سقوط قیمت خودرو در راه است؟

بازار خودروهای وارداتی تکان می‌خورد؛ این انتظاری است که در حال حاضر فضای خودرویی کشور از مصوبه‌ای انتظار دارند که در روزهای گذشته در مجلس با طرح آن موافقت کرد.

مریم فکری: همه هیاهوها با یک خبر ایجاد شد و یک‌شبه کلی سروصدا به راه انداخت؛ واردات خودروهای تمام برقی و تمام هیبریدی آزاد شد. با منتشر شدن این خبر، آن‌قدر سر و صدایی در بازار خودرو به وجود آمد که حتی در یکی دو روز بازار رو به کاهش قیمت خودرو را شاهد بودیم.

این در حالی است که در حال حاضر واردات هر کالایی در داخل کشور که امکان تولید دارد، ممنوع است و خودرو نیز در زمره این کالاها قرار دارد. چندی پیش مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات اعلام کرد که به هیچ عنوان واردات خودرو در سال ۹۸ در دستور کار قرار ندارد.

آن‌طور که روند قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد، خودروهای وارداتی به حدی افزایش قیمت داشته‌اند که قیمت‌هایی نزدیک به قیمت خانه پیدا کرده‌اند و اغلب با قیمت‌هایی میلیاردی در بازار به فروش می‌رسند. این در شرایطی است که عده‌ای از دلالان با ایجاد انتظار تورمی در این بازار، باعث شدند که قیمت‌ها روز به روز بالا رود.

دقیقا در مجلس چه تصویب شد؟

اما نمایندگان مجلس در نشست علنی یک‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت امسال در جریان بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو، با ماده ۴ این  طرح موافقت کردند. در ماده (۴) آمده است: واردات خودروهای سواری تمام برقی – بنزینی (تمام هیبریدی) تا زمان تولید آنها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف است. دولت موظف است زمینه تولید داخل خودروهای مذکور را ظرف مدت پنج سال فراهم کند. هزینه‌های مالی ناشی از اجرای این ماده از محل درآمدهای ناشی از اجرای حکم تبصره ذیل ماده (۳) این قانون تامین می‌شود.

کاهش چشم‌گیر قیمت خودرو در راه است؟

مجلسی‌ها اعتقاد دارند که این مصوبه کمک زیادی به کنترل بازار خودرو می‌کند و به زودی شاهد کاهش چشم‌گیر قیمت خودرو خواهیم بود. بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌گوید: خوشبختانه با وجود لابی و ارتباطات قوی خودروسازان، کلیات طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس به تصویب رسید. البته ما خواستار برگشت به طرح اولیه براساس آیین‌نامه بودیم، اما این درخواست پذیرفته نشد و با توجه به تغییراتی که در محتوای طرح رخ داده بود، ناچار بودیم این طرح را مجددا به کمیسیون برگردانیم.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ متذکر می‌شود:‌ یکی از پیشنهادات دیگر ما در این طرح با توجه به مشکلات آلایندگی و زیست‌محیطی خصوصا در کلان شهرها این بوده که از واردات خودروهای هیبریدی حمایت شود و تعرفه واردات این خودرو ها مشابه سال گذشته باشد.

وی همچنین با اشاره به معاف شدن خودروهای هیبریدی و تمام برقی از عوارض واردات براساس مصوبه مجلس تاکید می‌کند: این امر به ترغیب مردم برای مصرف این نوع خودروها کمک کند و باعث کاهش قیمت آن‌ها، رقابت‌پذیر کردن بازار، کاهش آلودگی و کاهش قیمت‌ها می‌شود و بازار را از حالت انحصاری بیرون می‌آورد.

محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس نیز تصریح می‌کند: با مصوبه نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، واردات خودروهای سواری هیبریدی و برقی به مدت پنج سال بدون هیچ‌گونه پرداخت حقوق ورودی به کشور آزاد شد که این مصوبه مجلس باعث کاهش  چشمگیر قیمت خودروهای بنزینی در بازار خواهد شد.

به گفته وی، به طور حتم آزاد شدن واردات خودروهای هیبریدی بدون پرداخت عوارض به کشور باعث کاهش قیمت خودروهای موجود در بازار خواهد شد. به عنوان مثال، اگر قیمت یک دستگاه خودروی تویوتا کمری هیبریدی وارداتی در بازار ۲۰۰ میلیون تومان شود، دیگر تقاضایی برای خودروی سمند و ساندرو ۲۰۰ میلیونی در بازار وجود نخواهد داشت، بنابراین واردات خودروهای هیبریدی بدون پرداخت عوارض گمرکی به کشور باعث افت شدید قیمت خودرو در بازار خواهد شد، به همین جهت مردم منتظر کاهش چشمگیر قیمت خودرو در بازار باشند.

واردات خودروهای هیبرید همچنان ممنوع است

این در شرایطی است که مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌نکه واردات خودروهای هیبریدی همچنان ممنوع است، می‌گوید: متناسب با سیاست‌های تجاری کشور برنامه‌ریزی و عمل می‌کنیم.

سید مهدی نیازی در خصوص واردات خودروهای هیبریدی عنوان می‌کند: معافیت حقوق ورودی خودروهای هیبریدی به منزله مجاز بودن واردات نیست، ضمن اینکه طرح باید در مجلس تصویب و پس از تایید شورای نگهبان در قالب قانون ابلاغ شود. بعد از ابلاغ قانون و بر اساس احکام آن، متناسب با سیاست‌های تجاری کشور برنامه ریزی و عمل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در سال ۹۸ برای واردات خودرو برنامه‌ای نداریم، می‌افزاید: در شرایط فعلی و محدودیت‌های ارزی، کالاهای اساسی، مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید در اولویت واردات قرار دارند و واردات کالاهای مصرفی در اولویت نیست.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات تصریح می‌کند: واردات خودرو در سال ۹۷ به دلیل ارزبری بالا و مدیریت تقاضا در شرایط ارزی کشور متوقف شد و این تصمیم همچنان ادامه دارد.

مجلس نمی‌تواند بازار آشفته خودرو را سامان دهد

نکته‌ای که در این میان مطرح است، این‌که آیا با این مصوبه مجلس باید منتظر کاهش قیمت خودروها باشیم؟ برخی کارشناسان خودرویی معتقدند که این مصوبه دارای ابهامات بسیاری است و در عمل یا اصلا به مرحله اجرا نرسد و یا اگر هم برسد، اتفاق خاصی در بازار نیفتد. یک کارشناس خودرویی با اشاره به مصوبات اخیر مجلس با محوریت ساماندهی بازار خودرو می‌گوید: این مصوبات هیچ‌کدام قابلیت اجرایی و منطقی ندارند.

فربد زاوه معتقد است: در حالی که نمایندگان مجلس باید به فکر حل مشکلات کلان کشور در زمینه مدیریت پولی و سیاست‌های بانکی باشند، با مصوبات نادرست درباره صنعت خودرو، تنها مشکلات این حوزه را افزایش می‌دهند.

وی تاکید می‌کند: مصوبات مجلس درباره ساماندهی بازار خودرو، همگی غیرتخصصی و غیرکارشناسی هستند و مشکل این حوزه را حل نخواهند کرد.

زاوه با اشاره به مصوبه واردات خودروهای هیبریدی نیز می‌گوید: گویا مجلسی‌ها فقط به‌دنبال حل مشکل تعداد معدودی لکسوس‌سوار هستند، چون این مصوبه هیچ دردی از اکثریت جامعه را درمان نخواهد کرد.

وی خواستار توجه جدی نمایندگان به اصلاح مشکلات کلان اقتصادی کشور شد و تصریح می‌کند: حل مشکلات موجود در شبکه بانکی، توزیع نقدینگی، اجرای سیاست‌هایی با محوریت رونق‌بخشی به جریان تولید، حل مشکلات تامین ارز و تسهیل امور اداری در کسب‌وکارها مهم‌ترین مسائلی است که مجلس باید به آن بپردازد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1265649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    45 1
    ایشون کارشناس بوده یا دلال؟؟ وقتی قیمت خودرو با این مصوبه میاد پایین و آلودگی هم کم میشه چرا بعضی مخالفت میکنند؟؟
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      4 0
      چون نون دلالها توآلودگی و قیمت بسیاربسیاربالاو رانتوکثافت کاریه..,سواری لکسوس۲۰۰۷بادلار۱۳هزارتومن درمیاد۸۵میلیون تومن اینجا۷۰۰میلیون آخهههههه؟؟؟؟
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
      2 3
      تکلیف اونایی ک تو گرونی خریدند چی میشه ؟
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    89 0
    هر وقت 207 شد 50 میلیون میگیم ارزان شده
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    52 3
    خواب ديدي خير باشه . سقوط !!!!؟؟؟تازه دلال ها فهميدن بايد چكار كنن . كدخدار ببين ده را بچاپ
  • ss IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    53 0
    همه اینها بازی است. خودرو با توجه به سود کلانی که دارد هیچ وقت قیمت منطقی برای خریدار نخواهد داشت و راه سرکیسه کردن مردم را یاد گرفته اند. انتظار کاهش قیمت ررای چه جنسی در این مملکت وجود دارد که خودرو دومی باشد؟
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    59 0
    در این سالها مشخص شده که هیچ قانونی بخصوص در حوزه خودرو به نفع مردم تصویب نشده است و در آخر این آقایان و دلالان و... هستند که سود کرده اند
  • عباس IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    32 1
    سلام،بنام خودکفایی وحمایت از تولید داخلی مردم ایران گروگان صنعت خودروسازی نابسامان داخلی گردیده اند.آش کشک خاله است چه بخوریم وچه نخوریم پامونه.بازار برای رانت خواران وفرصت طلبان وسودجویان فراهم شده است تا جیب مردم طبقات ضعیف را هرچه بیشتر وبیشتر خالی کنندوآنان هزینه نان فرزندان فقیر خودرا دردهان این چپاولگران بریزند.
  • غضنفر IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    18 2
    خودرو تمام برقی را کجا باید شارژ کرد؟!!!
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    35 0
    مشکل اول و آخر نابسامانی در بازار خودرو و سایر کالاها و پایمال شدن حق مردم، وزارت صمت است و بس! تصمیمات مسئولین این وزارتخانه افتضاحی بی‌نظیر است، که البته بابت آن هم تشویق می‌شوند و از وزارتی به وزارت دیگر منصوب!!!
  • با نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    50 0
    اجرایی شدن چنین چیزی از محالاته! اگر هم بشه طبق تجربیات گذشته چه اتفاقی می افته: سامانه ثبت نام این خودرو ها ۳ دقیقه باز میشه. یه بچه ۱۲ ساله از بیرجند تو ۱۰ ثانیه پنج هزار سفارش ثبت میکنه. مردم هم هی پشت مانیتور صفحه رو رفرش میکنن! اون بچه ۱۲ ساله در بازار آزاد ده درصد زیر قیمت های فعلی میفروشه. سایپا و ایران خوودرو یه تخفیف پنج درصدی میدن. مردم برای ثبت نام صف می بندن. یه عده ای هم به ریش نداشته ما میخندن.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    29 2
    ورود این خودروها هیچ تاثیری در کاهش قیمت خودروی مورد استفاده اکثر مردم عادی نخواهد شد بلکه پولدارها عرصه جدیدی برای واردات بدون تعرفه و فروش ب قیمت گزاف پیدا خواهند کرد
  • مرتضی IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    27 0
    اولش خوب نوشتید یه ذره امیدوار شدم ، اخرش داشت گریه ام در میومد! یعنی یه ادم معمولی مثل من حتی باید تو حسرت خریدن یه ماشین چینی توی بازار ایران بمونه ...
  • محمد IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    17 3
    بزک نمیر بهار می آد کمبزه با خیار میاد
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    32 0
    مردمو سر كار گذاشتن اين تروريست هاي اقتصادي
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    17 1
    آقای فربد زاوه به نظر شما وقتی قیمت ماشین ها یه شبه میلیون ها تومان بالا می رود نباید برایش فکری کرد. هر چند به نظر می رسد شما هم از آن شاسی سوارهای میلیاردی باشید که سود بسیار از این افزایش قیمت ها داشته اید و ضرورتی برای تنظیم بازار نمی بینید
  • امین IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    13 2
    گویا کارشناس خودرو ؛فربد زاوه ؛ منافعی در قیمت بالای خودرو دارن که با آزادسازی قیمت ها مشکل دارن وگرنه یه بچه هم میدونه وقتی تویوتا کمری بشه ۲۸۰ تومن ساندرو رو دیگه نمیشه ۲۳۰ فروخت. تا زمانی که خبرگزاری ها با کارشناسایی اینجوری مصاحبه میکنن باید هم منتظر تغییر نبود
  • دمکرات IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    15 5
    خیلی ساده لوحانه است کسی فکر کنه با این مصوبات بتونه شاخ غول مافیایی دو خودرو ساز بشکنه، مادامیکه این دو تا (ایران خودرو و سایپا) گاو شیرده برای دولت هستن هیچ اتفاقی نمیفته، حالا ببین ما کی گفتیم. ضمنا اینقدر هم با روان مردم بازی نکنید خواهشا
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    19 3
    واردات آزاد خودرو، درمان اين معضله
  • مجید IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    13 0
    منم جای شما بودم همین حرف و میزدم. ماشین ساندرویی که تا 1 سال پیش 50 60 تومن بوده رو حالا 200 تومن هم تحویل نمیدید. معلومه که دلال ها نگران این طرح ها هستن و حتی با وجود اینکه مجلس تصویب میکنه قوه مجریه توان اجرای اون رو نداره.
  • تقی IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    10 3
    فعلا کسی غیر از کشورهای مثل چین به کشور ایران کالایی نمی فروشد و انتقال ارزی نیز صورت نمی پذیرد و احتمال کاهش قیمتها وجود ندارد
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    11 0
    دلالان و کارخانه ها برای اون هم یه راه پیدا میکنن که یه وقت مردم سود نکنن
  • بابک IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    5 1
    دست مجلس و اقایان پارسایی درد نکنه بابت برگرداندن شورای رقابت
  • متین سیفی IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    5 0
    ,دیگه هیچ کی نمیات خودرو ایرانی با کیفیت پایین سوار بشه مردم خودشون قدرت تفکر دارن که خودرو ایرانی دیگه خرید نکنن
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    5 1
    یعنی این کارشناس میگه بازار نابسامان خودرو را مجلس بحال خودش بذاره تا هرکه هر کاری خواست بکنه بالاخره یه جا باید جلو این بی بند باریها گرفته بشه حالا دولت نمی تونه پس مجلس باید جور دولت رو بکشه
  • ایمان IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    10 1
    مثل چقدر پایین میاد ؟ پراید 20 میلیونی که الان شده 52 میلیون تو بهترین حالت میشه 45 میلیون و ما هم خوشحال و راضی از این کاهش چشمگیر قیمت ها.
  • رضا IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    12 1
    مشخص است که کسانی که مخالف هستند نیروهای استخدامی پنهانی دو شرکت خودروساز هستند . ای کاش قوه قضاییه حساب بانکی آنها و مبلغ واریزی از این دو شرکت به حساب آنها را برسی کنه
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    2 2
    مطمئنا قیمتها به قیمت دو سال پیش برنمی گردد و لی مطمئن باشید حداقل 25 درصد قیمتها حبابی هست. قیمت ها تا دو سه ماه دیگر و با نزدیک شدن انتخابات حداقل 20 درصد پایین میاید . با نزدیک شدن به انتخابات قیمت دلار رو هم پایین میآورند و بالطبع خودرو هم پایین میاید تا مردم را ترغیب به شرکت در انتخابات کنند. کسانی که الان بقصد سود خودرو میخرند تا گران شود مطمئنا ضرر هنگفتی خواهند کرد
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    2 1
    دقیقا... قیمت خودرو نزدیک انتخابات مجلس میاد پایین تا دو سال دیگه هم که انتخابات دولت بشه بازم پایینتر میاد میگید نه نگاه کنید
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    16 0
    چه سقوطی تا قیمت پراید به زیر۳۰تومان نرسد هیچ سقوطی اتفاق نیفتاده
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    1 0
    خوشم میاد همه سر کارن ! مجلس هی قانون تصویب میکنه ولی هیچ اعتباری و ضمانت اجرایی نداره.
  • NL ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    2 0
    20 میلیون به قیمت خودرو اضافه میشه بعد 2 میلیون کم میشه این کلک دیگه قدیمی شده
  • GB ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    0 0
    اگه مجلس و قوه قضاییه با دولت همراهی می کردن بازار اینقدر بهم نمی ریخت
  • امیر IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    0 0
    واردات خودرو نیاز به ارز داره در حال حاضر منطقیه که ارزی که به زحمت از فروش نفت و غیره وارد شده صرف ماشین برقی نکنند. انتقال ارز هم داستانیه و همچنین بیشتر شرکت ها با ایران کار نمیکنند و در آخر ماشینهای کاملا برقی نیاز به زیر ساخت محل شارژ دارن که اصلا در ایران محیا نیست. این مصوبه فقط یک نمایش بود که قابل اجرا نیست.
  • خانومی IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    2 0
    الان بااین خبربازهمه هجوم میارن ماشین خریدن بازم گرونش میکنن. .مقصرخودماهم هستیم میگن گرونه میخریم ارزونه میخریم