سودی که برزیل از جنگ تجاری آمریکا به‌دست آورد

ایسنا نوشت: صادرات سویای برزیل در بحبوحه تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین که به تقاضا برای خرید سویای آمریکایی لطمه می‌زند ممکن است افزایش پیدا کند.

شرکت صادرکننده غله "اگری برزیل" به "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفت: چند هفته گذشته بازار سویای برزیل کاملاً فعال بوده زیرا چین به دلیل شکست مذاکرات تجاری با آمریکا ممکن است بخواهد ۲۰ تا ۴۰ محموله سویا را فوراً خریداری کند.

طبق اعلام وزارت اقتصاد برزیل، صادرات سویای برزیل در فاصله ژانویه تا آوریل به ۲۶.۳ میلیون تن رسید که ۱۲ درصد رشد سال به سال داشت.

برزیل بزرگترین صادرکننده سویا در جهان است که میزان صادراتش در فصل زراعی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ به ۸۳.۶۱ میلیون تن رسید. چین در مدت چهار ماه ۲۰.۲۵ میلیون تن سویا از برزیل خریداری کرد که ۱۳ درصد افت سالانه داشت.

با این حال برزیل در آوریل ۱۰ میلیون تن سویا صادرات کرد که ۱۶.۲ درصد رشد ماهانه داشت و چین در همین مدت ۷.۱۲ میلیون تن سویا خریداری کرد که ۷۰.۷ درصد از کل صادرات برزیل در این ماه بود.

منابع آگاه اظهار کرده‌اند به دلیل تشدید دوباره اختلافات تجاری میان آمریکا و چین، برآورد صادرات سویای برزیلی ممکن است افزایش بیشتری پیدا کند زیرا چین خرید سویای بیشتری از برزیل را آغاز کرده است.

چین در ژوئیه سال گذشته در واکنش به وضع تعرفه‌های آمریکا روی واردات کالاهای چینی، روی سویای آمریکایی تعرفه وضع کرد و در نتیجه صادرات سویای آمریکا به چین از سپتامبر تا مارس ۸۰ درصد افت سالانه داشت زیرا خریداران چینی ترجیح دادند از برزیل خرید کنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اوایل ماه میلادی جاری در واکنش به روند کند پیشرفت مذاکرات تجاری، تهدید کرد روی کالاهای چینی تعرفه جدیدی وضع خواهد کرد.

آمریکا بزرگترین تولیدکننده و دومین صادرکننده بزرگ سویا در جهان است در حالی که چین بزرگترین واردکننده سویا بوده و تقریباً ۶۰ درصد از خرید جهانی سویا را به خود اختصاص می‌دهد.

بر اساس گزارش پلاتس، افت ارزش ارز برزیل در برابر دلار آمریکا نیز به سود صادرکنندگان سویا شده و توان رقابت آنها را افزایش داده است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1263859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =