ایرنا نوشت: استاد گروه مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: تخریب جنگل ها، مراتع و منابع طبیعی احتمال وقوع سیل را دستکم۳۰ درصد بیشتر می کند.

جهانگیر عابدی  در نشست تخصصی بررسی سیلاب های اخیر ایران در دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: از بین بردن پوشش های طبیعی و ایجاد ساختارهای مصنوعی به جای آن، از اصلی ترین دلایل سیل های اخیر در ایران بود و این نقص در صورتی که اصلاح نشود، در سال های آینده تبعات دیگری نیز خواهد داشت.

وی تصریح کرد: سد کردن معابر طبیعی آب و بی توجهی به حقوق زیست محیطی، مانند آنچه در شیراز رخ داد، اثرات مخربی را به دنبال داشت و این مقوله در سایر نقاط کشور نیز به چشم می خورد.

این پژوهشگر با بیان اینکه پایبندی به قانون در همه موارد از جمله آب ضروری است، خاطرنشان کرد: رعایت نکردن قانون توزیع عادلانه آب و ساخت و ساز در حریم رودخانه ها در سال های اخیر به وفور دیده شد که نتیجه آن تخریب ها و خسارات متعدد بود.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: سیل و سیلاب ۳۲ درصد از حوادث طبیعی کشور را شامل می شود بنابراین از بلایای اصلی ایران به شمار می رود و اگرچه افکار عمومی، کشور ما را از مناطق خشک می پندارد، اما احتمال وقوع سیل و سیلاب همواره وجود دارد.

به گفته این محقق، انتشار بیش از حد گازهای گلخانه ای و سوخت های فسیلی اثرات مُخرب خود را در تغییر اقلیم و وقوع پدیده هایی مانند سیل نشان می دهد و توجه بیشتر به مباحث زیست محیطی را گوشزد می کند.

عابدی با اشاره به اینکه هشت میلیون نفر از هموطنان هم اکنون درگیر اثرات سیل هستند، تصریح کرد: ۶.۴ میلیون نفر از این افراد را شهرنشینان و ۱.۶ میلیون دیگر را روستانشینان تشکیل می دهند.

وی در باره جنبه های مختلف خسارات گفت: خسارات ناملموس سیل از جمله مباحث اجتماعی و فرهنگی بویژه روانشناسی مردم باید مَد نظر مسوولان باشد و در کنار جنبه های زیرساختی و عمرانی، به آن نیز پرداخته شود.

استاد گروه مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان به اهمیت طراحی سازه های استاندارد عمرانی برای جلوگیری از تخریب در زمان وقوع بلایا تاکید کرد و گفت: برای مثال بسیار مشاهده شده که عرض دهانه های پل ها که نباید کمتر از ۳ متر باشد، کمتر از این میزان ساخته می شود و همین امر گیر کردن تنه های درختان و عدم عبور سیلاب را در پی دارد.

عابدی کوپایی با تاکید بر ضرورت ساخت سدهای آشغالگیر در بالادست پل ها اظهار داشت: این موضوع در کشور مغفول واقع شده که نیازمند توجه بیشتر مسوولان است.

پدیده سیل در ایران جدی است
همچنین عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست گفت: برنامه ریزی برای مدیریت سدها و حفظ آمادگی برای هرگونه پدیده احتمالی، بیش از گذشته باید جدی گرفته شود.

عبدالرضا کبیری سامانی افزود:۷۰ درصد از اعتبارات مربوط به جبران خسارات پدیده های طبیعی، در سال های اخیر برای سیل صرف شده است و این مساله ضرورت توجه بیشتر به سیل و سیلاب را نشان می دهد.

سیلاب مهیب و طغیان رودخانه ها در یک ماه اخیر سبب بروز مشکلات عدیده در بسیاری از استان ها از جمله گلستان، فارس، خوزستان و لرستان شده است. 

​نشست تخصصی بررسی سیلاب های اخیر ایران، عصر سه شنبه با حضور محققان، استادان و دانشجویان در تالار اجتماعات دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
۶۰۲۷/۶۰۲۰

۵۶۵۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1252908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =