اقتصاد ایران در قوی‌ترین دوره خود از عهد قجر تاکنون است

معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما یک زمانی از کره و تخم‌مرغ تا مرغ و پنیر و گوشت را وارد می‌کردیم، اما امروز برخی از اقلام غذایی جزو صادرات کشور قرار دارد. با این حال متاسفانه به دلیل بعضی از تصمیم‌های هیجانی، احساسی و بعضا سیاسی یک روز صادرات پیاز و فردا تخم‌مرغ و کالاهای دیگر ممنوع می‌شود؛ این‌گونه مسایل نگذاشت رکورد تاریخی در حوزه صادرات را بزنیم.

مریم فکری: مهدی کرباسیان با حضور در کافه‌خبر خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که مشکلات امروز اقتصاد ایران را بیشتر ناشی از خروج آمریکا از برجام می‌دانید یا خطای سیاست‌گذار؟ گفت: من در ابتدا باید یک نکته را بگویم و این‌که باید بپذیریم که تحریم و فشارهای سیاسی، خروج آمریکا از برجام و توطئه‌هایی که هر روز علیه ملت ایران می‌شود، یک واقعیت است. از طرف دیگر، باید بپذیریم که برخی از سیاست‌گذاری‌ها، سیاست‌گذاری‌های صحیحی نبوده و بعضا هنوز بر آن اصرار می‌شود که باید اصلاح صورت گیرد.

وی افزود: در نتیجه نمی‌توانیم سیاه و سفید بحث کنیم و باید همه جوانب را بپذیریم. اما نکته اساسی که وجود دارد، این است که تحریم به معنای این‌که محدودیت برای کشور و ملت ایران ایجاد شود، از ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی از بدو پیروزی انقلاب شروع شد. بدیهی است این روزها به دلیل تغییرات اساسی که در اداره دنیا ایجاد شده، نوع تحریم و فشارها نیز تغییر پیدا کرده است و باید بپذیریم که فشارها به کشور اساسی است.

رییس سابق هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر این‌که با مردم باید صادقانه برخورد کنیم، تصریح کرد: مردم ما بسیار خوب هستند و اگر بدانند مسوولانشان با آنها با صداقت رفتار می‌کنند، مشکلات را می‌پذیرند.

کرباسیان با اشاره به خاطره‌ای، عنوان کرد: به خاطر دارم زمانی که جنگ تمام شد، نخست‌وزیر در آن مقطع گفتند که یکی از کوپن‌ها که کوپن برنج بود، اعلام نمی‌کنیم و هزینه آن را صرف بازسازی پالایشگاه آبادان می‌کنیم. من در آن زمان معاون بازرگانی وزارت نفت بودم. صادقانه اگر به شما بگویم، این عدد، عدد بزرگی برای بازسازی پالایشگاه نبود، اما همه مردم احساس کردند در بازسازی پالایشگاه آبادان مشارکت دارند و یک کوپن که میزانی برنج بود، از سهم خانوار کم شد. یعنی همه مردم همین یک جمله را پذیرفتند.

وی متذکر شد: ما اگر با مردم با صداقت صحبت کنیم و یک وحدت ملی را داشته باشیم، یعنی حداقل مسوولان سیاسی رده بالای کشور یک حرف بزنند و یکدیگر را نقد نکنند و همه بدانند داخل یک کشتی هستیم، احساس می‌کنم مشکلات حل می‌شود.

عامل تجربه را در اقتصاد کشور کنار گذاشتیم

معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: در رابطه با سیاست‌گذاری‌ها نیز باید بپذیریم که نزدیک به ۴۰ سال دوره‌های مختلف را داشتیم، از دوره مهندس بازرگان تا دوره آقای روحانی، سیاست‌گذاری‌ها در واحدهای اجرایی کشور همیشه در یک نوسان سینوسی بالا و پایین بوده است.

کرباسیان افزود: نکته مهم این است که ما عامل تجربه را به طور معمول کم‌توجهی می‌کنیم. من بعضی مواقع عامل تجربه را از عامل علم مهم‌تر و اساسی‌تر می‌دانم. در دوره دولت‌های نهم و دهم اصلا بنای دولت بر این بود که تجربه را حذف کنیم و متاسفانه در این روزها نیز می‌بینیم که عامل تجربه را حذف کردیم و از تجربه و تخصص کسانی که در دوره‌های قبل توانستند با تحریم‌ها مقابله کنند، کم‌توجهی شود.

وی با اشاره به حذف بازنشسته‌ها از دستگاه‌های دولتی، تصریح کرد: من به دلیل این‌که شامل این موضوع بودم، خیلی نمی‌توانم نظر بدهم. اما به نظر می‌رسد در مقطع فعلی وقتی به جنگ ابرقدرت می‌خواهیم می‌رویم، از همه ابزارها باید استفاده کنید، اما یک گروه فهیم صاحب علم و تجربه و سالم را حذف کردیم.

اقتصاد ایران در مقابل تحریم‌ها شکننده نیست

رییس سابق هیات عامل ایمیدرو در پاسخ به این پرسش که چرا اقتصاد ایران برای مقابله در برابر تحریم به اندازه کافی قوی نبود و تا این حد شکننده بود؟ گفت: من این حرف را قبول ندارم که اقتصاد ایران قوی نبود. من اعتقاد دارم که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در قوی‌ترین موضع ۴۰ ساله خود قرار دارد. حتی می‌توانم بگویم در قوی‌ترین دوره ۱۵۰ ساله اخیر، یعنی از اواسط دوره قجر تا کنون است.

کرباسیان با ذکر خاطره‌ای، افزود: در سال ۱۳۶۱ نخست‌وزیر ترکیه با گروه ۲۰۰، ۳۰۰ نفره بخش خصوصی به ایران آمد. در آن مقطع هم با مشکل ارز و تحریم و جنگ روبه‌رو بودیم. دولت در آن زمان تصمیم گرفت که با ترکیه تهاتر کند، یعنی کالا بدهد و کالا بگیرد.

وی عنوان کرد: من آن زمان معاون حمل‌ونقل وزارت راه و عضو ستاد بسیج اقتصادی کشور بودم. در آن جلسات به خاطر دارم در رابطه با کالاهایی که برای تهاتر روی میز می‌گذاشتیم، عدد صادرات غیرنفتی زیر یک میلیارد دلار بود، یعنی ظرفیت صادراتی‌مان به ۷۰۰، ۸۰۰ میلیون دلار بیشتر نمی‌رسید. تازه این رقم مربوط به کالاهایی همچون فرش، پسته، زعفران و پوست سالامبور بود. یعنی در حقیقت ۴ کالای اصلی صادراتی این‌ها بود.

معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ما در نتیجه یک عدم تعادل واردات و صادرات حتی با ترکیه داشتیم، اما در سال ۹۶ بیش از ۴۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم، یعنی نزدیک به صادرات نفت بوده است.

چرا نتوانستیم رکود تاریخی صادرات را ببینیم؟

کرباسیان با اشاره به رشد قیمت ارز در سال گذشته، تاکید کرد: در سال ۹۷ این عدد می‌توانست رکورد بزند و حتما این اتفاق می‌افتاد، در صورتی که آن تصمیمات ابتدای سال در مورد ارز گرفته نمی‌شد و بعدا بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مکرر و متناقض در طی ۱۰ ماهه اول سال اتفاق نمی‌افتاد. این اتفاق موجب شد که بازار ملتهب شود و فشار زیادی به صادرکنندگان بیاید و نتوانیم رکورد تاریخی در حوزه صادرات بزنیم.

وی با بیان این‌که در حال حاضر لیست کالاهای صادراتی متنوع شده است، متذکر شد: ما یک زمانی از کره و تخم‌مرغ تا مرغ و پنیر و گوشت را وارد می‌کردیم. اما امروز برخی از اقلام غذایی جزو صادرات کشور قرار دارد. با این حال امروز متاسفانه به دلیل بعضی از تصمیم‌های هیجانی، احساسی و بعضا سیاسی –متاسفانه همیشه سایه سیاست بر اقتصاد وجود داشته و امروز خیلی پررنگ است-یک روز صادرات پیاز ممنوع می‌شود و فردا تخم‌مرغ ممنوع می‌شود.

رییس سابق هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: شما حساب کنید یک تاجر با بدبختی بازار صادراتی پیدا کرده و پیاز را می‌خواهد صادر کند، به محض این‌که صادرات را شروع می‌کند، شبانه یک دفعه صادراتش ممنوع می‌شود. این‌گونه پیازهایی که در مبدا قرار دارد، می‌گندد. این تاجر ممکن است نابود شود. این‌ها مشکلاتی است که به نظر من موجب می‌شود صادرات افت کند.

* مشروح گفت‌وگو با مهدی کرباسیان، معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت در کافه‌خبر خبرگزاری خبرآنلاین به زودی منتشر می‌شود.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1262738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    0 0
    ما رو باش كه هر از چندگاهى ميايم اينجا به اميد اينكه نظرات مردم رو تو سايتتون ميذاريد.
  • US ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    1 0
    قويتر اما نه نسبى. جمعيت ٣ برابر و به صورت عادى و براى رفع احتياجات، بايد اقتصاد قويتر باشه. اما شرط اول بهبود وضعيت مردم نيز ميبايست سنجيد تا دايره اقتصاد كامل بشه. تعداد ماشيتها هم نصبت به دوران قجر و يا بعد(دوران شاه) نيز افزايش يافته، اما الودگى هوا ( وضعيت مردم) الوده تر نشده؟
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    1 0
    در ملاک و معیارها شدیدا زرنگ بازی کرده ببینید اقتصاد بطور معمول باید سال به سال رشد در برابر تورمی معقول داشته باشد از طرفی نسبی ست یعنی سرانه داخلی سال 50 تا 57 ایران را در مقایسه با کره جنوبی آن روز و امروز مقایسه کنید تا بفهمید چقدر داغونیم مثلا در اقتصاد آنزمان مملکت ما صادرات کالاهایی مثل کفش ملی و صنایع برقی پارس الکتریک داشتیم و اصلا استحصال گاز و به کلا اندازه امروز استحصال منابع طبیعی نداشتیم اما امروزه جز نفت و گاز ثروت خدادای هیچ چیز نداریم کفش ملی و صنایع پارس الکتریک و قوه پارس و .. کجا هستند؟!!