واکنش کشورهای عربی به انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس "عملیات خرابکارانه" علیه چهار کشتی تجاری در آب‌های خلیج فارس را محکوم کرده است. مصر نیز با امارات متحده عربی اعلام همبستگی کرده است. این حملات تلفات جانی نداشته است.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از دویچه وله، بر اساس اطلاعاتی که از سوی دولت امارات متحده عربی منتشر شده است، چهار کشتی تجاری در خلیج فارس و در نزدیکی فجیره هدف حملاتی واقع شده‌اند که از آن‌ها به عنوان "عملیات خرابکارانه" یاد شده است.

خبرگزاری آلمان در واپسین ساعات روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت (۱۲ مه) خبر مربوط به حملات به چهار کشتی تجاری در آب‌های خلیج فارس را منتشر کرد.

مقامات امارات متحده عربی توضیح بیشتری پیرامون این حملات یا "عملیات خرابکارانه" در اختیار رسانه‌ها قرار نداده‌اند. آن‌ها تنها به گفتن این موضوع بسنده کرده‌اند که این حملات تلفات جانی نداشته است و مواد سمی در اثر این حملات وارد آب نشده است.

در همین رابطه خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت (۱۳ مه) با انتشار گزارشی از ریاض خبر از وقوع حملات خرابکارانه علیه دو تانکر نفتی عربستان سعودی در آب‌های خلیج فارس داده است.

بر اساس این خبر، دو نفتکش عربستان در آب‌های تجاری بندر فجیره مورد حمله خرابکارانه قرار گرفته است. این خبر از سوی خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از خالد فالح، وزیر انرژی عربستان اعلام شده است.

واکنش کشورهای عربی

سایت خبری "اشپیگل آنلاین" نیز به نقل از خبرگزاری‌ها از واکنش برخی از کشورهای عربی و همچنین از اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خبر داد.

عبدل الطیف بن راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس هر اقدامی را که منجر به درگیری یا افزایش تنش در منطقه شود را محکوم کرده است.

دولت مصر نیز در ارتباط با حملات به کشتی‌های تجاری در آب‌های خلیج فارس از هرگونه اقدامی که "به امنیت ملی امارات متحده عربی آسیب برساند" انتقاد کرده است.

وزارت امور خارجه مصر بر همبستگی دولت مصر با امارات متحده عربی تاکید کرده است. افزون بر آن گفته شده است که مصر در قبال همه آن چالش‌هایی که امارات متحده عربی با آن‌ها درگیر شود، در کنار این کشور خواهد ایستاد و از امنیت آن کشور دفاع خواهد کرد.

مصر حملات یاد شده به کشتی‌های تجاری در آب‌های خلیج فارس را تحولی منفی و خطرناک برای منطقه ارزیابی کرده‌اند.

پیش از آن، وزارت امور خارجه امارات متحده عربی با انتشار بیانیه‌ای "عملیات خرابکارانه علیه کشتی‌های تجاری و به خطر انداختن جان خدمه این کشتی‌ها را تحولی خطرناک" دانسته بود.

لازم به یادآوری است که تنش بین ایران و آمریکا پس از استقرار جنگنده‌بمب‌افکن‌های "بی-۵۲" توسط آمریکا در پایگاه نظامی "العدید" قطر و همچنین اعزام ناو هواپیمابر "یواس‌اس ابراهام لینکلن" به آب‌های منطقه بحرانی شده است. آمریکا اعلام کرده است که یک ناو جنگی دیگر نیز در منطقه مستقر خواهد کرد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1259395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    5 0
    یعنی انفجار بوده و هیچ ماهواره و عکاسی نگرفته عجیبه ال عجب ول لا عجب
  • افشین IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    9 0
    عرب ها دارن تنش ایجاد میکنن که آمریکا با ایران وارد جنگ بشه... چقدر تابلو این کار رو میکنن!!!... من که سیاستمدار نیستم میفهمم این کار خود عربهاست!
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    6 0
    جنگ اشباح شروع شده با موشك غيبي و سرگردان مانند داخل كه هنوز چهل ساله كسي مسوليت افزايش قيمت را بر عهده نگرفته
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
      0 0
      شما احتمالا دوره جنگ رو یادت نیست. در جنگ نفتکشها موشک های سرگردان و به اصطلاح بی صاحب فرود می اومد روی نفتکش های در حال گذر از خلیج فارس. اینم همونه الان
  • دارک US ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    0 0
    همه چیز درست طبق برنامه هست. منتهی ایران تحلیل گر سیاسی ندارد حوادث را دنبال کنید، که سه ماه پیش نتانیاهو به عمان سفر می کند، از اون طرف ناوگروه جنگی به خلیج فارس اعزام می شود، وزیر امور خارجه امریکا به کشورهای مختلف برای ایران سفر می کند،دستور سریع برای تخلیه نیروهای دولتی امریکا صادر می شود، امریکا اعلام می کند که اگر ایران به متحدان ما اسیب برساند پاسخ دندان شکن می دهد، بعد این ماجرا. این ها فقط نشانه یک چیز هست.