طرف‌های نشست صلح سوریه بر سوری بودن جولان تاکید کردند

باشگاه خبرنگاران نوشت: شرکت کنندکان دوازدهمین دوره مذاکرات صلح سوریه با انتشار بیانیه‌ی پایانی، اعلام حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی از سوی آمریکا را محکوم کردند و این سرزمین را بخشی از سوریه دانستند.

شرکت کنندکان دوازدهمین دوره مذاکرات صلح سوریه با انتشار بیانیه‌ی پایانی، اعلام حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی از سوی آمریکا را محکوم کردند و این سرزمین را بخشی از سوریه دانستند. در بیانیه پایانی مذاکرات صلح سوریه که روز پنجشنبه آغاز شد، آمده است که منازعه سوریه راه حل نظامی ندارد و تاکید شد که دور بعدی این رایزنی‌ها در ژنو برگزار شود.
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است: 
جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنین در چارچوب آستانه:
۱. تعهد قوی خود را به حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و به اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد مورد تاکید مجدد قرار دادند. 
۲. تاکید کردند که این اصول می‌بایست به طور جهان‌شمول مورد احترام قرار گیرد و هیچ اقدامی، فارغ از عامل/عاملان آن، نباید این اصول را تضعیف نماید.

در این ارتباط تصمیم دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسراییل بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه را که نقض فاحش حقوق بین الملل و بویژه قطعنامه شماره ۴۹۷ شورای امنیت سازمان ملل می‌باشد و نیز صلح و امنیت در خاورمیانه را تهدید می‌کند، قویا محکوم کردند.

۳. تمامی تلاش‌ها برای ایجاد واقعیت‌های جدید میدانی به بهانه مبارزه با تروریسم را رد کرده و عزم خود برای مقابله با دستور کارهای جدایی طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نیز امنیت ملی کشورهای همسایه را ابراز نمودند.

۴. آن‌ها توافق کردند به مشورت‌های خود در خصوص وضعیت شمال شرق سوریه ادامه دهند و در این راستا تاکید کردند که امنیت و ثبات در این منطقه تنها از طریق احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی آن کشور قابل دستیابی است.

۵. وضعیت در ناحیه کاهش تنش ادلب را به طور مفصل مورد بررسی قرار دادند، و از گام‌هایی که به منظور اجرای تفاهم نامه مورخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۸ (۲۶ شهریور ۹۷) برداشته شده است، استقبال کردند و بر عزم خود برای اجرای کامل توافقات برای برقراری ثبات در ادلب شامل گشت‌های هماهنگی و فعالیت موثر مرکز هماهنگی مشترک ایران، روسیه و ترکیه تاکید کردند. آن‌ها نگرانی عمیق خود را درباره تلاش‌های گروه تروریستی تحریر الشام برای افزایش کنترل این منطقه ابراز و بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری به منظور نابودیِ نهاییِ داعش، جبهة النصره و دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش و دیگر گروه‌های تروریستی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تأکید مجدد کردند. آن‌ها همچنین توافق کردند گام‌های مشخصی برای کاهش نقض آتش بس در منطقه کاهش تنش ادلب بردارند.
۶. این اعتقاد را بیان داشتند که منازعه سوریه راه حل نظامی ندارد و بر تعهد خویش برای پیشرفت فرآیند سیاسی راهبری سوری و مدیریت سوری با تسهیل سازمان ملل در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل حل شود، تاکید کردند.

۷. رایزنی‌های مفصل بصورت سه جانبه و نیز با آقای 'گئیر او پدرسون ' نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه به منظور سرعت بخشیدن به تاسیس هرچه سریعتر کمیته قانون اساسی در تطابق با تصمیمات کنگره گفت و گوی ملی سوری در سوچی انجام دادند و تصمیم گرفتند دور بعدی این رایزنی‌ها را در ژنو برگزار کنند و بر اعلام آمادگی خود برای کمک به تلاش‌های نماینده ویژه از جمله برقراری گفتگوی موثر با طرف‌های سوری تاکید کردند.

۸. از اجرای موفقیت آمیز عملیات‌های آزادسازی متقابل بازداشت شدگان در نوامبر ۲۰۱۸ (آبان ۱۳۹۷) و فوریه آوریل ۲۰۱۹ (بهمن و اسفند ۹۸) در چارچوب تلاش‌های گروه کاری مربوطه استقبال کردند.این عملیات دستاورد مهم و بی نظیر فرمت آستانه در اعتمادسازی میان طرف‌های سوری و مهیا نمودن شرایط لازم برای پیشبرد فرایند سیاسی محسوب می‌شوند. آن‌ها بر عزم خود برای تلاش‌های بیشتر گروه کاری تاکید کردند.

۹. بر نیاز به ادامه کمک‌های انسان دوستانه به تمامی سوری‌ها در سراسر کشور بدون هیچ پیش شرطی تاکید کردند. آن‌ها از جامعه بین المللی بویژه سازمان ملل متحد و آژانس‌های انسان‌دوستانه آن درخواست کردند کمک خود به سوریه را منطبق با حقوق بشردوستانه بین المللی از طریق تامین مساعدت‌های انسان‌دوستانه بیشتر، اجرای پروژه‌های بهبودی سریع، از جمله اعاده امکانات زیرساخت‌های اساسی، تاسیسات عرضه آب و برق، مدارس و بیمارستان‌ها افزایش دهند.

۱۰. نیاز به ایجاد شرایط و تسهیل بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان و اشخاص بی خانمان داخلی به مناطق اصلی زندگی شان در سوریه و اطمینان از حق بازگشت و حمایت از آن‌ها را برجسته نمودند. در این ارتباط آن‌ها از جامعه بین المللی خواستند تا کمک‌های مناسب را فراهم نماید. آن‌ها همچنین بر آمادگی خود برای ادامه تعامل با تمامی طرف‌های ذی ربط شامل دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و دیگر آژانس‌های بین المللی تخصصی تاکید کردند.

۱۱. موضوع افزایش تعداد کشورهای ناظر در چارچوب نشست آستانه را مورد بحث قرارداده و در مورد دعوت از کشورهای همسایه سوریه ـ عراق و لبنان ـ برای الحاق به مذاکرات صلح توافق کردند.

۱۲. نسبت به کمک آقای نورسلطان نظربایف اولین رییس جمهوری قزاقستان برای آغاز و کار موفقیت آمیز نشست آستانه ادای احترام کردند.

۱۳. از مقامات قزاقستان برای میزبانی دوازدهمین نشست بین المللی سوریه در چارچوب نشست آستانه در نورسلطان از صمیم قلب قدردانی کردند.

۱۴. تصمیم گرفتند نشست بعدی بین المللی سوریه در قالب آستانه را درجولای ۲۰۱۹ (تیر- مرداد) برگزار کنند.

در این دور از مذاکرات نمایندگان مسکو، تهران و آنکارا، نماینده دولت دمشق، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد، هیات مخالفان سوریه حضور داشته اند.
64231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1253762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =