پشیمانی ترامپ از همکاری با بولتون/ برکناری ژنرال مک مستر اشتباه بود؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: روزنامه البناء تاکید می کند که ترامپ از گوش دادن به توصیه‌های جان بولتون و خط‌ونشان کشیدن برای ایران پشیمان است.

پایگاه اینترنتی روزنامه البناء نوشت: دونالد ترامپ عملا در ورطه‌ای گرفتار شده است که نه می‌تواند تهدیدهای خود را مبنی بر به صفر رساندن فروش نفت ایران و محو کردن آن از نقشه جهان عملی کند و نه می‌تواند از حرف‌های خود بازگردد از این رو از رئیس جمهور سوئیس خواست شماره تلفنش را به مقامات ایران بدهد.

بنابر این گزارش، ترامپ نخستین بار است که متوجه اشتباه بزرگ خود در برکنار کردن ژنرال مک مستر شده است؛ کسی که به حمایت از توافق هسته‌ای با ایران معروف بود، اما اکنون جان بولتونِ معروف به همسویی با اشغالگران فلسطین و حامی حمله به کره شمالی و ایران جای او را گرفته است. یک ماه بعد از این انتصاب، ترامپ در کاخ سفید خروج از توافق هسته‌ای را جشن گرفت، اما نمی‌دانست که چه اشتباهی مرتکب شده است از این رو به توصیه‌های جان بولتون گوش کرد و با چین و کره شمالی و ایران سرشاخ شد.

از سوی دیگر هموار شدن مسیر معامله قرن مستلزم همکاری صهیونیست‌ها و کشورهای مرتجع عربی و به میان آمدن دلارهای آمریکایی و دست و دلبازی عرب‌ها از طریق برگزاری کنفرانس اقتصادی بین المللی در بحرین در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن برای سرمایه گذاری در غزه و کرانه باختری است! بخش نخست محتوای معامله قرن در جهت جایگزینی اقتصادی بجای جنگ نظامی و هدف نهایی از آن از بین بردن آرمان فلسطین است.

از سوی دیگر ترامپ وقتی جان بولتون وی را به اتخاذ موضعی سرسختانه در حمایت از اقدام خوان گوایدو (سردسته مخالفان ونزوئلا) ترغیب کرد، نزدیک بود از شدت خشم منفجر شود؛ اقدامی که باعث شد چهره آمریکا در کشوری نزدیک به سواحلش لگدمال شود. او هنوز فراموش نکرده است که دوستش بولتون برخلاف نظرش، او را به نگه داشتن نیروهای آمریکایی در صحرای سوریه توصیه کرد و این امر هنوز تا به امروز معلق است.

اما پایان این تنش در منطقه چگونه خواهد بود و این نمایش چگونه پایان خواهد یافت. حسین امیر عبداللهیان، مدیرکل امور بین‌الملل پارلمان ایران در گفتگو با خبرنگار سی ان ان گفت: آمریکا از چهل سال قبل تاکنون ما را تهدید می‌کند و ما ثابت قدم هستیم. از ناوهایش نمی‌ترسیم و وقتی به سواحل ما نزدیک می‌شود خوشحال می‌شویم. مشکل ترامپ این است که تاریخ ما را نمی‌شناسد.

این خبرنگار از عبداللهیان پرسید که چرا با ترامپ گفتگو نمی‌کنید. وی در پاسخ گفت: او می‌خواهد با لحن تهدید پیش بیاید و ما این را نمی‌پذیریم. هر زمان خواست گفت و گوی آرام و موضوعی داشته باشد می‌تواند به توافق هسته‌ای بازگردد و تداوم آن را در زمان رئیس جمهور آینده آمریکا نیز تضمین کند، اما اگر به گفتگو با ما تحت فشار و تهدید اصرار داشته باشد رئیس جمهوری دیوانه است.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1262815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیا IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
    2 0
    تحلیل پشمکی
  • حسینقلی خان مستشار IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
    2 0
    چند شب پیش تاکر کارلسون مجری معروف فاکس نیوز مصاحبه ای با سرهنگ بازنشسته Douglas Mcgregor و نویسنده کتاب Margin of Victory داشت و نظرش را درباره جنگ با ایران جویا شد. تاکر همون ابتدا با لحن تمسخرآمیزی گفت بولتون در دنیا جنگ با ایران را بیش از هر چیزی دوست داره. عشق اش به جنگ با ایران مثل علاقه اش به هدیه تولد، مراسم روز شکر گزاری و کریسمسه. سرهنگ گفت تاکر توجه کن که ما با یک بحران ساختگی مواجهیم و موضوع جدیدی مطرح نشده که بخواهیم درباره جنگ صحبت کنیم. گفت سالها در این منطقه بودیم و ایرانی ها و ما از هر گونه اصطکاک و درگیری دوری کردیم و علاقه مشترک ما جنگ با داعش بوده. بنابراین من معنی اعزام ناو هواپیمابر و این چیزها به خلیج فارس را نمیفهمم. این برای اینه که مانع حمله ایران به ما شود؟ گفت هیچ مدرکی دال بر حمله ایران به ما وجود ندارد بلکه برعکس آنها از درگیری تحت هر شرایطی دوری میکنند. سرهنگ گفت اینهایی که پشت اعزام این خدم و حشم به خلیج فارس هستن امیدوارند که با افزایش نیرو در چنین منطقه کوچکی یک اتفاق اشتباه بیفته و نفع ببرند.
  • حسینقلی خان مستشار IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
    1 0
    اما مهم اینه که چطور ما میتونیم از یک حادثه غیر مترقبه در این منطقه نفع ببریم؟ پیش از هر اقدامی باید ضرر و منفعت آن اقدام را سنجید. آیا این کار را میکنیم تا ایرانی ها را متقاعد کنیم که نباید اورانیوم غنی شده اضافی داشته باشند؟ آیا این کارها را میکنیم تا ایرانی ها تسلیم فهرست خواستهای پامپیو شوند؟ اگر دنبال این چیزها هستیم که باید بگم خیلی اقدام مسخره ای داریم انجام میدیم و من شواهدی دال بر اینکه ایرانی ها تسلیم شوند نمیبینم. آیا این کارها را میکنیم که اختلاف چین و روسیه را بیشتر کنیم؟ بر عکس من این را در جهت همگرایی بیشتر این دوقدرت جهانی و مخالفت بیشتر آنها با ما میبینم. اگر اقدامی علیه ایران انجام دهیم چین و روسیه این اقدام را به چشم مقدمه ای برای اقدامات احتمالی ما علیه خودشان در آینده خواهند دید. بنابراین ترامپ چیزی از اقدام علیه ایران به دست نمیاره که هیچ ، تازه برای بار دوم هم انتخاب نخواهد شد. به نظر من ترامپ چیز مثبتی که به درد منافع آمریکا و مردمش بخوره در خلیج فارس به دست نخواهد آورد. تاکر در اینجا از سرهنگ پرسید اما در تشکیلات سیاست خارجی ترامپ افراد زیادی هستن که
  • حسینقلی خان مستشار IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
    1 0
    طالب جنگ با ایران هستن. سرهنگ جواب داد متاسفانه باید به ژنرال مکنزی فرماندهی سنتکام اشاره کنم که همین چند وقت پیش در بنیاد دفاع از دموکراسی گفت من آدمی هستم که طرفدار اقدام علیه ایران هستم. اما من سرهنگ باید بگم ای کاش این ژنرال چهارستاره بیشتر طرفدار فکر کردن بود تا اقدام علیه ایران. چیزی که او باید الان درباره اش دغدغه داشته باشه آثار ثانویه هرگونه اقدام در خلیج فارسه. روسیه ساکت نمیشینه. اگه اقدامی علیه ایران کنیم و یک عده ایرانی را هم بکشیم روسیه هم وارد معرکه خواهد شد. در اینصورت یافتن در عقب برای فرار کردن نخواهیم داشت. چینی ها وارد معرکه میشوند. ترکها هم که علاقه ای به ایرانی ها ندارند شرایط را برای بهره برداری از این وضعیت مهیا میبینند و آنها هم وارد معرکه میشوند. اینها به نفع آمریکا نیست. تاکر در اینجا گفت به نظر من جالبه که مظنونان همیشگی که پشت طرح حمله به ایران هستن یعنی سی ان ان،ام اس ان بی سی، مکس بوت، بیل کریستول و تمام کسانی که در قلبشان علاقه ای به آمریکا ندارند آتش بیار معرکه جنگ با ایران شده اند.
  • حسینقلی خان مستشار IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
    1 0
    جالبه که اسم سی ان ان را هم برد. رسانه ای که به گرایش به دموکراتها معروفه. اون سرهنگ هم اسم بنیاد دموکراسی را برد. آن بنیاد هم گرایش دموکرات داره. بیل کریستول و مکس بوت که اسمشان در جنگ عراق هم معروفه. اینها در پروژه قرن جدید آمریکا حضور داشتن و ظاهرا هنوز هم دنبالش هستن. تیم نظم نوین جهانی. اینها با دموکراتهایی مثل کلینتون بیشتر احساس نزدیکی میکنن تا با جمهوریخواهانی مثل ترامپ. این حرفها داره از رسانه مورد علاقه ترامپ پخش میشه. دقیقا اسم دیوثهای آمریکایی که دموکراسی خواه هستن در برنامه فاکس نیوز برده شده که طالب جنگ با ایران هستن. حرومزاده هایی که ظاهرا ما بیشتر از جمهوریخواهان آنها را دوست داریم و میگیم مودب و باهوش هستن. دموکراتها میخوان آن چیزی را که دوست دارن به دست ترامپ انجام بدن. خودشون مرد کار نیستن. برای اجرای چنین پروژه هایی دنبال آدم خر میگردن که بزن بهادر باشه.