اصغر فرهادی در مصاحبه‌ای که به طور همزمان به زبان فرانسوی ترجمه می‌شد، در مورد اینکه در دوره‌ای در هنر شرق این اعتقاد وجود داشت که بین اثر و تماشاگر نباید هیچ واسطه‌ای باشد صحبت کرد.

او برای این مساله مثالی از مسجد شیخ لطف‌الله آورد و گفت: مسجدی در محل تولد من اصفهان است، به نام مسجد شیخ لطف الله که بزرگترین اثر هنری کل تاریخ بشریت است. وقتی وارد آن می‌شوید فقط اثر و زیبایی آن را می‌بینید و اصلا فکر نمی‌کنید که این اثر توسط کسی ساخته‌شده‌ است. فکر می‌کنید که این بوده همیشه و حتی سازنده‌ها در خیلی بخش‌ها اسمشان را ننوشته‌اند. در آن دوره نقاشی می‌کردند و امضا نمی‌کردند.

مسجد شیخ لطف‌الله در ضلع شرقی میدان نقش جهان اصفهان اثری متعلق به دوره شاه عباس صفوی در قرن یازدهم هجری است که شاهکار معماری و کاشیکاری به حساب می‌آید. معمار این بنا استاد محمدرضا اصفهانی بوده و این مسجد به اهل حرم شاه عباس اختصاص داشته‌ است.

چمدان

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1257028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    7 7
    کل تاریخ بشریت؟!!
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    7 0
    زبان اسپانيايي هست آقا جان
  • US ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    4 33
    حقیقتا آقای فرهادی نا امیدمون کردی! عزیز جان یعنی آثار معماری ناب در رم و پاریس رو ادم دیده باشه چه از لحاظ قدمت چه ظرافت و این حرفو بزنه؟! اونم در مورد معماری که نه قدمت کافی داره نه اصولا ایرانیه! معماری مساجد در ایران برگرفته از معماری هندی-مغولیه! لطفا کمی مطالعه کنید قبل سخنرانی در سطوح بین المللی!
    • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
      7 2
      هندی-مغولی!!!!بدون شک مسجد شیخ لطف الله یکی از بزرگترین آثار معماری دنیاست،بدون عرق ایرانی و غرض ورزی،سبک بنا،فضا سازی،تزیینات بی مانند و نحوه استفاده از رنگ و...اگر هم دنبال تایید از جانب دیگران هستین میتونین نوشته های نویسندگان غیر ایرانی رو در مورد این بنا بخونین،
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    3 4
    من وقتي فيلم ها وسريال هاي خارجي و مي بينم،نو اين اين فكرم چطور فيلم هاي فرهادي جايزه مي گيره!!!!!