هزینه بالای دارو، مشکل اصلی بیماران نقص ایمنی

ایرنا نوشت: عضو هیات مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران نقص ایمنی حضرت صدیقه طاهره (س) گفت: بیماران مبتلا به نقص ایمنی اولیه با مشکلاتی مواجه هستند که مهمترین آن، تامین هزینه‌های بالای دارویی است .

در بیماری نقص ایمنی، سیستم دفاعی بدن دچار نقص یا کاهش عملکرد می‌شود بنابراین دستگاه ایمنی بدن نمی تواند در برابر میکروب‌ها اعم از باکتری، ویروس و قارچ‌ها و هرگونه جسم خارجی دیگر از خود محافظت کند.
این بیماری به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود و آلرژی، عفونت‌های پی در پی، مننژیت و سرطان از علایم بیماری نقص ایمنی به شمار می‌رود.
بهزاد شاکریان روز جمعه افزود: هزینه‌های دارویی این بیماران بسته به نوع و شدت بیماری متفاوت و از ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال در ماه است و در برخی موارد، خانواده‌ها را با چالش جدی و بحران مواجه می‌کند.
این پزشک فوق تخصص با بیان اینکه آی وی آی جی (IVIG) و آنتی بادی‌های مولکولال مختلف از جمله داروهای خاص مورد نیاز این دسته از بیماران است، ادامه داد: تحریم‌های ناعادلانه نیز در تشدید این مشکل تاثیرگذار بوده است.
او با تاکید بر اینکه امکانات درمانی مورد نیاز برای این بیماری در کشور وجود دارد، اضافه کرد: تنها مشکل اصلی، بودجه و پول برای تامین دارو و مواد خاص برای درمان این بیماری است.
این فوق تخصص آلرژی و ایمولوژی بالینی گفت: بخشی از مشکلات این بیماری جسمانی است زیرا طولانی مدت و غیر قابل حل می‌باشد، بطور کامل برطرف نمی‌شود و مشکلات اجتماعی برای آنها ایجاد می‌کند.
شاکریان توضیح داد: این بیماران بطور مرتب دچار عفونت شده و نیاز به بستری شدن دارند بهمین دلیل در بسیاری موارد، رشد آنها از کودکی عقب می‌افتد و در ازدواج دچار مشکل می‌شوند.
او درمان قطعی بیماری نقص ایمنی را پیوند مغز استخوان خواند و افزود: این کار اکنون در تهران انجام می‌شود و مقدمات لازم برای راه اندازی آن در اصفهان در حال فراهم شدن است.
به گفته او، چند سال گذشته مرکز پیوند مغز استخوان در بیمارستان امید اصفهان راه اندازی شد و چند مورد پیوند نیز انجام داد اما بعد به دلیل مشکلاتی فعالیت آن متوقف شد.
انجمن خیریه بیماران نقص ایمنی در سال ۸۶ تاسیس و در سال ۸۸ در استان اصفهان ثبت شد و به حمایت های مالی، دارویی، آموزشی و پیشگیری در این زمینه می‌پردازد.
بیش از ۳۰۰ خانوار بیمار نقص ایمنی از استان‌های مختلف زیر پوشش این انجمن هستند.
۴۷۲۳۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1255991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =