زد گول خوردیم هنوز هم نمی خواهد بفهمد که سرکار گذاشتنش بعد حالا هم با فضا ساز می خواهند ایران از برجام خارج نشه ومی گویند که امریکاییها برای این که ایران از برجام خارج بشه او را تحت فشار گذاشتند که ایران بترسدواز برجام خارج نشه هرچند ایران دیگه نمی تونه ان قدرت هستهایی قبلی خوشو بازگرداند