۱۷۰ نفر
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
از جریان‌سازی برای جنگ تا تحریف افکارعمومی از تحقیقات مالر

نخست، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد ناوگروهی شامل ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و یگان بمب‌افکن ارتش آمریکا به دلیل مقابله با آنچه او «تهدید جدی نیروهای رژیم ایران» نامید، به خاورمیانه اعزام شده است.

بعد از آن و تقریبا بلافاصله، جان بولتون، مشار امنیت ملی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که اعزام ناو هواپیما بر آبراهام لینکلن حامل این پیام روشن برای ایران است که در صورت هرگونه تعرض نظامی علیه منافع آمریکا و متحدان این کشور، تهران با واکنشی بی رحمانه مواجه خواهد شد.

سپس مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی که تکمیل کننده مثلث جنگ طلبی و مداخله جویی تیم ترامپ است اعلام کرد اقدام آمریکا در اعزام ناو آبراهام لینکلن به خاور میانه به دلیل ارسال گزارش محرمانه آنها از برنامه های ایران برای حمله به منافع آمریکا در منطقه از جمله پایگاه های نظامی این کشور و عربستان و امارات متحده بوده است.

اما نهایتا امروز گاردین با انتشار گزارشی فاش کرد که ناوهواپیمابر آبراهام لینکلن از مدتی قبل در مسیر حرکت منظم خود در مدیترانه به سر می برد و از قبل نیز حرکت به سمت خاورمیانه را در برنامه خود داشته است. این روزنامه احتمال داده است که با اظهارات بولتون و سایر مقامات آمریکایی صرفا ممکن است حرکت این ناو به سمت خاورمیانه سرعت بگیرد.

در بدترین حالت، جریان سازی خبری هماهنگ مایک پمپئو، جان بولتون و اسرائیل در خصوص دریافت گزارش هایی مبنی بر احساس خطر از ناحیه ایران برای منافع آمریکا و لزوم اعزام ناوهواپیمابر و یگان بمب افکن به منطقه می تواند به خوبی با اقدامات تیم جرج دبلیو بوش، پیش از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ شبیه سازی شود. جایی که به ناگهان آمریکا و انگلیس برای زمینه سازی جنگی بی دلیل و  آماده کردن اذهان و افکار عمومی، به ارائه گزارش های دروغ متوسل شده و مدعی شدند منافع آمریکا و غرب از سوی عراق درخطر است و اقدام فوری و عاجل نظامی علیه این کشور لازم است. در این خصوص تونی بلر نخست وزیر وقت انگلستان تا جایی پیش رفت که در گزارش معروف به «دوسیه بلر» ادعا کرد عراق می تواند ظرف ۴۵ دقیقه توان هسته ای و شیمیایی خود را علیه غرب به کار بگیرد و کالین پاول با یک لوله آزمایش که ادعا می کرد در آن عامل سمی آنتراکس (سیاه زخم) است و صدام قصد استفاده وسیع این ماده علیه غرب را دارد، به شورای امنیت سازمان ملل رفت.

در حالت طبیعی نیز می توان این اقدام هماهنگ را در راستای سیاست تیم جنگ طلب ترامپ مبنی بر تنگ تر کردن حلقه محاصره همه جانبه علیه ایران و تکمیل این حلقه با وارد آوردن فشار نظامی ارزیابی کرد. یکی از اهداف این تصمیم نیز می تواند تحریک بیشتر تهران برای دست زدن به اقدام پیش دستانه باشد که بالتبع در این صورت، هرگونه نیاز کاخ سفید برای اخذ مجوز اقدام نظامی علیه ایران را از کنگره، منفتی می کند.

اما از منظر سیاست داخلی،  بعید نیست که جار و جنجال تازه به تحولات رخ داده درباره تحقیقات مالر، ربط داشته باشد، تا از این طریق افکار عمومی آمریکا را به جای اثبات شدن تبانی ترامپ با روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، متوجه بحرانی در خاورمیانه کند.

در تبیین اهمیت تحولات مربوط به تحقیقات مالر همین بس که نامه اعتراضی و افشاگر چهار صفحه ای او به کنگره آمریکا و رد استنتاج بعمل آمده از گزارشش توسط ویلیام بار، وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا صفحه جدیدی را در این ارتباط باز کرده و تیم ترامپ را به شدت نگران و عصبانی کرده است.

 پس از انتشار گزارش ۴۴۸ صفحه ای رابرت مالر که حدود ده درصد از آن به بهانه حفظ مصالح امنیت ملی آمریکا حذف شده است و ارسال نامه اعتراض بازرس ویژه به کنگره آمریکا مبنی بر مغایرت داشتن جدی نتیجه گیری دادستانی کل از گزارش او، کنگره ویلیام بار را برای ادای توضیحات فراخواند. در جلسه استماع از ویلیام بار، نمایندگان کنگره به صراحت دادستان کل  را به دروغگویی، فریبکاری و دست بردن در گزارش تحقیقات متهم کردند.

در همین حال کنگره  از بازرس مالر برای ادای شهادت و توضیحات کامل درباره تحقیقات حدودا سه ساله اش دعوت به عمل آوده است.  این اقدام واکنش شدید ترامپ را در بر داشته است که دو روز پیش با انتشار توئیتی مخالفت صریح خود با ادای شهادت مالر در کنگره را اعلام کرد.

درتازه ترین تحول مربوط به تحقیقات مالر، روز دوشنبه، ششم ماه می، ۴۱۷ دادستان فدرال سابق آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کردند دونالد ترامپ به دلیل جلوگیری از اجرای عدالت در پرونده دخالت روسیه در انتخابایات ریاست جمهوری ۲۰۱۶  باید تحت تعقیب قرار گیرد.

اگرچه برخی معتقدند که اقدام کنگره آمریکا در دعوت از مالر برای شهادت دادن، واکنشی ضعیف به حساب می آید و کنگره می توانست واکنش سخت تر و جدی تری نسبت به تحریف گزارش مالر از سوی وزیر دادگستری ترامپ از خود نشان دهد و طرح استیضاح او را به صورت جدی دنبال کند، به نظر می رسد که این تحولات تا همین اندازه نیز نگرانی و عصبانیت ترامپ و تیم همراه او را به دنبال داشته است. ترامپ و مشاورانش نگران هستند که شهادت مالر در کنگره به افزایش درخواست ها برای استیضاح و یا حتی تعقیب کیفری او منجر شود. در چنین شرایطی یک ماجراجویی خارجی ممکن است کار یک معجزه را داشته باشد.

۳۱۰ ۳۱۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1257479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =