اختیارات روحانی زیر تیغ سیاسیون/ سوال معنادار کدخدایی: آیا روسای جمهور از اختیارات گسترده خود استفاده کرده‌اند؟/ امینی: اختیارات کافی نیست اما...

درخواست چندین‌باره روحانی درباره افزایش اختیارات دولت و رییس‌جمهور در شرایط جنگ اقتصادی فعلی همچنان با واکنش‌های مثبت و منفی همراه است.

به گزارش  خبرآنلاین حسن روحانی رئیس جمهور، طی روزهای اخیر چندین بار از ضرورت افزایش اختیارات دولت در شرایط جنگ اقتصادی فعلی صحبت کرده است، او تاکید دارد در شرایط فعلی که مبادلات بانکی و نفتی ایران هم زیر تیغ تحریم های آمریکا رفته است ضرورت دارد مانند دوران جنگ که شورای جنگ تشکیل شده بود ، امروز هم دولت اختیاراتی مشابه آن زمان داشته باشد.(اینجا) 

این اظهارات روحانی اما با واکنش هایی مثبت و منفی در فضای سیاسی و رسانه‌ای همراه شد و به شورای نگهبان هم رسید. 

آیا روسای جمهور از اختیاراتی که داشته‌اند استفاده کرده‌اند؟

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی به سخنان رییس جمهور واکنش نشان داد و اشکال را متوجه روسای جمهور ادوار مختلف کرد که از اختیارات خود استفاده نکرده‌اند.

او در توئیتی نوشت؛ «رؤسای جمهور ادوار مختلف، طبق قانون اساسی اختیارات وسیعی داشته اند، و در این دوره نیز اختیارات بیشتری متناسب با شرایط کشور تفویض شده است.
آیا از ظرفیت این اختیارات گسترده برای حل مشکلات استفاده شده است
؟ »

شرایط سخت‌تر از دوران جنگ است/زمان تغییر قانون اساسی رسیده است؟

اما برخلاف سخنگوی شورای نگهبان که توپ را به زمین روسای جمهور انداخته است، برخی چهره های سیاسی چون خباز و هاشمی طبا شرایط فعلی کشور را سخت تر از دوران جنگ دانسته و خواستار تفویض اختیارات ویژه به دولت و شخص رییس جمهور هستند.

آنچنان که محمدرضا خباز، استاندار سابق دولت روحانی و عضو حزب اعتماد ملی تاکید دارد شرایط فعلی بدتر از دوران جنگ است و باید شورای پشتیبانی جنگ اقتصادی تشکیل شود (اینجا)

مصطفی هاشمی‌طبا نیز که خود وزیر صنایع دولت دوران جنگ بوده است، شرایط فعلی را متفاوت و سخت تر از آن دوران می داند و تاکید دارد که اختیارات رییس جمهور متناسب با توقعات نیست.(اینجا)

 ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر تهران اما تفسیر دیگری از اختیارات رییس جمهور دارد و معتقد است باید تفسیر درستی از اختیاراتی که قانون اساسی به رییس جمهور داده صورت گیرد. او درباره اختیارات رئیس جمهوری می گوید؛ «در قانون اساسی در اصل 113 این طور آمده است که رئیس جمهوری در هرحال به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور پس از رهبری است. بر همین اساس صرفاً اختیاراتش محدود به قوه مجریه نیست. بعضی‌ها وقتی بحث تفکیک قوا مطرح می‌شود فکر می‌کنند رئیس جمهور همتراز و در عرض رؤسای قوای دیگر است، اما قانون اساسی بر این برداشت خط بطلان کشیده است.»

وی که با ایران گفتگو کرده، ‎با اینکه تاکید دارد اختیارات رییس جمهور در قانون اساسی را کافی نمی‌داند، اما این را هم گفته است که «الان فضا را فضای مناسبی برای اینکه قرار باشد قانون در جهت مطالبات اکثریت شهروندان اصلاح شود، نمی‌دانم. ما ممکن است دل‌مان بخواهد با سرعت 120 کیلومتر حرکت کنیم اما حتماً در پیچ‌های جاده هراز نمی‌شود با این سرعت حرکت کرد. در این فضا اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد ممکن است دستاوردهای فعلی را هم که در حوزه مردم سالاری داشته‌ایم از دست بدهیم. منتها خیلی‌ها این را اصلاً قبول ندارند و احساس‌شان این است که اکثریت جامعه درک درستی از نیازها و خواسته‌هایشان ندارند. این بحث مردم سالاری اگر بخوبی برای همه جا بیفتد، کم‌کم این مسأله نیز حل می‌شود.»

 ۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1262605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =