۰ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱
قوریگل، تالاب زیبای آذربایجان شرقی

سفر به آذربایجان شرقی، سفر به جاذبه‌های متنوع است، جاذبه‌های طبیعی بسیاری که علاوه بر تنوع، بسیار زبیا و شگفت انگیز هستند. تالاب قوریگل با ۲۰۰ هکتار وسعت، در ۴۰ کیلومتری جنوب‌شرقی تبریز و ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد که نزدیک به روستای یوسف‌آباد می‌باشد، قرار گرفته است. تالاب قوریگل در ارتفاع ۱۸۹۰ متری از سطح دریا واقع شده و دارای طول و عرضی به طول ۴ کیلومتر و مساحت ۱۶ کیلومتر است. جالب است بدانید که ژرفای دریاچه در عمیق‌ترین نقطه‌ی آن به ۱۳ متر می‌رسد. اما وجه تسمیه این تالاب چیست؟

در زبان ترکی قوری‌ گل به تالاب خشک گفته  می‌شود. این تالاب در ردیف آب‌های راکد آذربایجان به شمار می‌رود و بنا بر مورخان تاریخی، شهر بستان‌آباد در محل شهر باستانی و گمشده «اوجان» بنا شده است. اوجان پایتخت ییلاقی ایلخانان مغول بوده که بعدها در اثر حوادث به کلی از بین رفته است. در  این مسیر ارتباطی، جاده‌ی ابریشم قرار داشته، بنابراین همواره پرجمعیت بوده و دارای چمنزارهای وسیع و سرسبز و چشمه‌های آب معدنی نیز هست. از این رو، مرکز این منطقه از ابعاد تاریخی و آبادانی «بستان‌آباد» خوانده می‌شود.

اطراف دریاچه‌ی قوریگل را مرتع، چمنزارها، مزارع و کشتزارهای متعددی در بر گرفته است که به علت وجود هوای مطبوع در تابستان‌ها، یکی از مراکز استراحت و تفریح مردم تبریز می‌باشد. تالاب قوری گل در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۳ به منظور حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه، جزء مناطق شکار ممنوع مدیریت می‌شود. 

تالاب قوریگل از جاذبه‌های مهم استان آذربایجان شرقی به‌شمار می‌رود و به دلیل برخورداری از شرایطی چون وجود چشم‌انداز مناسب، تنوع پرندگان و دسترسی به مراکز شهری و وجود علاقه‌ی عمومی به تفرج و گذراندن اوقات فراغت در طبیعتش، از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار بوده و به علت قرارگیری در جاده‌ی تهران- تبریز پذیرای گردشگران بسیاری است.

این منطقه دارای آب و هوای زمستانی بسیار سرد و تابستانی بسیار معتدل است  و بهمن ماه سردترین ماه سال در این منطقه است. بهار بهترین زمان برای سر زدن به این تالاب است.

آیا قصد دارید تا در فصل بهار به این منطقه سری بزنید؟ اصلا آیا این تالاب را از نزدیک دیده‌اید؟ شما این منطقه را چطور توصیف می‌کنید؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.       

منبع : لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1255433

برچسب‌ها