تحلیل یک اقتصاددان درباره کوپنی شدن کالاها/ پول نقد بدهیم بهتر است

ایلنا نوشت: استاد دانشگاه لوگانوی سوئیس گفت: استقلال بانک مرکزی، بروکراسی کمتر دولتی، سیستم مالیات‌گیری قوی و اصلاح ساختاری اقتصاد و همین‌طور بهبود وجهه بین‌المللی ایران برای سرمایه‌گذاری از طرف بانک‌های جهانی می‌تواند به کمک اقتصاد ایران بیاید.

جووانی بارونه آدسی استاد دانشگاه لوگانوی سوئیس است. وی دانش‌آموخته دانشگاه شیکاگو بوده و در دانشگاه‌های آلبرتا، تگزاس و پنسیلوانیا نیز تدریس کرده است. تخصص وی در مدیریت ریسک در اقتصاد و تجارت است.

آدسی با اشاره به پیامدهای حقوق بشری تحریم‌ها گفت: در مورد تاثیرات حقوق بشری تحریم به جنبه‌های مختلفی می‌توان اشاره کرد. یکی از آنها بحث واردات دارو و اقلام مورد نیاز مردم است که با مشکل جدی مواجه می‌شود. مساله دیگر بحث توزیع ثروت است. اینکه ایران با عدم فروش نفت نمی‌تواند به اندازه کافی اختلاف طبقاتی را کاهش دهد و همین باعث رشد بیشتر فاصله‌ها می‌شود که تاثیر مستقیم بر زندگی مردم کم درآمد خواهد گذاشت.

باید به مردم برای خرج کردن پولشان اعتماد کرد

وی درباره تخصیص اعطای سبد کالا یا کوپن گفت: این امری کاملا منسوخ است و به هیچ وجه راهکار خوبی نیست. اینکه بخواهم بین پول نقد یا کوپن یکی را انتخاب کنم، بهترین انتخاب همان پول نقد است. باید به مردم برای خرج کردن پولشان اعتماد کرد. به طور کلی تخصیص یارانه و سوبسید به جز در بحث آموزش باعث باز توزیع ثروت نخواهد شد بلکه در خیلی مواقع فساد به بار می‌آورد.

اگر به همه یکسان یارانه اختصاص دهید، مثل این است که به هیچ کس یارانه نداده‌اید.

راهکارهای نجات اقتصاد ایران

وی ادامه داد: در مورد بهبود وضعیت اقتصادی ایران باید گفت که استقلال بانک مرکزی، بروکراسی کمتر دولتی، سیستم مالیات‌گیری قوی و اصلاح ساختاری اقتصاد و همین‌طور بهبود وجه بین‌المللی ایران برای سرمایه‌گذاری از طرف بانک‌های جهانی می‌تواند به کمک اقتصاد ایران بیاید.

ترامپ به مذاکره فرسایشی علاقه دارد

وی در باره مذاکره ایران و آمریکا گفت: در مورد مذاکره با آمریکا باید بگویم شخص ترامپ مذاکره  فرسایشی را دوست دارد. ولی چاره چیست؟ آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا را دارد و در جهان امروزه نمی‌شود که بخش جدایی از اقتصاد دنیا بود. این سیاست ترامپ است که سر و صدای زیادی تولید می‌کند، جنجال به بار می‌آورد و بعد از طرف مقابل سهم‌خواهی می‌کند. تجربه موفق ترامپ در مکزیک و کانادا این را نشان داد.  البته تاریخ چند هزار ساله ایران نشان می‌دهد که مواجهه مستقیم و خشونت آمیز بهترین راه حل نیست.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1263492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =