۱ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
پاپ فرانسیس، پاپِ سنت‌شکن

پاپ فرانسیس، یکی از مهم‌ترین چهره‌های جهانی است که به عنوان یک سنت شکن شناخته شده. اقدامات او غیر از آن که حیرت بسیاری از مردم به ویژه کاتولیک‌ها را به همراه داشته، موجب شده افراد زیادی حتی از ادیان دیگر به او علاقه‌مند شوند.

به گزارش خبرآنلاین، خورخه ماریو برگولیو که به دلیل علاقه زیادش به فرانسیس آسیزی، حامی فقرا در قرن ۱۳ میلادی، نام فرانسیس را برای خود برگزید، در بوئنوس آیرس، در خانواده‌ای ایتالیایی به دنیا آمد. رشته دانشگاهی او شیمی بود اما بعد از آن در ویلا دوتو در مدرسه علوم دینی به تحصیل پرداخت. او با یک ریه تنفس می‌کند و قسمت بزرگی از ریه‌اش را در دوران کودکی به علت بیماری از دست داده.

در ادامه به برخی از اقدامات عجیب و خاص فرانسیس اول اشاره خواهیم کرد:

  • پاپ فرانسیس حاضر نشد از خودروی ضدگلوله استفاده کند!

پس از تیراندازی به سوی پاپ جان پائول دوم، واتیکان برای حفظ سلامتی پاپ، یک خودروی ضد گلوله تهیه کرد اما پاپ فرانسیس از آن استفاده نکرد. یکی دیگر از اقداماتی که پاپ فرانسیس را مشهور کرد این بود که بجای استفاده از مرسدس بنز لوکس، از یک رنوی بیست ساله‌ی معمولی برای تردد استفاده می‌کند.

  • او اجازه نداد انگشترش را ببوسند!

طبق سنتی قدیمی در آیین کاتولیک‌ها، مردم بر انگشتر مقدس که در دست پاپ است بوسه می‌زنند اما پاپ فرانسیس زمانی که در شهر لوروتا ایتالیا در جمعی مذهبی حضور پیدا کرد، اجازه بوسیدن انگشترش را به مردم نداد که با حواشی زیادی همراه بود. پاسخ پاپ به حمله منتقدان این بود که برای جلوگیری از انتقال میکروب و بیماری این کار را کرده و چون پس از بوسه‌های اولیه مردم احساس کرد که دستش از بزاق خیس شده، اجازه بوسیدن انگشتر را نداد.

  • پاپ پای رهبران سودان را بوسید تا به صلح متعهد بمانند!

یکی دیگر از اقدامات جنجالی پاپ فرانسیس، بوسیدن پای سالوا کی‌یر و ریک ماکار، رهبران سابق درگیر در سودان جنوبی بود. پاپ طی این اقدام پرحاشیه از آن‌ها درخواست کرد که به جنگ داخلی بازنگردند.

  • او شخصاً برای اطعام فقرا اقدام می‌کند

زمانی که هنوز اسقف بود، عادت داشت که به ملاقات افراد بی‌خانمان، کودکان خیابانی و نیازمندان برود تا علاوه بر ایجاد حس معنوی، به آن‌ها غذا نیز بدهد. رسیدن به جایگاه پاپ، او را از ادامه دادن این کار بازنداشت. پاپ فرانسیس اغلب برای انجام این کار لباس مبدل می‌پوشد و بدون محافظ به میان مردم می‌رود.

  • او از توافق‌نامه تغییرات اقلیم پاریس حمایت کرد

پاپ این توافق‌نامه را تاریخی خواند و عقیده دارد که این توافق‌نامه توجه همه را به مردم مناطق فقیر معطوف می‌کند. او همچنین طی اظهار نظری در خصوص صنایع نفتی گفت: برای جلوگیری از مشکلات اقلیمی به انرژی‌های پاک رو بیاورید.

  • پاپ فرانسیس جز اولین کسانی بود که سواستفاده از کودکان را محکوم کرد

سوءاستفاده از کودکان در کلیسای کاتولیک یک مشکل اساسی بود که بدون پاسخ رها شده بود. علی‌رغم بحث‌های سنگینی که پیرامون این موضوع انجام شد، تا مدت‌ها هیچ اقدامی برای جلوگیری از آن صورت نگرفت. پاپ فرانسیس جز اولین افرادی بود که دستور داد قانونی برای محکوم کردن سواستفاده از کودکان ایجاد شود.

  • او افراد آتئیست را حقیر نمی‌شمارد!

یکی از عجیب‌ترین اقدامات پاپ این بود که در یکی از مجالس وعظ خود گفت: انجام کار نیک از اعتقاد داشتن اهمیت بیشتری دارد. او گفت: خدا رستگاری خود را شامل حال همه افراد می‌کند، فرقی ندارد که کاتولیک باشد یا نباشد. او برای تأکید به این باور خود به بخشی از متن انجیل که می‌گوید: "همسایه‌ات را دوست بدار"، اشاره می‌کند و عقیده دارد حتی فردی بی‌دین هم اگر کار نیک می‌کنند، باید به عنوان انسانی خوب شناخته شود.

از دیگر اقداماتی که به پاپ فرانسیس نسبت داده شده و حواشی بسیار زیادی به همراه داشت، تمسخر سخت‌گیری کلیسا برای سقط جنین است که این مساله انتقادات زیادی را داشته است. به هرحال کسی از پاپ توقع ندارد که در حوزه‌های مشخص دینی نظرات عجیب و غریب بدهد.

۴۷۲۳۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1254220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =