شکستی که محافظه‌کاران از زمان چرچیل به خود ندیدند!

بانوی روزهای سخت استعفا داد و سکان برگزیت را به طرفداران خروج تقدیم کرد. با شکست نسبی این حزب در انتخابات پارلمان اروپا و بدترین عملکرد در ۲۰۰ سال گذشته اوضاع این حزب به کجا پیش می‌رود؟

زهرنوروزپور: بیانیه را خواند و با چشمانی اشکبار گفت: اکنون برای من روشن شده که منافع بریتانیا با یک نخست وزیر تازه بهتر تامین می شود.

ترزا می نخست وزیر انگلیس با صدایی بغض‌آلود در ادامه متن استعفای خود گفت: من بزودی از این سمت که بزرگترین افتخار زندگیم بوده و خواهد بود کنار می روم، به عنوان دومین نخست وزیر زن بریتانیا اما مطمئنا نه به عنوان آخرین نخست وزیر زن.

بالاخره خانم می شکست را از رقبایش پذیرفت. او که مانند سلف خود بانو تاچر زن روزهای سخت بود، به سرنوشت او نیز دچار شد و مانند دیگر سیاستمداران محافظه کار، میچر و کامرون قربانی برگزیت شد.

در روزهای گذشته خانم می قصد داشت لایحه قرارداد خروج را پس از "اصلاحاتی" برای بار چهارم به رای پارلمان بگذارد، اما در کمتر از 72 ساعت قبل از شروع جلسه پارلمان نخست وزیر انگلیس از تبانی پشت پرده علیه خودش باخبر شد و روشن شد که ترزا می از داخل حزب محافظه کار زیر فشار زیادی برای استعفاست و عمر نخست وزیری او به پایان نزدیک شده است. در نهایت او حتی طرح اصلاحی خود را نیز نتوانست ارائه کند.

ماجرای استعفا از کجا آغاز شد؟
زلزله در کابینه خانم می زمانی شدت گرفت که بوریس جانسون وزیر خارجه وقت انگلیس استعفا داد. استعفای او  در همان روز مرگ سیاسی ترزا می را رقم زد. گزارش ها حاکی از ان بود که استعفای وزیر خارجه دولت می، میخی بر تابوت برگزیت است، وزیر خارجه انگلیس با کناره گیری از سمت خود پرونده جنجالی خروج را به عقب انداخت و نتیجه آن امروز با فروپاشی دولت محافظه کار انگلیس به ثمر نشست. این در حالی است که حزب محافظه کار انگلیس در اقلیت پارلمان قرار دارند و حزب اکثریت در اختیار کارگر است. حزبی که به رهبری جرمی کوربین به دولت در سایه معرفی شده است.(اینجا)

سرنوشت برگزیت چه می شود؟
دکتر مجید تفرشی در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین در اسفند ماه 97 در این باره پیش‌بینی کرده بود که وضعیت برگزیت به دلایل مختلفی مبهم است و سیاستمداران بریتانیایی در این مورد دچار یک سردر گمی شده‌اند. هیچکدام از طرفین نه راهکار مشخصی دارند نه توانی که طرف مقابل را متقاعد و یا محکوم به پذیرش نظر خودشان کنند.

در حزب محافظه کار اختلاف نظرهایی وجود دارد به این صورت که عده ای معتقدند که باید رفراندوم جدید برگزار شود که تعداد این عده در حزب حاکم کم است. عده‌ای دیگر نیز معتقدند که دولت باید مجلس را متقاعد کند برای اینکه به بسته پیشنهادی دولت رای مثبت بدهد. برخی دیگر نیز بر این باور هستند که ترزامی اروپا را برای مذاکرات برای رسیدن به یک توافق جدید متقاعد کند. عده ای هم معقتدند که دولت باید خودش را آماده کند که بتواند بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود. این تفکرعمدتا در حزب محافظه کار مطرح است.

تفرشی در باره سرنوشت ترازمی نیز پیشبینی کرد: در حال حاضر خیلی‌ها در شرایطی هستند که بتوانند یک ائتلافی را برای زمین زدن و سرنگون کردن خانم می ایجاد کنند. چرا این کار را نمی‌کنند؟  برای این که شرایط طوری است که اگر خانم می زمین بخورد، طبعا جانشین او باید انتخابات سراسری انجام دهند و شانس پیروزی حزب کارگر و جرمی کوربین در این انتخابات جدید زیاد است. برای همین در حزب محافظه کار کسی دوست ندارد که انتخابات برگزار شود و جانشین خانم می شود  و انتخابات را ببازد. همه در یک توافق نانوشته به ترزامی می‌گویند که خودت در قدرت باش، خودت انتخابات برگزار کن و خودت بباز. کسی حاضر نیست در باخت ترزا می شریک شود.

از طرفی انهایی که می گویند برگرد و با اتحادیه اروپا مذاکره کن درواقع مثل برجام خود ما شده است. موضع اروپا در برگزیت، مشابه موضع ایران، اروپا، چین و روسیه در برجام است. اروپا خواهان حفظ توافق انجام شده با لندن است. ولی موضع بریتانیا در برگزیت، مانند موضع آمریکا در برجام است که خواستار مذاکره مجدد و توافق جدید شده است.

اتحادیه اروپا می گوید که ما خواهان خروج بریتانیا نیستیم ولی حالا که قصد خروج دارید ، ماه ها مذاکره کرده ایم و به یک توافق رسیده ایم، اگر پارلمان این توافق را قبول ندارد مسولیت آن با دولت خانم می است نه اتحادیه اروپا. به خانم می می گویند خودت مشکل را با مجلس کشورت حل کن، موضوع ربطی به ما ندارد و توافق جدیدی در کار نخواهد بود. اتحادیه می گوید که شما توافق کردید اگر نمی توانید عمل کنید به اتحادیه برگردید.(اینجا)

این پژوهشگر  و تاریخ نگار کشورمان در حالی این فرضیه را برای سرنوشت خانم می مطرح کرد که امروز شاهد همین مساله در انگلیس هستیم. ترزامی در لحظه ای که استعفای خود را اعلام کرد به انتخابات 7 ژوئن اشاره کرد و گفت امیدوار است انتخابات سالمی در پارلمان برای تعیین نخست وزیر برگزارشود. این در حالی است که با توجه به حزب اکثریت کارگر برخی معتقدند که احتمالا جرمی کوربین نخست وزیر اینده بریتانیا شود. اما از حزب محافظه کار بوریس جانسون کسی که این آتش را به پا کرد در حالی لابی کردن برای تصاحب پست نخست وزیری است. همچنین گفته می شود جرمی هانت نیز تمایل خود را نشان داده است.

"روی استیوارت وزیر توسعه بین‌المللی، "استر مکوی" وزیر کار و امور بازنشستگی سابق و "مت هنکاک" وزیر بهداشت نیز به لیست کاندید ها اضافه شده اند.

محافظه کاران؛ کرسی اروپا را هم ندارند
خبرگزاری ایرنا با توجه به وضعیت سیاسی انگلیس در مقاله ای با اشاره به نتایج پارلمان اروپا نوشت: درحالیکه نتیجه انتخابات پارلمان اروپا از شکاف عمیق جامعه انگلیس بر سر خروج این کشور از اتحادیه اروپا حکایت دارد، نخست‌وزیر آتی انگلیس فقط چهار ماه فرصت دارد تا برای ترمیم تشدید اختلافات داخلی چاره ای بیندیشد.

با پایان شمارش آرای انتخابات پارلمان اروپا مشخص شد که در انگلیس حزب تازه تأسیس برگزیت وابسته به نایجل فاراژ، از حامیان خروج از اتحادیه اروپا، بیشترین کرسی‌ها را کسب کرده است. پس‌ازآن حزب لیبرال دموکرات که صراحتاً طرفدار ماندن در اتحادیه اروپا و برگزاری همه‌پرسی برگزیت در ردیف دوم قرار دارد. اما دو حزب اصلی کارگر و محافظه‌کار به دلیل ابهام در سیاست‌هایشان شکست سنگینی را متحمل شدند.

درواقع حزب محافظه‌کار با از دست دادن ۱۵ کرسی در پارلمان اروپا، اکنون تنها ۴ کرسی دارد که بدترین عملکرد این حزب در نزدیک به ۲۰۰ سال گذشته است. حزب کارگر هم با از دست دادن ۱۰ کرسی، اینک ۱۰ کرسی برایش باقی‌مانده است. در عوض حزب برگزیت بدون هیچ برنامه و مانیفستی توانست ۲۹ کرسی و حزب لیبرال دموکرات ۱۶ کرسی در پارلمان اروپا کسب کند.

گزارش‌ها حاکی است که نارضایتی مردم انگلیس از روند برگزیت سبب شد تا در انتخابات هفته گذشته، بخشی از آرای دو حزب محافظه‌کار و کارگر به سبد احزاب برگزیت و لیبرال دموکرات ریخته شود. در همین رابطه امروز مشخص شد «الیستر کمپبل» مدیر روابط عمومی دفتر نخست‌وزیری به حزب لیبرال دموکرات رأی داده و به این دلیل به شکل نامناسبی از حزب کارگر اخراج شد.

به گزارش خبرآنلاین این نتیجه نشان می دهد که امکان شکست محافظه کاران برای تصاحب نخست وزیری بسیار بالا است، تجربه شکستی تلخ و سنگین که بریتانیای کبیر از زمان چرچیل تا به امروز به خود ندیده است.

310 50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1264777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =