«بغداد» میان واشنگتن و تهران/ تنها یک هدف پمپئو را به عراق کشاند

وزیر خارجه آمریکا سفر از پیش تعیین شده خود به برلین برای دیدار با آنگلا مرکل را لغو کرد و دلیل این اقدام "مسائل ضروری" اعلام شد. پس از آن به گفته منابعی عازم بغداد شده است.

زهره نوروزپور: این روزها تنش میان واشنگتن و تهران، دامن کشورهای متحد ایران را نیز گرفته است. تلفن های وقت و بی وقت مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق امان او را بریده است. سفر های گاه و بی گاه او یکی دیگر از عوامل موی دماغ شدن وزیر خارجه گرفتار است!

 وزیر خارجه آمریکا، بدون اطلاع قبلی به مقامات عراقی  شبانه وارد این کشور شده است، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا که تحت تدابیر امنیتی شدید به مانند سلف خود وارد فرودگاه بغداد شده  که ظاهرا نشان می دهد مقامات آمریکایی به دزدانه رفتن به عراق عادت کرده اند و همین طور مقامات عراق نیز ظاهرا به خواب زدگی وقت و بی وقت از سوی مقامات کاخ سفید، کنار آمده اند.

شب گذشته سی ان ان در خبری فوری اعلام کرد که نمی دانند وزیر خارجه کشورشان به کجا رفته است؟ این در حالی بود که وزیر خارجه کشورمان نیز در راه مسکو بود. پس از اعلام خبر سی ان ان از سوی خبرنگار این شبکه، اخبار و شایعات بار دیگر قوت گرفت مبنی بر اینکه پمپئو به روسیه رفته است تا با ظریف دیدار کند! (اینجا)

ماجرا از این قرار بود که وزیر خارجه آمریکا سفر خود را به برلین بدون هیچ توضیحی لغو کرد و مسیر هواپیمای خود را به سمت عراق کج کرد. پمپئو در پایان سفر غیرمنتظره و چند ساعته خود به بغداد در جمع خبرنگاران همراه خود گفت: علت این سفر - به زعم وی - افزایش فعالیت های ایران در منطقه است.

وزیر خارجه آمریکا در حالی این اظهارات را میان خبرنگاران مطرح کرده است که خبرنگار شبکه سی ان ان در توئیتر خود گزارش داده بود که پمپئو علت لغو سفر را نگفته است و همین طور درباره مقصد سفر هشدار داده است که نباید گزارشی درز کند، شاید اصلا هیچگاه گزارشی نشود که مقصد سفر من کجاست؟!

وی همچنین در میان خبرنگاران، مدعی شد که واشنگتن خواهان عراقی قوی و مستقل و دور از تبعیت هر کشور دیگری است.

او به خبرنگاران گفت، هدف از این سفر این بوده که به مقام‌های عراقی نشان دهد که آمریکا از استقلال عراق حمایت می‌کند.

به گزارش وب سایت خبرگزاری رویترز ، وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌وگو درباره توافق‌های تجاری ناتمام را از جمله دیگر محورهای سفرش به بغداد عنوان کرد؛ توافق‌هایی که بنا به ادعای پامپئو به عراق اجازه خواهد داد از وابستگی به ایران در حوزه انرژی رهایی یابد.

پامپئو پیش از دیدارهایش با مقامات عراقی اظهار کرد، در این ملاقات‌ها به این موضوع خواهد پرداخت که هرگونه حمله‌ای از سوی ایران و گروه‌های وابسته به آن علیه نیروهای آمریکایی در عراق، بر دولت عراق نیز اثرگذاری خواهد داشت.


یک منبع به خبرگزاری سومریه نیوز گفته بود که در دیدار پمپئو و صالح بر تمدید معافیت عراق از اجرای تحریم های ضد ایرانی و همچنین عدم افزایش تنش با ایران از سوی آمریکا تاکید شده است.

وزیر امور خارجه عراق نیز در صفحه توییتر خود نوشت که وی 'در دو نشست مهم جداگانه' پمپئو با نخست وزیر و رئیس جمهوری شرکت داشته است.

همچنین وزیر خارجه آمریکا در دیدار با برهم صالح رئیس جمهور عراق، بر تمدید معافیت عراق از اجرای تحریم های ضد ایرانی و همچنین عدم افزایش تنش با ایران از سوی آمریکا تاکید شد.

این دیدار ناگهانی در حالی انجام شده است که وزیر خارجه کشورمان برای آینده برجام به مسکو رفته است و تنش میان ایران و آمریکا شدت گرفته است. (اینجا)

 وزیر امور خارجه آمریکا پس از ورود به عراق این ادعای مضحک را طرح کرد که کشورش با توجه به فعالیت‌ها و اقدامات ایران، نسبت به استقلال عراق نگرانی دارد.

او پیش از ورود به بغداد، بیان کرد: می‌خواستم به بغداد بروم، با رهبران این کشور صحبت کنم و به آن‌ها اطمینان دهم که ما آماده‌ایم همچنان اطمینان حاصل کنیم که عراق، ملتی مستقل است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او در تشریح دلایل این سفر، ادعا کرد: علت این سفر اطلاعاتی است که نشان می‌دهد ایران فعالیت‌های خود را افزایش داده است.

او اظهار کرد، مقامات عراقی به او متعهد شده‌اند که به اندازه کافی از منافع آمریکا محافظ کنند. پامپئو در این باره گفت: ما با آنها درباره اهمیت این موضوع صحبت کردیم که عراق اطمینان حاصل کند که قادر است به اندازه کافی از آمریکایی‌ها در این کشور محافظت کند. آنها این تضمین را دادند که متوجه هستند که این امر، مسئولیت آنهاست.

به گزارش سی‌بی‌اس، پامپئو درباره لغو دیدارش با مقام‌های آلمانی، گفت، وزیر امور خارجه آلمان کاملاً متوجه بوده که چرا او سفرش را به برلین لغو کرده است.

او در ادامه مدعی شد: او همچنین می‌داند که رابطه ما با عراق مهم است. ما در چالش‌هایی که ایران برای آلمان و اروپا ایجاد می‌کند، شریک هستیم.

  همچنین روز گذشته عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در هشداری جدی به آمریکایی ها درباره گزارش های مربوط به معافیت عراق از اجرای تحریم های ضد ایرانی آمریکا در برابر اعطای امتیاز به شرکت اکسن موبیل آمریکا را رد کرد و گفت: این که آمریکا پیشنهاد استثنا کردن عراق از تحریم های ایران را در برابر برخی امتیازات به شرکت آمریکایی فعال در عراق مطرح کرده باشد، صحت ندارد.
پیش تر برخی رسانه ها و منابع عراقی از مشروط کردن معافیت عراق از این تحریم ها در برابر اعطای امتیاز فعالیت و سرمایه گذاری به شرکت اکسون موبیل آمریکا و تلاش برای خودکفایی عراق در زمینه برق و بی نیازی از واردات از جمهوری اسلامی ایران خبر داده بودند.
این گمان بویژه پس از گفت و گوی تلفنی 'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه آمریکا با عبدالمهدی روز شنبه گذشته درست یک روز پس از بازگشت وی از سفر اروپایی به آلمان و فرانسه و عقد قرارداد 14 میلیارد دلاری با زیمنس آلمان تقویت شد.(اینجا)



عراق در برابر یک آزمون دشوار!
در همین رابطه صابر گل عنبری پژوهشگر جهان عرب در تحلیلی که برای خبرآنلاین ارسال کرده است می گوید: « با توجه به فرا رسیدن سالگرد خروج آمریکا از برجام و بالا رفتن سطح تنش میان واشنگتن و تهران قابل حدس بود که "این مسائل ضروری" چیست و در چه زمینه‌ای است. به گفته منابع آمریکایی قرار است دونالد ترامپ امروز (چهارشنبه) تحریم‌های تازه‌ای علیه کشور در سالگرد خروجش از برجام اعلام کند.

سفر ناگهانی پومپئو به بغداد به دور از این تحریم‌ها و احتمالا "تهدیداتی" نیست که جان بولتون و دیگر مقامات و منابع خبری آمریکایی اعلام کردند از ناحیه همپیمانان ایران در منطقه متوجه نیروهای آمریکایی است.

فارغ از صحت و سقم این ادعا، سفر وزیر خارجه آمریکا به بغداد چه درباره تحریم‌های احتمالی آتی علیه ایران باشد یا تهدیدات پیشگفته یا هر دو، یک هدف را دنبال می‌کند و آن هم فشار بر دولت عراق و احتمالا تهدید آن در صورت تداوم روابط تجاری با ایران و عدم مقابله با نفوذ آن است.

چند روز پیش پومپئو تلفنی با عبدالمهدی صحبت کرد. احتمالا این تماس تلفنی مکفی نبوده که وزیر خارجه آمریکا سفر خود به برلین را لغو و به خاطر "مسائلی ضروری" عازم بغداد شده است.
حال بغداد در برابر آزمونی دشوار قرار گرفته است و راهبرد موازنه‌ در روابط خارجی آن با چالشی جدی مواجه است. اکنون پرسش این است که عراق تا چه اندازه در اعمال این راهبرد می‌تواند در مقابل فشارها و تهدیدات آمریکا مقاومت کند؟

شخصا بعید می‌دانم بغداد با توجه به تجربه تلخ تحریم‌ها در دهه نود قرن گذشته و طرح‌ توسعه اقتصادی کشور بخواهد از حد مشخصی در همکاری با ایران فراتر رود که خود را در معرض تحریم‌های آمریکا قرار دهد. حال باید منتظر ماند و دید آیا دولت عادل عبدالمهدی می‌تواند از آمریکا برای مراودات اقتصادی خود با ایران معافیت بگیرد یا خیر؟
در کنار نکات پیشگفته، ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که سفر اروپایی اخیر عادل عبدالمهدی و امضای قراردادهای چند میلیارد دلاری دلخوری آمریکایی‌ها را به دنبال داشت و احتمالا ترامپِ بازرگان به شدت از این کار دلخور باشد. از این رو، بعید نیست فعلا تمامی کاسه کوزه‌ها را بر سر روابط تهران بغداد بشکند.

به گزارش خبرآنلاین، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با صالح و عبدالمهدی عراق را ترک کرد، تصویری که رویترز از لحظه ای که پمپئو بغداد را ترک کرده است منتشر کرده است. در سیاهی شب آمد و در سیاهی شب رفت!

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1257655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    0 2
    بالاخره پمپئو يا پومپئو يا پامپئو؟ كدام صحيح است؟ چون در اين چند خط همه را استفاده كرده ايد
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    1 1
    آمریکاییا ...ندارن و همش به گنبد آهنی و ترمیناتور و .،، مینازن . رفتارشون مثل سگه، اگه دنبالت بیاد بترسی و فرار کنی بازم بیشتر تعقیبت میکنه ولی اگه رو درو باهاش حرکت کنی و به سمتش حمله کنی میترسه. جناب پمپ نترس بابا...نترس. خیس نکنی خودتو...