مرتضی الویری: اولین شاخص در حکمرانی خوب، مشارکت است

مهندس الویری تکیه بر منابع دولتی را ویرانگر دانست و گفت: دولت باید به مشارکت مردم و شوراهای اسلامی اعتماد کند.

مهندس مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان ها در سی و سومین جلسه شورای استان البرز با اشاره به تجربه‌های خود در زمینه قانون گذاری، مدیریت شهری و کشورهای در حال توسعه گفت: با تجربه هایی که داشتم به نظر من راهی که داریم می‌رویم بی راهه است.

وی ادامه داد: در علم مدیریت مبحثی تحت عنوان حکمرانی خوب داریم و با شاخص‌های ‏ که داریم نشان دهیم که آیا حکمرانی ما خوب است یا بد؟. اولین شاخص در حکمرانی خوب، مشارکت است یعنی یک حکومت تا چه اندازه توانسته است مشارکت مردم را جلب کند.

 رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه در سیستم های متکی به نفت مشارکت واقعی شکل نمی‌گیرد، تصریح کرد: این سیستم ها اگر هم انتخاباتی باشد بنا به ضرورت است اما در مشارکت واقعی مردم باید احساس کنند که در حاکمیت حضور دارند و حضور آن ها در تصمیمات تاثیر گذار است.

 الویری با اشاره به تجربه ژاپن در بازسازی بعد از جنگ گفت: بر اساس نظر مقامات ژاپنی مردم ژاپن در زمان بازسازی بعد از جنگ در شرایطی قرار گرفته بودند که خود را در زنجیره توسعه کشور می‌دیدند بنابراین مشارکت مردم معجزه توسعه است و اگر این مشارکت نباشد درآمدهای خدادادی نیز نمی‌تواند کشور را به سمت توسعه هدایت کند.

رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه مشارکت مردم باید دائمی باشد توضیح داد: اینکه سیلی و یا زلزله ای رخ دهد و مردم به صورت خودجوش کمک کنند قابل تقدیرهم است؛ اما کارساز نیست. بنابراین ضرورت دارد مشارکت مردم به صورت دائمی و متداوم باشد.

وی با طرح این سوال ها که در زمینه رفع تبعیض و برنامه‌ریزی منطقه‌ای تا چه حد توانستیم درست عمل کنیم یا در زمینه نظارت چه کرده ایم بیان کرد: این مولفه ها باید مورد ارزیابی قرار گیرد و کاستی های او مشخص شود.

الویری با اشاره به روند تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: بایستی به سخنان امام خمینی(ره)، آیت اله بهشتی و آیت اله طالقانی توجه کنیم تا ببینیم شورا چه جایگاهی در اندیشه آنها داشته است. اما متاسفانه برخلاف نظر بزرگان، شوراها ۲۰ سال پس از تصویب قانون اساسی شکل گرفت در حالی که تمام قوا شکل گرفته و جای پای خود را سفت کرده بودند؛ بنابراین برای آنها پذیرفته نیست که اختیارات خود را به نهاد جدید و تاسیس دیگری واگذار کنند.

رئیس شورای عالی استانها تکیه بر منابع دولتی را ویرانگر دانست و توضیح داد: دولت باید به مشارکت مردم و شوراهای اسلامی اعتماد کند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از فعالیت های اصلی شورای عالی استان ها بازنگری در قانون شوراها مصوب سال ۱۳۷۵ است خاطرنشان کرد: ما در این زمینه نیازمند یاری خانواده بزرگ شوراها هستیم و از شوراها می خواهیم که نظرات خود را برای ما ارسال کنند تا بتوانیم تولید محتوا کنیم.

 الویری پیگیری مداوم را کلید انجام بسیاری از مشکلات دانست و گفت: در مسئله سپنتا نیکنام ما چنین کاری انجام دادیم و با تک تک نمایندگان مجلس، اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مذاکره کردیم توانستیم از حق شوراها دفاع کنیم.

 رئیس شورای عالی استانها به لایحه مدیریت یکپارچه شهری نیز اشاره کرد و بیان داشت: خوشبختانه این لایحه پیشرفت خوبی داشته است و تا حدود زیادی تدوین شده و آماده طرح در مجلس است اما با این وجود در برخی از مسائل مشکلاتی داریم برای مثال در زمینه واگذاری راهنمایی و رانندگی تعصبات وجود دارد. این در صورتی است که راهنمایی و رانندگی قبل از انقلاب و حتی تا حدودی پس از انقلاب زیر نظر شهرداری ها فعالیت می کرد که پس از تشکیل نیروی انتظامی این اتفاق ناگوار افتاد و راهنمایی رانندگی از زیر نظر شهرداری ها خارج شد.

 الویری همچنین بحث آموزش شوراها را مطرح کرد و توضیح داد: در دوره پنجم کارهای خوبی در زمینه آموزش انجام شد و بودجه خوبی به این امر اختصاص داده ایم. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده آموزش در دو سطح تخصصی و عمومی برگزار می‌شود. سطح اول اموزش استانی به شوراهاست و سطح دوم آموزش عمومی به مردم از طریق صدا و سیما. چرا که تا زمانی که مردم در زمینه شوراها و اهداف و وظایف آنها اطلاعات لازم را داشته باشند نمی توانم بین این نهاد و دولت تفاوتی قائل شوند.

 وی ادامه داد: در ایران دوباره کاری های زیادی انجام می‌شود و این امر موجب هدررفت منابع و امکانات است. در زمینه پژوهش هم موازی کاری ها و دوباره کاری های زیادی صورت گرفته است بنابراین لازم است مرکز مشترک پژوهشی میان شوراها شکل گرفته و هم‌پوشانی داشته باشیم.

رئیس شورای عالی استان ها با تاکید بر اهمیت شهر هوشمند بیان کرد:عملکرد هوشمند سازی شهرها می تواند مدیریت شهر را بهبود بخشیده و مشاغل جدیدی ایجاد کند که خوشبختانه در شورای شهر تهران در حال پیگیری این موضوع هستیم.

الویری با بیان اینکه نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر فیبر نوری در زیر شهر تهران بلا استفاده مانده است، توضیح داد: با استفاده از این فیبرهای نوری آنتن های تلفن همراه که هم باعث مخدوش شدن چهره شهر و هم آسیب به مرد زیر زمین منتقل کنیم. در این زمینه شورای شهر تهران قصد دارد تا پایان سال ۴۰ درصد از آنتن‌ها را به زیرزمین منتقل کند.

 وی همچنین از پیگیری لایحه درآمدهای پایدار شهرداری در مجلس خبر داد و گفت: قصد داشتیم این لایحه قبل از لایحه مالیات بر ارزش افزوده به مجلس ارائه شود اما این گونه نشد. لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده نیز در مجلس در حال پیگیری است. ما تلاش زیادی کردیم تا موادی را که اختیار شهرداری‌ها را کاهش می‌داد حذف کنیم و قول‌هایی نیز به ما دادند اما دولت نیز از کانال دیگری این مسئله را پیگیری کرده و پیشنهاد کرد عوارض مالیات تبدیل شوند که این مسئله سبب می شود درآمد شهرداری ها کاهش یابد. اگر اگر این لایحه به تصویب مجلس برسد ۶۰ درصد از درآمد شهرداری ها کاسته می شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1256670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =