ایرنا نوشت: نتایج یک پژوهش جدید نشان داد که نوشیدن آب آشامیدنی آلوده به آرسنیک، باعث ضخیم شدن دیواره بطن چپ در جوانان می شود و خطر بروز مشکلات قلبی را افزایش می دهد.

افراد معمولا به دلیل نوشیدن آب در مناطقی که آب های زیرزمینی آلوده دارند، در معرض آرسنیک که یک شبه فلز سمی است، قرار می گیرند. مطالعات پژوهشگران پیش‌تر نیز نشان داده بود که قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی، خطر ابتلا به بیماری قلبی، فشارخون بالا و دیابت را افزایش می‌دهد. تحقیق اخیر که در مجله circulation: Cardiovascular Imaging منتشر شده، نخستین مطالعه‌ای است که فرضیه مذکور را در مورد جوانان هندی-آمریکایی ساکن در ایالات اوکلاهما، آریزونا، داکوتای شمالی و جنوبی مورد بررسی قرار می‌دهد. 
در این تحقیقات، میزان آرسنیک موجود در نمونه ادرار یک هزار و 337 جوان با میانگین سنی 30.7 اندازه گیری شده و اندازه، شکل و کارکرد قلب آن‌ها با استفاده از پژواک نگاری قلب (echocardiography) مورد ارزیابی قرار گرفت. در ابتدای این تحقیقات پنج ساله، هیچکدام از این جوانان دیابت یا مشکل قلبی نداشتند. 
نتایج این پژوهش نشان داد که با دو برابر شدن مقدار آرسنیک در ادرار، خطر ضخیم شدن بطن چپ در میان همه اعضای گروه مورد آزمایش تا 47 درصد و در گروهی که فشارخون بالایی داشتند، تا 58 درصد افزایش می یابد. 
به گفته ی گرنوت پیچلر مولف ارشد این پژوهش، اگر چه نتایج به دست آمده از این تحقیقات از بررسی وضعیت ساکنان بومی برخی ایالات آمریکا به دست آمده اند، اما در مورد میلیون‌ها نفری که از آب آشامیدنی آلوده به آرسنیک می نوشند، نیز صدق می کند. 
اهمیت این تحقیق در آن است که از طرفی میلیون‌ها نفر در جهان در معرض آرسنیک و دیگر آلاینده های فلزی قرار دارند و از طرف دیگر بیماری قلبی همچنان نخستین عامل بروز مرگ های زود هنگام در جهان است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1257805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =