گلایه بطحایی از بعضی رسانه‌ها: من نگفتم معلمان نباید اعتراض کنند

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: مدارس باید از یک موسسه آموزشی به موسسه فرهنگی تربیتی تبدیل شوند زیرا فرهنگ مهم‌ترین مؤلفه نظام تعلیم و تربیت است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، سید محمد بطحایی در دیدار با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در ساختمان شهید رجائی اظهار کرد: انتظار داشتم موضوعات بیشتری در این جلسه مطرح شود بنابراین در جلسه دیگری در دانشگاه شهید رجایی حضور خواهم یافت تا دانشجویان با فراغ خاطر بیشتری موضوعات و مشکلات خود را مطرح کنند.

وی افزود: متأسفانه به دلایل مختلف کارکردهای فرهنگی آموزش‌وپرورش نسبت به سایر کارکردها کمتر است برای همین نیازمند تحول است. بر این باوریم که مدارس باید از یک موسسه آموزشی به یک موسسه فرهنگی و تربیتی تبدیل شوند زیرا فرهنگ مهم‌ترین مؤلفه در نظام تعلیم و تربیت است و دانش آموزان باید مؤلفه‌های فرهنگی را بشناسند و از آن محافظت کنند.

وی خاطرنشان کرد: دانش آموزان باید زندگی کردن را در مدارس بیاموزند درحالی‌که امروز بیشتر حفظ فرمول و کسب نمرات در اولویت قرار دارد.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: اصلاح نظام تعلیم و تربیت کار یک روز و ماه و سال نیست و امری زمان‌بر است.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه «اصلاح نظام تعلیم و تربیت در دستور کار است»، گفت: دانش آموزان باید مهارت‌های اجتماعی را بیاموزند و زندگی را در مدرسه تمرین کنند، در آموزه‌های دینی نیز اخلاق، صبر و دستگیری از مستمندان همواره مورد سفارش بوده است.

بطحایی تصریح کرد: آن‌قدر سبد مدرسه را از مطالب آموزشی پر کردیم که فرصتی برای اینکه دانش‌آموز مسائل فرهنگی و تربیتی را تمرین کند وجود ندارد لذا این حلقه مفقوده موضوع بسیار مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌شده، آموزش‌وپرورش بالاترین سرمایه اجتماعی را در جامعه دارد و همچنان اعتماد مردم به معلم از سایر اقشار بیشتر است لذا باید از این سرمایه حفاظت شود.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: در دستگاه گسترده آموزش‌وپرورش که حدود یک‌میلیون فرهنگی، ۱۴میلیون دانش‌آموز در بیش از ۶۰۰هزار کلاس درس وجود دارد، ممکن است خطایی هم اتفاق بیفتد اما آیا باید همه خدمات آموزش‌وپرورش زیر سؤال برود. قطعاً چنین برخوردی صحیح نیست، لذا اگر بین ۶۰۰هزار کلاس درس، دریکی دو کلاس اتفاقی افتاد نباید آن را به‌کل آموزش‌وپرورش نسبت داد.

وی در ادامه بابیان اینکه «متأسفانه فضای رسانه‌ای امروز گاهی دچار برخی بی‌انصافی‌ها می‌شود»، گفت: چندی قبل اتفاقی در فضای چند مدرسه رخ داد ولی گفته‌هایم به‌طور صحیح منعکس نشد.»

 بطحایی افزود: در آن مقطع در سخنانم گفتم احتمال این‌که کلیپ‌ها ساختگی باشد زیاد است و از سوی دیگر حتماً باید پیگیری شود که چطور از یک مدرسه دخترانه، پنهانی فیلم گرفته و در فضای مجازی پخش می‌کنند؛ اما متأسفانه همه حرف‌های من پخش نشد، لذا رسانه‌ها به‌جای آنکه بنویسند بطحایی گفت کسی که فیلم مدرسه دخترانه را پخش کرده است باید توسط پلیس مشخص شود، نوشتند: بطحایی تخلف همکارانش را به پلیس فتا سپرده است!

وی در ادامه افزود: در خصوص اعتراضات معلمان نیز معتقد بودم با توجه به شرایط سیاسی کشور در آن ایام، نباید چنین حرکتی انجام می‌شد اما این موضوع در رسانه‌ها به‌عنوان مخالفت من با هرگونه اعتراض و مطالبه گری معلمان انعکاس یافت که مطلبی غیرواقعی بود زیرا معتقدم معلم باید حرفش را بگوید و ما نیز شرایط احقاق حقش را فراهم کنیم. بنده بیشتر از هرکسی درک می‌کنم که مسائل و مشکلات مالی معلمان چقدر نظام تعلیم و تربیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: برای قضاوت در مورد یک موضوع ابتدا باید اصل موضوع را به‌درستی بیابیم تا بر اساس مطالب غیرواقعی قضاوت نکنیم.

وی آموزش‌وپرورش را یکی از موفق‌ترین دستگاه‌ها در مبارزه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و افزود: هرچند باید با سعی و تلاش بیشتر به رفع مشکلات پرداخت اما نباید با ارائه هر عدد و رقمی مردم را نگران کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: در آموزش‌وپرورش نیازمند یک شبکه ملی داخلی بودیم و باید رسانه‌ای در جامعه تعلیم و تربیت وجود داشته باشد تا اگر لازم بود سخن خاصی با اولیا یا معلمان مطرح شود که امکان طرح در عرصه عمومی را نداشت، این امکان وجود داشته باشد لذا به این دلیل و ده‌ها دلیل مشابه سراغ تلویزیون تعاملی رفتیم و پس از ۶ماه تلویزیون تعاملی سینا ایجاد شد.

عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: در سینا ما کارفرما هستیم و هیچ نفع شخصی در این تلویزیون نداریم و درواقع کاملاً دولتی محسوب می‌شود لذا سینا هیچ سود شخصی ندارد و درآمد آن به‌حساب سازمان تبلیغات و آموزش‌وپرورش واریز می‌شود.

وی افزود: انتصابات در آموزش‌وپرورش سیاسی نیست و من آخرت خود را به خاطر دنیای دیگران نمی‌فروشم لذا مسئولیت وزیر بسیار سنگین است و به خاطر به دست آوردن دل فلان جناح سیاسی انتصابی انجام نداده‌ام، البته هرچند باید تعامل با سایر نهادها   وجود داشته باشد اما این دلیل نمی‌شود که افراد ناشایست در پست‌ها منصوب شوند.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: محدودیت‌هایی در استخدام برخی نیروها وجود دارد و دست آموزش‌وپرورش در این زمینه بسته است اما هر جا قانون اجازه بدهد برای استخدام و یا افزایش حقوق معلمان تلاش خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: مطالبات دانشجویان را پیگیری خواهیم کرد برخی مسائل ممکن است با طرح در جلسات هیئت‌امنای دانشگاه حل‌وفصل شود.

بطحایی خاطرنشان کرد: فضا و فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه ازجمله دانشگاه شهید رجایی نباید محدود شود اگر برخی فرآیندها، محدودیت ایجاد کرده حتماً باید اصلاح شود تا حرف‌ها شنیده و شرایط فعالیت تشکل‌ها فراهم شود.

وزیرآموزش‌وپرورش در خاتمه افزود: خداوند شمارا دوست داشته که در مسیر معلمی قرار داده است اگر بر منش معلمی حرکت کنید هیچ‌گاه به مشکلات برخورد نخواهید کرد.

در این جلسه رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با ارائه گزارشی از عملکرد دانشگاه شهید رجایی اظهار کرد: تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی، کانون‌های دانشجویی، بسیج فرهنگیان، نماینده ولی‌فقیه و... ازجمله تشکل‌هایی هستند که در این دانشگاه فعالیت می‌کنند.

حمیدرضا عظمتی افزود: از سال ۹۳تاکنون تعداد انجمن‌های علمی از ۱۸به ۲۰و آمار کانون‌ها نیز از ۱۲به ۱۵واحد افزایش‌یافته است همچنین آمار نشریات دانشجویی نیز از سال ۹۳تاکنون به دو برابر افزایش‌یافته است

235235

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1265160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =