نماینده ولی فقیه در استان اردبیل: کوچ عشایر مغان مظهر نشاط و شادابی ملت ما است

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: دشمن تلاش می کند که ملت ما را بدون نشاط و شادابی نشان دهد و حالا آنها طاقت دیدن چنین جشن های ملی را ندارند عاملی تکریم جایگاه عشایر را از جمله اهداف این جشنواره دانست و اظهار کرد: عشایر در رونق تولید و اقتصاد کشور بسیار موثرند و باید به نحو شایسته از آنان تجلیل شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از استان اردبیل، آیت‌الله سید حسن عاملی در نهمین جشنواره ملی کوچ عشایر شاهسون مغان که در جعفرآباد مغان برگزار شد، با بیان اینکه اردبیل و مغان هیچ وقت از هم جدا نمی‌شوند، گفت: اردبیل ییلاق مغان و مغان، قشلاق اردبیل است.

وی یادآور شد: فرمانده روس در تاریخ حمله به ایران می‌نویسد ما هرچه به اردبیل نزدیک‌تر می‌شدیم مقاومت عشایر بیشتر می‌شد.امام جمعه اردبیل عنوان کرد: جشنواره کوچ عشایر مغان مظهر نشاط، شادابی ملت ماست و دشمن تلاش می‌کند که ملت ما را ملت بدون نشاط و شادابی نشان دهد و حالا آنها طاقت دیدن چنین جشن‌های ملی را ندارند.

عاملی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس باید اولویت‌های اساسی و مهم استان را بشناسند، اظهار داشت: حفظ وحدت مردم استان از ضروریات است و کسی نمی‌تواند با ایجاد شکاف، مردم استان اردبیل را به شمال و جنوب تقسیم‌بندی کند، اردبیل ییلاق مغان و مغان هم قشلاق اردبیل است.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه سند مالکیت اراضی عشایر باید به‌ صورت کامل صادر و واگذار و تعیین وضعیت شود، گفت: نشستی که با مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل داشتم در خصوص مشکلات واگذاری اراضی عشایر تاکید کردم که یک وجب از زمین در منطقه مغان حق سند نخواهند داشت مگر اینکه سند عشایر متعارض صادر شود.

نقش عشایر در تولید غیرقابل انکار است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه نقش عشایر در تولید، مسائل فرهنگی، مرزداری و … غیرقابل انکار است، گفت: نهمین جشنواره ملی کوچ عشایر شاهسون با همکاری ۱۶ استان و حضور ۱۲ تور از ۱۲ کشور خارجی برگزار شد. نادر فلاحی هدف ازبرگزاری این مراسم را معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، آداب و رسوم در سطح ملی و بین‌المللی عنوان کرد و گفت: سعی و تلاش بر این است تا سال آینده این مراسم به صورت بین‌المللی برگزار شود.

نادر فلاحی با بیان اینکه ۱۱۵ پروژه سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام شده است، یادآور شد: ۳۰ غرفه در حوزه صنایع دستی و برپایی آلاچیق‌های ویژه زندگی عشایری در محوطه برگزاری جشنواره ملی کوچ عشایر جزو اولویت اساسی است و در این زمینه به دنبال برگزاری مراسمات مختلف هستیم.

وی تصریح کرد: تجلیل از پیشکسوتان و نخبگان عشایر و تیراندازی با کمان روی اسب از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که برنامه‌ریزی‌های لازم در ارتباط با برگزاری این برنامه‌ها مبنای کار قرار گرفته و امام جمعه اردبیل تاکیدات ویژه‌ای در امر برگزاری این مراسم داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بیان کرد: شناساندن قابلیت‌ها و توانمندی‌های عشایر و بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه برای ما حائز اهمیت بوده و در تلاش هستیم در این زمینه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود به بهترین شکل ممکن عمل کرده و خروجی‌های مورد انتظار را به دست آوریم.

فلاحی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم تا افق ۱۴۰۰ در توسعه استان اردبیل و سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و اقتصادی گام‌های موثری را برداریم و استان اردبیل به خصوص تک تک شهرستان‌ها را به قطب گردشگری ایران تبدیل کنیم.

نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، عشایر را ذخایر انقلاب و مهم ترین قشر خودکفا و تولید کننده در کشور دانست و گفت: در این جشنواره بخشی از توانمندی های عشایر استان معرفی می شود. 

وی ادامه داد: امسال برگزاری جشنواره کوچ عشایر مغان به خود جامعه عشایر استان واگذار شده و طوایف عشایر چهار شهرستان پارس آباد، بیله سوار، گرمی و مشگین شهر در این جشنواره حضور دارند. 

حسن قبادی، فرماندار شهرستان بیله سوار مغان نیز در آیین گشایش این جشنواره گفت: عشایر مردمانی سخت کوش، پر تلاش و نجیب هستند و این قشر زحمت کش همواره در صحنه ها و عرصه های مختلف کشور حضوری تاثیر گذار داشته اند. 

وی زندگی عشایری را همراه با کار و تولید عنوان کرد و افزود: حضور این قشر کم توقع جامعه در عرصه تولید و اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. 

قبادی در ادامه افزود: عشایر استان اردبیل با ۱۵ هزار و ۱۹۲ خانوار و با جمعیت ۸۰ هزار نفری اغلب در منطقه شمال این استان و در منطقه مغان سکونت دارند. 

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1253915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =