گلایه از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در دیدار دانشجویان با رهبری/ نمایش تجملات آقازاده‌ها نمکی بر روی زخم است/ نظام پارلمانی دوباره بررسی شود

جمعی از دانشجویان عصر امروز با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.

به گزارش خبرآنلاین، در این دیدار برخی دانشجویان به بیان نظرات خود در موضوعات مختلفی چون برجام، نظام انتخابات، دوگانه اصولگرا و اصلاح طلب و ...پرداختند. در ادامه بخش هایی از این اظهارات به نقل از خبرگزاری‌ها آمده است؛

گلایه از نمایش تجملات آقازاده‌ها در فضای حقیقی و مجازی

محمدامین مهدی پور، دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، به نمایندگی از این اتحادیه دانشجویی در محضر رهبر انقلاب سخنانی را مطرح کرد.

وی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: متاسفانه باتوجه به روندهای کلی کشور، تاثیر نرخ ارز به حدی زیاد است که موجب بزرگترین هرج و مرج اقتصادی تاریخ کشور شده است؛ این که در یک دهه، میزان سقوط ارزش پول ملی ایران بیشترین میزان در جهان (پس از سوریه) باشد، اصلا متعارف و منطقی نیست. 

وی خطاب به رهبر انقلاب ادامه داد: آقا جان، در چنین شرایط اقتصادی که قشر محروم و مستضعف، با مشکلات معیشتی متعدد مواجه است، نمایش تجملات آقازاده‌ها در فضای حقیقی و مجازی، نمکی است بر روی زخم ملت قهرمان ما، در این راستا از حضرتعالی تقاضا داریم تا دستور فرمایید، دستگاه‌های مسئول با سرعت و دقت هرچه تمام‌تر نسبت به تدوین و اجرای آیین نامه قانون رسیدگی بر اموال مسئولین اقدام نمایند.

نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه به مسئله اصلاح ساختارهای سیاسی کشور اشاره کرد و افزود: در باب مردم سالاری دینی، یک حکومت اسلامی می‌بایست ساختار دقیق تربیت نیروها و مدیران آینده خود را برای مردم و نخبگان مشخص نماید، تا در مقابل، توده‌های مردم نیز نقش خود را در تحقق دولت اسلامی دانسته و به آن عمل کنند. اما اگر در جامعه اسلامی، این ساختار مشخص نباشد، مسلما در آن جامعه باند های قدرت و ثروت بوجود می آیند که خطرشان برای حکومت اسلامی، چندین برابر بیشتر است، در آن زمان کم کم افراد جای ارزش ها را می گیرند.

پیشنهاد برای بررسی مجدد نظام پارلمانی 

این فعال دانشجویی تاکید کرد: در چنین سیستم نیمه پارلمانی نیمه ریاستی ناقص، گروه‌های سیاسی صرفاً کارکرد انتخاباتی داشته و هیچ یک پاسخگوی وضعیت کشورنیستند، همین خود باعث می شود که مردم در مواقعی هم که گلایه به حقی داشته باشند، مشکلات را به پای حاکمیت بنویسند و خروجی چنین سیستمی آقازاده پروری خواهد بود.

وی با ارائه راهکاری گفت: پیشنهاد ما بررسی جدی و دوباره نظام پارلمانی مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه و بازنگری قانون اساسی بر همین محور می‌باشد؛ امید است که این اصلاح ساختاری، راه را برای پیشرفت کشور و پررنگ‌تر شدن نقش جوانان در آینده آن هموارتر سازد.

نظام انتخاباتی اصلاح شود

نرگس حسینی، مسئول خواهران اتحادیه انجمن های اسلامینیز  به نمایندگی از این اتحادیه دانشجویی در محضر رهبر انقلاب سخنانی را مطرح کرد.

وی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: در دهه پنجم انقلاب اگر بخواهیم نگران کمرنگ شدن یک اصل باشیم آن، مردم سالاری دینی است.جمهوری اسلامی باید باور به مردم را نه تنها در کلام بلکه در عمل نشان دهد؛ به همین منظور ساختارهای مشارکت مردمی باید اصلاح شود و عرصه های نوین ایجاد شود. معتقدیم نوسازی مشارکت به کارآمدی جمهوریت خواهد رسید.

این فعال دانشجویی به دغدغه‌های دانشجویان دفتر تحکیم وحدت اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی اقتدار مردمی را با مشارکت بالا در انتخابات به خوبی نشان داده اما چه بگوییم از پشت صحنه؛ هزینه های هنگفت میکنند، افکار متناقض ائتلاف میسازند، با تهمت لیست دیگر را تخریب می کنند و بعد از 24 ساعت ائتلافشان متفرق می شود. نظام انتخاباتی باید اصلاح شود تا حضور پرشور مردم ثمر دهد.

حسینی تصریح کرد: بهترین راه، حرکت به سوی نظام تناسبی است که می‌تواند در عین رفع اشکالات، احساس مشارکت مردمی را تقویت نماید و تنوع افکار در جامعه اسلامی را به مجلس وارد کند. متاسفیم که مجلس شورای اسلامی پس از سالها بررسی، به طرح شهرستانی-استانی و تناسبی رسیده که در آن فواید تناسبی به کلی از بین رفته و عدالت انتخاباتی هم زیر سوال می رود.

عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت افزود: آگاهی بخشی نیاز به ارتباط مستمر مسئولین و مردم دارد. برای رصد این ارتباط، دانشگاه نمونه ای ازآنست؛ متاسفانه علی رغم تاکیدات حضرتعالی، دانشگاه ها رنگ مسئولین را هم به خود نمی بینند.وقتی با دانشجوی نخبه چنین برخورد می شود عامه مردم را که قطعا حساب نمی کنند.بعد دیگر آگاهی بخشی آموزش است و باید از بطن مدارس پیگیری شود که هدف تربیت انسان هایی با مولفه های «جامعه پذیری» مطلوب اسلامی است.

وی در ادامه به درد جامعه زنان اشاره کرد و افزود: ما با خودمان عهد بستیم دقیق و عمیق مسائل زنان را رصد کنیم و در این باب کوتاه نیاییم؛ چرا که ما زنان را «رهبران جامعه» می‌دانیم، اگر و تنها اگر از این ظرفیت عظیم درست و به جا استفاده شود. متاسفانه جامعه انقلابی ما با «بحران هویت اجتماعی دختران» مواجه است. نمونه‌ای از آن را در حادثه‌ سیل اخیر مشاهده کردیم.

حسینی گفت: در حالی که آقایان در قالب‌های جهادی هویت انقلابی و همدلی‌شان با انقلاب اسلامی را نشان می دهند و برای جنس فعالیت‌شان ارزش گذاری اجتماعی صورت گرفته است، دختران جامعه در گردابی دست و پا می‌زنند که نه می‌توانند هویت انقلابی‌شان را تعریف کنند و نه هویت دخترانه‌شان را. این بحران هویت اجتماعی، دختران را به سمت فعالیت‌های مردانه می‌کشاند و شور انقلابی را به «ضد زنانگی‌شان» بدل می‌کند یا موجب «سرخوردگی اجتماعی» می‌شود و بی‌شک نه سرخوردگان اجتماعی می‌توانند راهبر جامعه باشند و نه زنانی با خوی مردانه!

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز تمام توان و انرژی مسئولین برای ترویج اشتغال تمام وقت زنان صرف می‌شود؛ درحالی که نه بسترسازی مناسب برای این مشاغل صورت می‌گیرد و نه بسترهای فعالیت پاره وقت یا آزادانه، ایجاد و یا تقویت می‌شود. بسترهایی آزادانه که امکان حضور اجتماعی بدون محدودیت زمانی و متناسب با شرایط خانوادگی را فراهم کند. توقع ما از نظام، برنامه‌ریزی جهت به‌کارگیری پتانسیل زنان در جهت رفع آسیب‌های اجتماعی است. باور داریم گره‌های موجود به سرپنجه«قدرت نرم زنان» باز خواهد شد.

بازسازی ساختار سیاسی یعنی ورود جوانان به حلقه سیاستمداران پا به سن گذاشته

پیام مرادی، دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل نیز به نمایندگی از این اتحادیه دانشجویی در محضر رهبر انقلاب سخنانی را مطرح کرد.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره منطق نقد "حکومت آری، نفی حاکمیت هرگز" نکاتی را پیرامون فرصت‌های پیش روی نظام اسلامی در دهه آینده مطرح و اظهار داشت: در شرایطی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که ملت ایران در ابتدای یک گام جدید قرار دارد. در این موقعیت تاریخی، برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی باید گذشته را به خوبی ارزیابی کنیم. این آگاهی تاریخی کمک می‌کند ایران را با همه فرصت‌های پیش رویش در یک دهه آینده بشناسیم.

مرادی افزود: ما پس از 40 سال، دیگر زمانی برای آزمون و خطا نداریم و برای رسیدن به قله پیشرفت باید بدون تسامح، «فرصت‌سازی» را جایگزین «فرصت‌سوزی» کنیم. سوال اینجاست که چرا نتوانسته‌ایم به برخی اهداف خود آنگونه که شایسته است، برسیم؟ واکاوی جریان مدیریتی و اجرایی کشور که جز ایامی محدود در اختیار یک نحله فکری خاص بوده است، ما را به پاسخ این سوال نزدیک می‌کند.

مرادی با اشاره به فرصت سوزی اقتصادی در حوزه نفت تصریح کرد: میزان اثرگذاری تحریم بر اقتصاد یکی از سوال‌های مردم کوچه و بازار است. وابستگی تاریخی بودجه به نفت، زمینه‌ساز تحریم‌های نفتی و پاشنه آشیل دولت‌ها شده است. وزارت نفت در این جنگ اقتصادی یکی از سنگرهای جبهه خودی است که باید آماده باشد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فرصت سوزی سیاسی اشاره کرد و افزود: مسئولیت ناپذیری و فرافکنی گروه‌های سیاسی، فرصت‌سوزی آشکاری است که به کشور آسیب زده‌است. فی‌المثل جماعتی که تا دیروز حمایتشان از جناب روحانی را تَکرار می‌کردند، امروز می‌خواهند با دولتی‌ها فاصله‌گذاری کنند و بهانه‌شان نظارت استصوابی شورای نگهبان است، می‌گویند این یکی، آن که ما می‌خواستیم نبود و میان بد و بدتر انتخاب کردیم و گزینه مطلوبی نداشتیم.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه جریان اصولگرایی هم اما از این قاعده مستثنی نیست، تاکید کرد: اگر اصلاح‌طلبان با تلقی لیبرال از مفهوم آزادی نسبت خود را با گفتمان انقلاب اسلامی از دست داد، جریان اصولگرایی نیز سال‌هاست که با برخورد منفعلانه با مفهوم آزادی و گرفتار شدن در قبیله‌گرایی سیاسی، سطح سیاست‌ورزی خود را به جلسات محفلی پشت درهای بسته، تقلیل داده در حالی که عرصه سیاست، میدان فعالیت اجتماعی است. از این رو معتقدیم دوگانه منسوخ اصلاح‌طلبی و اصولگرایی، مدت‌هاست که منطبق بر واقعیت‌های جامعه نیست و تداوم آن یک فرصت‌سوزی آشکار است.

درخواست برای توقف روند فعلی خصوصی‌سازی

در دیدار امروز دانشجویان با رهبر انقلاب، محمدحسین صبوری، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی به نمایندگی از این تشکل دانشجویی سخنانی را مطرح کرد.

وی طی سخنانی به موضوع خصوصی سازی اشاره کرد و گفت: همان‌گونه که نگاه دولتی دهه 60 خسارت بار بود، خصوصی‌سازی افسارگسیخته، بدون رعایت لوازمی نظیر شفافیت، نظارت، اهلیت و بخش‌های تأمین‌کننده منافع مستضعفین که در بندهای «ب»، «د» و «ه» ابلاغیه آمده بودند، نیز بحران‌زاست؛ اما آنچه تاکنون از نتایج حاصله‌ خصوصی‌سازی دیدیم، لطمه به تولید ملی، تعمیق نابرابری و شکاف اقتصادی بوده است.

وی با اشاره به ریشه انحراف خصوصی سازی تاکید کرد: انحراف فرآیند خصوصی‌سازی ناشی از قدرت گرفتن جریان لیبرال در کشور و غلبه‌ آن‌ها بر مجاری تصمیم‌ساز است؛ که منجر شد تا اصل 44 جای آنکه ذیل گفتمان اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد طرح شود، در چارچوب تئوری‌های لیبرالی تعریف و اجرا شود؛ در چارچوب این تعریف خطرناک است که حاکمیتی‌ترین بخش را که آموزش و پرورش باشد به نام «خرید خدمت»، خصوصی می‌کنند.

وی ادامه داد: انتظار داریم با دستور شما یا قوه قضائیه، جلوی روند فعلی خصوصی‌سازی تا زمان اصلاح این مدل گرفته شود. برای اصلاح این مدل هم، ایده‌هایی داریم که در صورت صلاحدید حضرت عالی خدمت‌تان تقدیم می‌کنیم.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: در شرایط جنگ اقتصادی نیز، ضمن مراقبت از دشمن بیرونی، نباید از محافل قدرتمندی که در شکل گیری وضع نامناسب معیشتی موثر بودند، غافل شد؛ وضعیت فعلی، محصول قرارگیری در شرایط «تعارض منافع» است. بعضی افراد در جایگاهی قرار گرفتند، که خودشان تصویب می‌کنند، خودشان اجرا می‌کنند، خودشان هم نظارت می‌کنند، و طبیعی است که این وسط نفع خودشان ارجح بر هر موضوعی است.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1262882