۳ نفر
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
افزایش حق‌ عضویت خانه موسیقی غیرقانونی‌ است

خبر: سایت خانه موسیقی ایران از افزایش حق عضویت خانه موسیقی به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان خبر داد. برابر این خبر، افزایش مبلغ به تصویب هیآت مدیره و تایید شورای عالی رسیده است و تا پایان بهار اجرا می‌شود.

نظر: خانه موسیقی و هیات مدیره و کسانی که در آن کار می‌کنند شاهکار فعالیت‌های صنفی هستند. آنها حتی ظاهر کار را هم رعایت نمی‌کنند، یعنی حداقل اساسنامه را جلویشان بگذارند و یکبار بخوانند تا وقتی تصمیمی می‌گیرند، تصمیماتشان  خلاف اساسنامه  و با خطاهای فاحشی همراه نباشد. البته از برخی از افرادی که در آن مجموعه( چه اجرایی و چه هیات مدیره) هستند این گونه بی‌اعتنایی‌ها به اساسنامه بدیهی است. سابقه آنها نشان داده که اساسنامه برای‌ آنها حکم کاغذپاره را دارد و  بارها این گونه عمل کرده‌آند و البته هر بار تذکر گرفتند و چون فشار افکار عمومی را دیدند ناچار شدند کار نادرست خود را تصحیح کنند. هنوز یادمان نرفته زمانی را که استاد شجریان بیماری صعبی گرفتند که متاسفانه هنوز هم ادامه دارد، و باید از شورای عالی خانه موسیقی کنار گذاشته می‌شدند، اما همین جماعت به صورت غیرقانونی این رفتار را توجیه می‌کردند تا فشار به جایی رسید  که مجبور به تغییر ریاست شورای عالی خانه موسیقی شدند.

وقتی عملا جعل سند می‌کنند( آگهی روزنامه رسمی در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳) و تاریخ مجمع را به شکل صوری به عقب برمی‌گردانند، چنین بی‌اعتنایی‌هایی که جای خود دارد. اگر هم ا فردی و گروهی عتراض و انتقاد کنند، به جای پاسخ منطقی و یا حداقل عذرخواهی، معترضان را به جاهای خاص وصل می‌کنند و با وصله هنر جو می‌خواهند از میدان به درشان کنند.

بگذریم . شرح دسته گل تازه‌ای که در بی‌اعتنایی به اسنامه به آب دادند را می‌توانید بخوانید.

برابر اساسنامه، هر گونه تغییری در حق عضویت باید با تصویب مجمع عمومی صورت بگیرد. بند اول  از ماده ۱۷ اساسنامه که به «وظایف مجمع عمومی» اختصاص دارد،‌بر چنین امری صحه گذاشته است. اما هیات مدیره خانه موسیقی بدون طی این مراحل چنین چیزی را تصویب کردند که حق عضویت افزایش یابد. آن هم دو برابر؟

مشخص نیست،بازرس محترم در این گونه موارد به جای آنکه به هیات مدیره تذکر رفتار خلاف اساسنامه بدهد، در آنجا خواب می‌کوبد یا در دستگاه ابوعطا بر سنتور مضراب می‌زند؟ یا دبیر و رئیس محترم  خانه موسیقی  چه می‌کنند؟ قائدتا دبیر باید صورت جلسات را تنظیم کند و به اطلاع رئیس برساند و رئیس هم بعد از مرور دقیق موارد، آنها را در دستور کار قرار دهد؟

برابر اساسنامه،( بند ۲۳ از ماده ۲۰) هیات مدیره  تنها می‌تواند حق عضویت را تعیین کند و تصویب و نهایی کردن حق عضویت با مجمع عمومی است و نه هیات مدیره و نه شورای عالی؟ این که در خبر آمده دور گذشته با تایید شورای عالی حق عضویت افزایش یافته نیز کار نادرست و خلاف اساسنامه است.در شرح وظایف شورای عالی در اساسنامه اصولا چنین چیزی پیش‌بینی نشده که مدام از استاد فخرالدینی و شورای عالی خرج می‌کنید. بنده خدا استاد فخرالدینی که در هچلی افتاد که خودش هم نمی‌داند چگونه از آن بیرون بیاید؟

 * روزنامه‌نگار و پژوهش‌گر تاریخ موسیقی معاصر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1262047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =