چرا دانش‌آموزان موسیقی و رقص را دوست دارند؟

ایرنا نوشت: انتشار کلیپ‌ های رقص و شادی دانش آموزان در مدارس با یکی از آهنگ‌ های زیرزمینی طی روزهای اخیر موجب بیان نظرات و دیدگاه‌ های مختلف در این زمینه شده است.

به اعتقاد کارشناسان و صاحبنظران، شادی، نشاط و موسیقی جزو نیازها فطری و انسانی محسوب می شوند که برای شادابی، پویایی و حرکت رو به جلو در زندگی فردی و اجتماعی الزامی است و حذف آن آسیب های فراوان و گاهی جبران ناپذیری به بار می آورد.

پخش کلیپ رقص دانش آموزان در چندین مدرسه نشان از یک حقیقت داشت که آن میل فراوان نسل های جوان به شادی و عدم تمایل به سرکوب آن در این نسل است، نسلی که امروز برای آینده تربیت می شود و برای شادی و نشاط خود به مجاز یا غیر مجاز بودن و محتویات کلامی موسیقی و حتی به مکان پخش آن اهمیت نمی دهد و صرفاً به دنبال پاسخگویی به نیاز خود برای شادی است.

در این راستا برگزاری نشستی با موضوع واکاوی یک شادی که تحلیل و بررسی اتفاقات اخیر در مدارس را مد نظر داشت با حضور مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی موجب بیان نظرات و تحلیل های خواندنی شد.

* عدم همگامی آموزش در مدرسه و خانواده

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این نشست با بیان اینکه بررسی های اولیه نشان داد که از مجموع ۱۵ کلیپ منتشر شده از رقص دانش آموزان با آهنگ غیر مجاز هیچیک در این استان نبوده است، گفت: چند مدرسه نیز اقدام به برگزاری مراسم مشابه داشته اند که به همین دلیل سه مدیر مدرسه و سه معاون پرورشی در استان عزل شدند.

قاسم علی خدابنده افزود: درست است که این اتفاق در اندکی از مدارس رخ داده است اما واقعیت این است که دانش آموزان این آهنگ و شادی با آن را در بیرون از فضای مدرسه فرا گرفته اند و در جامعه، خانواده، خودرو و مکان های دیگر تجربه چندین باره شندین و حتی حفظ کردن آن را داشته اند.

وی اظهار داشت: در برنامه های آموزش و پرورش برای پاسخ دادن به نیاز دانش آموزان به پویایی و تحرک، سرودهای انقلابی، برنامه های مختلف فرهنگی، هنری و مسابقات هنری و مسابقات مختلف در زمینه‌های متعدد پیش بینی شده است.

وی گفت: علاوه بر آنها برنامه های مختلف پرورشی و قرآنی نیز برای دانش آموزان برگزار می شود که وجود صدها حافظ قرآن در میان دانش آموزان استان نشان از موفقیت این برنامه ها دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: اثرگذاری برنامه های اجرایی از سوی آموزش و پرورش باید با همراهی والدین و خانواده ها باشد و وقوع چنین اتفاقاتی نشان از عدم همگامی آموزش ها در مدرسه و خانواده دارد.

وی اظهار داشت: البته نمی‌توان انکار کرد که نظارت های ما نیز در بخشهایی کمرنگ بوده و باید با تقویت نظارت ها از بروز چنین رخدادهای ناهنجار جلوگیری کرد.

* مخالف شادی نیستیم، مخالفت با شادی آسیب زاست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه نیاز به شادی یکی از اموری است که در فطرت و نهاد انسان ها قرار دارد گفت: اگر کسی بخواهد با این نیاز فطری و درونی مخالفت کند و از آن جلوگیری نماید شاهد آسیب های فراوان خواهیم بود.

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر افزود: مکلف هستیم به عنوان حاکمیت نیازهای عاطفی انسان ها را تأمین کنیم و اگر این کار نشود باید پاسخگو باشیم.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل عدم توانایی در تأمین این نیاز شاهد ایجاد یک سری مسیرهای انحرافی برای ظهور و بروز شادی در مدارس هستیم، اظهار داشت: باید دانست که فضای مجازی این وضعیت را افشا می کند و نشان می دهد که کم کاری شده است.

وی گفت: باید به سوی پاسخ به نیاز قطعی جامعه یعنی نیاز به شادی و نشاط برویم.

حجت الاسلام پژمان فر افزود: نیاز جامعه به موسیقی ضروری است و نمی‌توان آن را حذف کرد.

*رویکرد سلبی مشکل آفرین است

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بگیر و ببند و برخوردهای سلبی با وضعیت موجود به هیچ وجه پذیرفته شده نیست و می تواند چالش آفرین باشد.

وی گفت: بروز چنین ناهنجاری‌هایی که موجب همخوانی و رقص گروهی ۱۵۰ تا ۳۰۰ دانش آموز با یکدیگر با یک آهنگ خاص است، تصادفی و رخداد دفعی نیست و سوال این است که چرا ما تاکنون نتوانسته ایم نیاز دانش آموزان را در زمینه شادی تأمین کنیم و آنها را در راه‌های هنجارگونه هدایت کنیم.

وی افزود: برای نمونه موضوع عفاف و حجاب موضوعی فرهنگی، اعتقادی و باوری است و نمی‌توان آن را در قالب امنیتی و توسط نیروی انتظامی ترویج داد.

وی ادامه داد: حاکمیت حق ندارد زمانی که موضوعی را به اعتقاد و باور مردم در نیاورده است برای اجرای آن برخورد سلبی کند و ابتدا باید آن را برای افراد به اثبات برساند تا به یک اصل ضروری برای رعایت تبدیل شود.

* شعاری با تاکید بر نشاط و پویایی

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه شعار سال تحصیلی جاری در استان "مدرسه، زندگی، نشاط، پویایی و عدالت آموزشی" تعریف شده بود، گفت: این به معنای توجه به اهمیت ترویج شادی و پویایی در مدارس است.

خدابنده افزود: نشاط در حوزه‌های مختلف و تعریف شده و نیز توأم با برنامه ریزی مد نظر قرار گرفته و در این زمینه اقدامات و برنامه های مختلف اجرا شده است بنابراین نمی‌توان گفت که برنامه های شادی آفرین در مدارس نداشته ایم.

وی اظهار داشت: گرچه باید برنامه ریزی های هدفمند تر و مشخص‌تر در این زمینه انجام شود اما نمی‌توان گفت که اقدامات لازم تاکنون انجام نشده است.

وی گفت: وجود صدها دانش آموز برتر در عرصه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی، قرآنی نشان از موفقیت اجرای برنامه های پرورشی و فرهنگی در آموزش و پرورش دارد.

*مدرسه ویژه، راهبرد در حال اجرا

نماینده شورای عالی آموزش و پرورش در خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از سال تحصیلی جاری برنامه‌ای با عنوان "مدرسه ویژه" در مدارس این استان اجرا می شود که جهت گیری و حرکت آن همزمان ساحت‌های ۶ گانه مورد تاکید در سند تحول بنیادین را مد نظر دارد.

دکتر رضا صابری افزود: اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و شادی و نشاط در مدارس در قالب این برنامه از ابتدای سال تحصیلی جاری آغاز شده است.

وی اظهار داشت: خلاقیت، نوآوری، ایجاد تنوع در محیط یادگیری و پر کردن خلاء نبود شادی و نشاط در مدارس مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

* ضرورت حذف تمرکز بر دانش در مدارس

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش در زمینه دانش و توسعه آن برای دانش آموزان خوب عمل کرده است، گفت: اما در سایر زمینه‌های معرفتی به صورت قوی و مؤثر عمل نشده است و همین امر خلاء مهم موجود است بنابراین باید تمرکز صرف بر روی آموختن دانش به دانش آموزان از میان برود.

حجت الاسلام پژمان فر افزود: آموزش و پرورش غیر از حوزه آموزش در سایر موضوعات برنامه مشخص و معینی ندارد و لازم است در این زمینه به صورت مشخص و هدفمند برنامه ریزی انجام شود.

۶۴۲۳۱ / ‏‬  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1265620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =