قیمت بنزین را گران نکنید، واقعی کنید

«بنزین ایران دومین بنزین ارزان دنیاست» این جمله مدت‌هاست از سوی کارشناسان و تئوریسین‌های اقتصادی شنیده می‌شود.

مریم یعقوبی: طبق آمار رسمی قیمت بنزین با ارز آزاد در ترکیه هر لیتر در حدود ۱۹ هزار و ۳۰۰ تومان، در افغانستان حدود ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان و در پاکستان حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان است.

قیمت هر لیتر از این فرآورده استراتژیک نفتی در آذربایجان حدود ۸۰۰۰ تومان، در اردن حدود ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان، در امارات متحده عربی حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و در عراق حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان است.

قاچاق محصول ارزانی بنزین است؟

یکی از تبعات ارزان بودن هر کالایی در مقایسه با کشورهای دیگر قاچاق آن به بیرون مرزها و کسب درآمد از محل مابه‌التفاوت ارزش آن است. بنزین هم از این قاعده مستثنا نبود. قاچاق بنزین از کول بری در مرزهای ایران و عراق گرفته تا تانکرهایی که معلوم نیست چگونه از مرزها خارج می‌شدند رو به افزایش گذاشت تا جایی که زنگنه وزیر نفت با لحنی تلخ درباره آن گفت: از من پرسیدند وضعیت قاچاق سوخت چگونه است؟ گفتم الحمدالله خیلی خوب است از همه مرزها با موفقیت در جریان است.

 با توجه به عدم افزایش نرخ بنزین در فاصله سال‌های ۹۴ تاکنون شاید بتوان گفت دوره ارزانی بنزین یا عدم‌تغییر آن به نسبت سال‌های قبل کوتاه‌تر بوده است.

نگاهی به روند تغییر قیمت بنزین از سال ۵۷ تاکنون نشان می‌دهد در دوره‌های قبل نرخ بنزین گاهی تا ۱۰ سال نیز  افزایش پیدا نکرده بود. این عدم افزایش منجر به بروز این عادت اجتماعی شد که اگر قیمت بنزین کوچکترین تغییری هم‌راستای تورم و افزایش هزینه‌های تولید داشته باشد، معنی آن این است که بنزین در حال گران شدن است؛ اما متأسفانه حافظه این بخش از جامعه که دارای خودرو هستند تناسب بین تورم و نرخ ارز و نرخ بنزین را به یاد نمی‌آورد. ازاین‌رو توقع صاحبان خودرو و مصرف‌کنندگان بنزین این بود که دولت‌ها هیچ تغییری در قیمت بنزین ایجاد نکنند. و این توقع در حالی مطرح می‌شود که قیمت تمام کالاهای دیگر همزمان با رشد نرخ ارز و تورم افزایش پیدا می کند.

این پرسش که چرا دولت باید به حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر که دارای خودروی شخصی هستند از جیب تمام ملت یارانه پرداخت کند؟ سؤالی بی‌پاسخ است. نزدیک به یک‌سوم جمعیت کشور در دهه ۷۰ و نزدیک به یک‌پنجم جمعیت فعلی کشور عادت کرده‌اند که دولت از محل منابع عمومی کشور یارانه بنزین آن‌ها را بپردازد.

یکی دیگر از نکات پنهان در افزایش نرخ بنزین اسراف در مصرف این محصول استراتژیک است. طی مسیر نرخ بنزین از زمان پیروز شدن انقلاب شکوهمند اسلامی تا به امسال، از لیتری ۱ تومان تا لیتری ۱۰۰۰ تومان هم نتوانست فرهنگ مصرف را اصلاح کند. درحالی‌که در سال‌هایی که نرخ بنزین افزایش پیدا می‌کرد و یا سهمیه‌بندی می‌شد از اهدافی مانند کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا،‌ ارزان شدن خودرو و ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی نام برده می‌شد. درحالی‌که با افزایش نرخ بنزین نه‌تنها هیچ‌یک از این اهداف محقق نشد بلکه معضل ترافیک به گرهی سردرگم تبدیل شد.

پرونده سهمیه‌بندی بنزین برای کنترل قاچاق و میزان مصرف یکی از راه‌هایی بود که در دولت دوازدهم مجدداً باز شد. نیمه دوم سال گذشته بود که بیژن زنگنه در این خصوص اعلام کرد: اعداد و ارقامی که در مورد قاچاق سوخت اعلام می‌شود، حدس و گمان است و این‌که گفته می‌شود وزارت نفت مخالف احیای کارت سوخت است، دروغی مانند دیگر دروغ‌های رسانه نماهاست.

بیژن زنگنه در حاشیه امضای قرارداد «طرح توسعه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری (جابه‌جایی مسافر با قطار شهری) در تهران و هشت کلان‌شهر دیگر» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: درباره سهمیه‌بندی یا کارت سوخت به‌طورجدی بحث است اما اساس دولت برافزایش قیمت‌ها نیست.

اما رشد قیمت ارز و افزایش اختلاف قیمت سوخت داخلی کشور با سایر همسایگان موجب شد تا دوباره بازار قاچاق سوخت رونق بگیرد. به گفته هندیان، معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تا سال ۹۲ حجم قاچاق سوخت چیزی حدود ۷ یا ۸ میلیارد تومان بود اما حدفاصل ۹۲ الی ۹۶ این رقم به ۵۰۰ میلیون دلار تبدیل شد. این در حالی است که طی ۳ ماه چیزی حدود یک میلیارد لیتر قاچاق داشته‌ایم یعنی روزانه حدود ۱۰ تا ۱۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق می‌شده است.

درست چند روز بعد بود که وزیر نفت خبر احتمال سهمیه‌بندی شدن بنزین را اعلام کرد و گفت: بحث افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ مطرح است، اما هیچ تصمیمی در این زمینه اخذ نشده است و هرچه دراین‌باره عنوان می‌شود شایعه است و اگر تصمیمی در این زمینه اخذ شود صادقانه به مردم گفته می‌شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم درباره انتشار اخباری مبنی بر بنزین ۵ هزارتومانی، تصریح کرد: افزایش قیمت سوخت و بنزین ۵ هزارتومانی شایعه است.

هم‌زمان با بررسی گرانی یا سهمیه‌بندی بنزین توسط کارت سوخت دولت خبر خودکفا شدن در تولید بنزین را به مردم داد. دراین‌باره محمدجواد نوفرستی تحلیلگر بازار انرژی نوشت: خودکفایی بنزین در ایران دولتمردان آمریکا را خلع سلاح کرد. اقدامات مؤثر دولت تدبیر و امید برای افزایش تولید بنزین و خودکفایی در آن را باید یک موفقیت بزرگ عنوان کرد و با توجه به روند توسعه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در پنج سال گذشته باید گفت با توسعه چنین پالایشگاه‌هایی در آینده خودمان می‌توانیم خام فروشی را تحریم کنیم و این از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی برای ایران خواهد بود.

باوجود تشدید تحریم‌ها و فشار ناشی از عدم واقعی بودن نرخ حامل‌های انرژی از یک‌سو و پرداخت یارانه به حدود ۱۷ میلیون مالک خودرو از سوی دیگر همچنان برخی مخالفان دولت از واقعی شدن قیمت بنزین و یا سهمیه‌بندی آن به‌عنوان یکی از انتقادات جدی از دولت استفاده می‌کردند. در مجلس دودسته اصلی برای نرخ ارز وجود داشت نظر دسته نخست عدم افزایش آن به دلیل اثرات تورمی روی سایر کالاها و نظر دسته دوم ضرورت افزایش قیمت بنزین از سال ۹۲ بود.

هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس یکی از نمایندگانی بود که سال گذشته با تأکید بر اینکه مردم توان پرداخت افزایش قیمت حامل‌های انرژی را ندارند، گفت: قطعاً در سال آینده در حوزه حامل‌های انرژی به‌ویژه بنزین افزایش قیمت نخواهیم داشت.

رسانه مدعی اما بحران‌زا

اما طی روزهای گذشته یکی از رسانه‌های منتقد دولت با انتشار خبر سهمیه‌بندی و گران شدن نرخ بنزین پیش از تصویب قانونی و نهایی آن، مقدمات بحرانی بزرگ در کلان‌شهرها و تمام پمپ‌بنزین‌های کشور را فراهم آورد. انتشار این خبر و ذوق‌زدگی از بحران‌زایی آن تا بدان جا پیش رفت که یکی از خبرنگاران این رسانه از آشوبی که به پا کرده بودند با عنوان "قدرت خبرگزاری" نام‌برده و به آن افتخار کرد. 

اما بازهم وزیر نفت با تأکید بر عدم تصویب گران شدن قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن اعلام کرد این خبر کذب است.

وزیر نفت بابیان اینکه افزایش قیمت بنزین در بودجه سال ۹۷ دیده‌شده است، افزود: اینکه چه زمانی و چگونه افزایش قیمت بنزین اعمال شود، هنوز مشخص نیست.

هفته گذشته هفته ای پر از تنش در حوزه انرژی و بنزین بود. اما با اعلام شایعه بودن افزایش قیمت و سهمیه بندی از روز ۵ شنبه قدری از این تنش ها کاسته شد. حال باید منتظر ماند و دید دولتمردان و نمایندگان مجلس برای واقعی کردن نرخ بنزین و قطع یارانه مفت به بخشی از جامعه از جیب نزدیک به ۹۰ میلیون ایرانی چه راهی پیدا خواهند کرد؟

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1255907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 65
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهلا IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    202 5
    آنهایی که به این قیمت در جهان بنزین را می خرند کارکران و کارمندانشان حداقل ماهی دو هزار تا سه هزاردلار حقوق دارند وقتی کارمند و کارگر ما اگر کار داشته باشد حداکثر دویست و پنجاه دلار دارد چگونه این قیمتها را پرداخت کند اینها چه کسانی هستند که نظر می دهند آیا در ایران زندگی می کنند و آدم عادی هستند؟
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
      1 22
      اینکه قیمت بنزین تاثیر زیادی رو اقتصاد خانوارها داره درسته، ولی اگه دولت نتونه جایگزین منابع برای پر کردن خلع درآمد نفتی پیدا کنه معادل افزایش نقدینگی و تورمه که بازهم به صورت سخت تری بعد از یک مدت اقتصاد خانوارها را تضعیف می کنه.
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      22 3
      همین قیمت بنزین 1000 تومان هم در اصل و در واقع از بسیاری از کشور های جهان گران تر است و باید کاهش پیدا کند قیمت هه کالا فقط و فقط با دارمد مردم است که در هر کشور معنی پیدا می کند واقعی کردن قیمت بنزین در ایران یعنی کاهش ان به کمتر از 1000 تومان.
    • مهدی CA ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      11 21
      پالایشگاه ستاره خلیج فارس با سرمایه گذاری کلان پس از 10 سال به تولید رسید تا علاوه بر خودکفایی بنزین، مازادتولید برای صادرات داشته باشیم. اما با نرخ رشد سالانه مصرف بنزین، تنها 2 سال دیگر در تولید بنزین خودکفا هستیم. این یعنی ما هر 5 سال باید یک پالایشگاه عظیم بسازیم تا تنها تولید داخل را تامین کنیم. این غیر ممکن هست، پس تنها راه باقی مانده کنترل مصرف هست. مردم باید بپذیرند که مصرف بیش از حد بالاست و این تنها به دلیل ناچیز بودن قیمت بنزین هست. در کشوری که پیاز کیلویی 1 دلار هست بنزین باید لیتری 7 سنت باشه؟ بعلاوه، یارانه ی بنزین باید به همه ی مردم ایران برسه نه فقط به کسانی که ماشین دارند.
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    167 4
    دستمزدها را هم به دلار بسنجید و واقعی کنید.مساله رو از آخر حل نمی کنند که؟
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    99 4
    نرخ ازاد 5 تا 10000 در صورتیکه حقوق کارگر وکارمندوجمع حقوق بگیران به تناسب حقوق انها بالا رود افزایش حقوق.
  • حامد IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    155 4
    همه چی رو واقعی کنید نه فقط بنزین .... مردم عراق و بحرین و امارات و ... چقدر حقوق میگیرن؟؟؟ بگین اینو
  • محمد IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    69 14
    مریم جون چیمون مثل ترکیه است که این باشه
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    94 1
    چرا حقوق ما رو نمیاید بر اساس کشورهای دیگه واقعی کنید.اول حقوق را واقعی کنید و بعد برید سراغ بنزین
  • حسین IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    79 2
    باز هم مقایسه یک طرفه . چرا هیچوقت حقوقها هم مقایسه نمیشود .
  • AU ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    78 3
    جالبه، ۹۰ میلیون ایرانی؟! قابل توجه این کارشناس محترم، اولندش جمعیت ایران ۹۰ میلیون نیست خدارو ۱۰۰ هزار مرتبه شکر، دومندش یک خودرو مخصوص خانواده میتونه باشه، ربطی به فرد نداره. عوام فریبی هم حدی داره
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    91 1
    در گران کردن و چاپیدن ملت مهارت خیلی زیادی دارید !اما قبل ازواقعی کردن بنزین که بر روی همه اقلام زندگی اثر فوری و دراز مدت دارد لطفا درامد و حقوق مردم را هم واقی گردانید،یعنی اگر بنزین واقعی 1 ریال محاسبه گردد درامد باید 10 برابر شود ، کسی که حقوق 1 میلیون می گیرد با توجهبه گرانی تولیدات و خدمات دولتی و میوه با ده برابر دریافت ماهیانه اش باشد.
  • سعید IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    65 1
    بیایید حقوق ملت و مردم و کارمند و کارگر رو هم بالا نبریم، واقعی کنیم . شما همه چی رو واقعی کنید ما مشکلی نداریم . منتهی نمیشه یه چی رو واقعی کنید یه چی رو غیر واقعی .
  • علی IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    59 1
    به این اقای روزنامه نگار بگویید کار شما نوشتن تاریخ وگذشته قیمت بنزین نیست اگر پیشنهادی ندارید وگزارش میدانی ندارید وقت مردم را نگیرید
  • بابک IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    50 5
    اگر از همان سالها پیش می آمدن سالی 20% اضافه میکردن مشکلی نبود نه اینکه یکباره 150% اضافه کنند روی قیمت و در این شرایط شوک به مردم وارد کنند.مگر چه چیزی امسال تغییر کرده؟! درآمدمان 150% اضافه شده؟ تورم کاهش پیدا کرده؟ رونق تولید داریم؟ رفاه بیشتر شده؟آخه بابا انصاف و تدبیر هم خوب چیزیه.
  • پدرام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    64 1
    لطفا حقوق هم افزایش ندین واقعی کنید
  • مجید IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    50 1
    با سلام. بهتر بود نرخ بنزین با توجه به حقوق افراد در کشورهای مختلف سنجیده شود چون طرح این موضوع به طریقی که شما عنوان میکنید در واقع فریفتن مخاطب و کاملا نادرست می باشد.
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    32 0
    به جای حل مشکل تورم به دنبال بهانه برای افزایش قیمت ها هستند با این تورم بالاترین قیمت جهانی هم برای بنزین در چند سال به کمترین قیمت تبدیل می شود
  • علی ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    35 1
    حقوق مردم رو هم واقعی کنید ؟! خیلی ...
  • تاریخ IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    22 0
    ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر از 90 میلیون ایرانی خودروی شخصی دارند؟ یعنی ضریب نفوذ خودرو را 11 الی 16 درصد برآورد کردید؟ اگر بتوانید این را ثابت کنید من استفاده از خودروی شخصی خود را کنار خواهم گذاشت.
  • علی IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    138 5
    من 30 ساله هنوز نفهمیدم چرا فقط بنزینو با کشورای دیگه مقایسه میکنیم؟؟؟ واقع چرا؟؟؟
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
      54 0
      برای اینکه بنزین و یارانه،کلی دزد رو ب سروسامان رسانده....بخوربخوره
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
      32 0
      هر موقع احتیاج به افزایش قیمت ، عوارض .... هست
    • رضا IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
      34 0
      برا اینکه راحت تری کاره
    • سالار IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
      37 0
      چرا درآمد و اقتصاد کشور رو با بقیه مقایسه نمی‌کنید؟!
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
      2 70
      هیچوقتم نمیفهمی چون فقط عین طوطی میای حقوق رو وسط میکشی درحالی که نه سرچ میکنی نه حرف حق رو میشنوی،بنزین ی قیمت تموم شده داره که اون خیلی بیشتر از ۱۰۰۰تومنه همین و بس،اینکه تو با حقوقت فلانقدر لیتر میتونی بزنی امثال انصاری فلانقدر ربطی به قیمت تموم شده بنزین نداره بنزین با تطابق با حقوق و ماشین ها هم توی ایران بسیار بسیار ارزونه
  • من AU ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    29 0
    آره موافقم. حقوق کارگران رو هم زیاد نکنین واقعی کنین
  • محمد ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    44 0
    هر وقت دوست داشتید قیمت بنزین رو واقعی کنید لطفا درآمد خانواده‌ها رو هم واقعی کنید.شمایی که قیمت بنزین رو از ۴۰ سال به اینور لیست کردید یه لطفی بکن لیست افزایش قیمت ترکیه و امارات رو ز ۴۰ سال به اینور اینجا بزار شاید بفمهی چی به سر این مردم اومده
  • محمد ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    20 0
    چند درصد این مردم ۱۰ یا ۱۵ تا ماشین دارند؟شما میخواید واسه اونها قانون بزارید اما اکثریت ارزون سوار و زیر خط فقر و پیاده‌ها رو آزار میدید.راستی تا حالا سوار اتوبوس و مترو شدی ببینی چقدر آدم هستند که توان پرداخت همون بلیطهارو هم ندارند ،گچه برسه بخوان تاکسی‌های هر روز یه قیمت رو سوار بشن
  • AO ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    15 0
    سال 86 بنزین سهمیه ای رو کردن 100 تومن و آزاد 400 تومن بود. بهش اشاره ای نکردین
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    37 0
    حرف مفت. مقایسه تان جانبدارانه و پرته. هزینه ها رو خوب بلدید با کشورهای همسایه حساب کنین ولی به محاسبه ی درآمد که میرسه خبری از ترکیه و امارات و ... نیست. مردم رو چی فرض کردید. اگه داره قاچاق میشه جلوی قاچاق رو بگیرید، ناتوان که نیستید. اینها بهونه ای برای گران کردن هزینه های مردمه. مصداق ضرب المثل استخون لای گوشت رو یه بار دیگه بخونید تا بفهمید که قاچاق هم مثل اون استخون لای گوشت، بهونه ای برای چاپیدن مردمه.
  • سعید IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    31 0
    نرخ ارز رو به قیمت غیر رانتی برگردانید قیمت بنزین خود بخود واقعی میشه ، نمیشه که دولت جیبش رو از جیب مردم با افزایش سه برابری دلار پر کنه به همین بهانه قیمت بنزینم مثلا واقعی کنه و دوسر برد کنه ببخشید درامد با هزینه همخوانی داره اونوقت ؟
    • IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      1 1
      درود بر شما و صد لایک به این حرف.
  • AT ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    22 0
    قبل از هر چیز حقوق ها و دستمزدها را واقعی کنید
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    17 0
    همه چیز واقعی بشه قیمت بنزینم هم واقعی بشه وگرنه شبیه یه ارابه یه اسب لنگ بزنه ارابه چپ میشه
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    16 0
    چرا وقتی درآمد یکماه کارگر و کارمند ما درآمد یک تا دو روز جاهایی که مثال زدید هست قیمت بنزین را واقعی می خواهید؟چرا وقتی خودرو تولید داخل پرمصرف و بی کیفیت و گران است و به دلیل لابی گسترده حمایت می شود و مصرف کننده مجبور به خرید در بازار غیر رقابتی می شود ولی بنزین را واقعی می خواهید؟
  • بی نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    23 0
    بنزین را مثل جاهای دیگر آزاد و ورود اتومبیل های با کیفیت را هم آزاد کنید در ضمن در آمد مردم کشور ها را هم مقایسه کنید .
  • NL ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    13 0
    ده تا پونزده میلیون نفر خودروی شخصی دارن ؟ اونوقت اینا خانواده ندارن ؟ با خانواده هاشون حساب کنی چقدر از مردم استفاده میکنند ؟ هر کشوری هم قیمت بنزین رو حساب کردید برید ببینید چند درصد درآمد ماهیانشونه برید ببینید تو اتوبوس و متروشون له میشن مردم رو چی فرض کردین واقعا ؟
  • علیرضا IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    19 0
    این نوشته دچارچند اشتباه تحلیلی است گویی نویسنده لجظه ای در ایران نزیسته است: اول بنزین تنها به دارندگان بی خیال و تنها برای تفریح استفاده کننده از اتومبیل تعلق نمی گیرد تعداد زیادی از مردم ما در این زمان که با درصد بالایی بیکاری روبه رو هستند که ناشی از رکود همراه با تورم است ناچار به امرار معاش با اتومبیل مانند سرویس مدارس و تاکسی اینترنتی هستند با افزایش مبلغ بنزین همین اشتغال را هم از بیین می برد دوم بخش زیادی از کالاهای درون شهری که شامل ارزاق عمومی است توسط اتومبیلهای بنزین سوز صورت می گیرد سوم بحث نسبت میان درآمد مردم یک جامعه و قیمت حاملهای انرزی . تکرار مکررات است
  • منو IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    17 0
    یکی به این خانم بگه چرا قیمت ماشین و عوارضی که ازش میگیرن با اون کشورها مقایسه نمیکنه
  • شهروند IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    13 0
    لطف کنید درآمد ها رو هم در دیگر کشورها با کشورمون مقایسه کنید
  • مومیایی IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    15 0
    1- درآمد مردم را هم جهانی کنید 2-مصرف خودروهای زورفروش را هم جهانی کنید 3- ما را با کشورهای غیر نفت خیز مقایسه نکنید
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    9 0
    این هم باید مطرح شود که قیمت بنزین چقدر از درامد مردم کشورهای دیگه است
  • محمد IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    9 0
    اگر نظر خواهی است پس نظرات را بگذار چه چیزمان مثل ترکیه است که بقیه اش باشد.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    10 0
    ادمی که در خواب است را میشود بیدار کرد ولی ادمی که خودشو به خواب زده هرگز!!! مصرف استاندارد بنزین خودروهای باکیفیت جهان ۳تا۴ لیتر در ۱۰۰کیلومتر درامد متوسط کارگر تقریبا بالا ۲۰۰۰دلار درماه شما بیایید در مورد فوب خلیج فارس مقاله بنویسین!!!
  • اهل منطق IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    7 0
    چرا درامدها متناسب با تورم بالا نمیرود چرا هرساله دولت اندکی از نرخ تورم را به حقوقها می افزاید و چرا فقط بهای بنزین با کشورهای همجوار مقایسه میشود ؟
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    15 0
    سوال اینه که کی باید مرز را کنترل کنه؟ الان یکی بخواد از مرز بصورت انفرادی خارج بشه مگه میتونه؟ کی اجازه میده تانکر خارج بشه پس؟
  • میلاد IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    6 0
    سطح معمول درآمد در این کشورهایی که اسم بردید هم بگید.
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    8 0
    چرا مطالب کارشناسي نشده ميزاريد؟درکنار قيمت بنزين لطفا حداقل حقوق درايران100 دلار درماه،تعرقه واردات خودرو 110درصد وفعلا متوقف است ،تورم 150درصد،مصرف حودرو های داخلي دو برابر، را هم با کشورهای محترم همسايه مقایسه کنيد
  • الهام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    9 0
    این یارانه به ده پانزده میلیون نفر نیست، شما باید خانوار رو بررسی کنید. مگه هر نفر تو ایران یه ماشین داره؟؟ هر خانواده یک ماشین داره اونوقت حساب کنید ک این یارانه داره به چند درصد ایرانیا تعلق میگیره. ضمنا جالبه ک قیمت بنزین ایران با دنیا مقایسه میشه ولی درآمد ایرانیا مقایسه نمیشه. از اون مهم‌تر ماشین باکیفیت هست. شما واردات خودرو رو آزاد کنید تا من بتونم بهترین خودروی خارجی رو با قیمت آت آشغال های ایران خودرو و سایپا سوار شم، اونوقت قیمت بنزین رو واقعی کنید. واقعا دیگه فقط برای ما حس خودکشی و ناامیدی گذاشتید
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    7 1
    این بنزین ارزان هم به مافیای خودرو سازان مربوط است. اگر دولت بنزین را بیست هزار تومان بکند دیگر کسی این خودروهای پر مصرف را نخواهد خرید.
  • DE ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    7 0
    ممکنه حقوق ها و ارزش پول مردم را هم تحقیق و اعلام کنید؟
  • محمد DE ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    17 0
    اولا قیمت بنزین تو کشورهای دیگه رو با دلار هزار تومنی قیمت گذاری کنید و بعد بگید که پول اونها توی 8 سال گذشته چقدر نسبت به دلار کم شده، و اینکه ارزش پول ما تو 8 سال یک پونزدهم شده مقصرش کیه و چرا الان باید مردم تاوان بدن دوما واقعا فکر می‌کنید فقط کسایی که ماشین دارن از بنزین استفاده میکنن؟ شما خانم نویسنده سوار تاکسی نمیشید؟ از محصولاتی که توسط وسایل نقلیه توزیع میشن استفاده نمی‌کنید؟ هر جنسی رو که میخرید هزینه حمل و نقل خورده بهش خبرآنلاین و مریم یعقوبی مردم نا آگاه نیستن. میدونم چاپ نمیکنی
  • محمدی IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    12 0
    درآمد یک فرد در امارات حداقلش ماهی 20 هزار درهم هست یعنی حدود هشتاد میلیون تومان، در ایران هم درآمد بشه ماهی هشتاد میلیون تومان اونوقت بنزین بکنند لیتری یازده هزار تومان
  • US ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    10 0
    این مقایسه بر مبنای ارز خارجی است در صورتی که ریال ارزش واقعی خود را ندارد ۴۰ سال در امارات یک دلار برابر با ۳.۶۶درهم است مشکل ریال باید درست کرد گران کردن بی ارزش تر شدن ریال در هر سال
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    4 1
    بزودی همه چیز ارزان خواهدشد.(مسکن متری فقط 5تک تومان وماشین فقط 20هزارتومان وموادغذایی کیلوی 1تا 2ریال و.......................................................)؟
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    2 0
    باید کل بنزین مصرفی را تقسیم بر جمعیت ایران کرد و سهمیه همه را به آنها داد با توجه به افزایش شدید فاصله طبقاتی دهک های بالای جامعه که همه اعضای خانواده براحتی ماشین های خارجی پرمصرف هم تهیه می کنند و ممکن است خانواده ای ماهانه بالای۱۰۰۰لیتر با لیتری ۱۰۰۰تومان مصرف کند درحالی اقشار پایین جامعه در آرزوی خرید پراید مانده اند
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    2 0
    حاجی اونایی که ماشین ندارن پیاده اینور اونور میرن؟ هرکی که سوار ماشین میشه چه مال خودش باشه چه آژانس و تاکسی سوار شه چه اتوبوس و غیره داره یارانه مستقیم سوخت میگیره حتی اونی که هیچ جا نمی ره هم تمام واسایل زندگی و مایحتاجش از طریق ماشین دستش میرسه که کرایه اش با سوخت یارانه ایی حساب شده.
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    4 0
    این چه تیتری هست که زدی خبر انلاین ؟ چرا فقط بنزین واقعی بشه ؟ چرا شهامت نداری بگی حقوق ها و دستمزدها هم واقعی بشه اگر قراره به قیمت جهانی خرج کنیم خب حقوق رو هم به نرم جهانی پرداخت کنید
  • AE ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    2 0
    موقعی که شما خودرو خریداری میکنید با انحصاری که وجود دارد و مصرف بالای خودرو شما عملا پول مصرفی بنزین ۵ سال آینده را از شما اخذ می کنند. مثلا خودرو ۲۰ میلیونی را شما مجبورید ۵۰ میلیون تومان خرید کنید. بهترین کار واقعی کردن خودرو. ورود حداقل خودروهای دست دوم و کم مصرف خارجی و واقعی کردن قیمت بنزین می باشد. عملا یارانه بنزین به جیب خودرو سازان بی کفایت داخلی است
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    6 0
    دولت اصلا هم به روش نمیاره که چرا سهمیه بندی را برداشت و حالا دوباره می خواد برگردونه.
  • سيد جواد IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    7 0
    سلام از قيمت واقعي بنزين حرف زياد زدين ولي نفرمودين قيمت خودرو را واقعي كنيد ما حاضريم مابه تفاوت قيمت كاذب خودرو را براي بنزين بپردازيم!!
  • حامد IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    4 0
    طبق قانون و مصوبه مجلس افزایش حقوق بر اساس نرخ تورم می باشد نرخ تورم در فروردین بالای 50 درصد بود ولی دولت راضی به افزایش 18 درصدی حقوق کارمندان نمی شود. در ضمن با حقوق یک ماه یک کارمند نمی شود حتی یکروز در این کشوره که نام بردید زندگی کرد.واقعا کارشناسی که نظر داده از کجا حقوق می گیره ؟و کجا زندگی می کند؟
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    7 0
    چرا هیچ حرفی در مورد تورم و حقوق مردم نیز نمی زنید؟
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    9 0
    گران کنید شما که مردم نیستید؟ پس درد مردم را هم نمی فهمید.