۵۰-۵۰، ۹۰-۱۰ و حالا ۷۰-۳۰؛ آقایان شفاف‌سازی کنید و پاسخگو باشید!

داستان جنجالی برگزاری بازی سپاهان و پرسپولیس هنوز ادامه دارد.

عرفان حاج‌بابایی: یک نیمه نهایی و هزارویک جنجال. گویا قرار نیست بازی حساس سپاهان و پرسپولیس در نیمه نهایی جام حذفی با آرامش و بدون حاشیه برگزار شود. پس از اینکه سازمان لیگ در اقدامی مبهم و تقریبا بی مبنا اعلام کرد که ظرفیت ورزشگاه نقش جهان در بازی نیمه نهایی باید به صورت ۵۰-۵۰ بین هواداران دو تیم تقسیم شود، اعتراض ها از سوی سپاهانی ها بالا گرفت. این در حالی بود که پرسپولیسی ها از این قانون تازه از راه رسیده خوشحال بودند و تمایل داشتند که ۵۰ درصد نقش جهان را با هواداران خود پر کنند.

در این میان اما سوالی که مطرح بود،مبنای سازمان لیگ برای بیان چنین مسئله بود. استناد سعید فتاحی و دوستانش در سازمان لیگ به آیین نامه برگزاری مسابقات جام حذفی بود. آیین نامه ای که هیچکس آن را ندیده است و تا به حال در دسترس عموم و رسانه ها قرار نگرفته که این خود جای سوال جدی از مسئولین مربوطه دارد. سوال دیگری هم که سازمان لیگ باید به آن جواب می داد این نکته بود که چرا پیش از این تلاشی برای اجرای قانون ۵۰-۵۰ در بازی های جام حذفی صورت نمی پذیرفت؟ استقلال و پرسپولیس بارها و بارها در جام حذفی و در خارج از خانه به میدان رفتند یا تیم های دیگر برای برگزاری بازی در جام حذفی با این دو تیم به تهران آمدند اما هیچگاه بحث تقسیم استادیوم میان هواداران دو تیم به میان نیامد.

داستان نیمه نهایی اما روز گذشته وارد فاز جدیدی شد. خبرگزاری فارس دیروز با انتشار خبری نوشت:« در نهایت پس از جلسات متعددی که در خصوص مسائل امنیتی بازی برگزار شد ۷۰ درصد از ظرفیت سکوهای ورزشگاه نقش جهان به هواداران سپاهان اختصاص یافت و هواداران پرسپولیس صاحب ۳۰ درصد از سکوهای ورزشگاه شدند.»

این اتفاق هم در نوع خود عجیب است.زیرا تا پیش از این سازمان لیگ مدعی ۵۰-۵۰ بود و باشگاه سپاهان هم مدعی ۹۰-۱۰ حال اینکه ۷۰-۳۰ ناگهان از کجا آمد و قرار شد به صورت نهایی برای بازی چهارشنبه شب اجرا شود واقعا جای تعجب و پرسش دارد.

اگر آیین نامه جام حذفی در خصوص برگزاری بازی های جام حذفی با تقسیم ظرفیت ورزشگاه بین تماشاگران دو تیم صراحت دارد، مسئولین سازمان لیگ می توانند ضمن انتشار متن کامل آیین نامه، بر پای تصمیم خود بایستند اما اگر چنین چیزی در قانون وجود ندارد، چرا باید تیم میزبان از حق میزبانی خود برای حضور تماشاگرانش کوتاه بیاید و ظرفیتی بیشتر را در اختیار تیم مهمان قرار دهد؟ با این حال اما انگار در نهایت این نهادها و مسائل امنیتی هستند که فراتر از قانون در مورد نحوه برگزاری یک مسابقه فوتبال تصمیم گیری می کنند.

جای خالی شفافیت
چنین اختلافی فقط یک راه برای حل شدن دارد و آن هم شفاف سازی مسئولان برگزاری مسابقات است. سازمان لیگ ادعایی را مطرح کرده و باشگاه سپاهان هم آن را منکر شده. در این میان انتشار آیین نامه مسابقات به راحتی می تواند این دعوا را فیصله دهد و کمک کند حقی در این میان ضایع نشود. به طور مثال در آیین نامه برگزاری مسابقات جام حذفی انگلیس هم ذکر شده که تیم مهمان می تواند ۱۵ درصد ظرفیت ورزشگاه را در اختیار خود داشته باشد و به دلیل همین شفافیت است که هیچگاه چنین چالش ها و جنجال هایی در هیچ کجای دنیا ایجاد نمی شود. با این حال مسئولین مربوطه گویا خود را پاسخگو به هیچ جایی نمی دانند و اینجاست که جای خالی برنامه ۹۰ بیش از گذشته حس می شود.

257 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1264053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =