وکیل پرونده شهلا جاهد: قتل میترا استاد هشداری برای قانون‌گذاران است

بعد از قتل میترا استاد که به واسطه معروف بودن قاتلش بیشتر از بقیه پرونده‌های همسرکشی بر سرزبان‌ها افتاد، این سوالات پیش آمد که چه امتیازهایی مردان را به قاتلانی همسرکش تبدیل می‌کند؟ قانونی که چندهمسری را مجاز می‌داند چقدر می‌تواند بر افزایش همسرکشی از سوی مردان و قاتل بودنشان موثر باشد؟

الهه محمدی: خانه‌ای در میدان کتابی تهران، خون و خونریزی، دستگیری، از این جلسه دادگاه به آن جلسه دادگاه و آخر هم چوبه دار؛ این خلاصه‌ای از وضعیت شهلا جاهد، همسر موقت ناصرمحمدخانی به جرم قتل لاله سحرخیزان، همسر دائم او بود. یکی از معروف‌ترین و البته کش‌دارترین پرونده‌های قتل بعد از انقلاب که هنوز که هنوز است زوایای پنهان آن نمایان نشده.

حالا ۹ سال از اعدام شهلا گذشته و این بار محل جرم سعادت‌آباد است؛ قاتل هم معروف‌تر از ناصرمحمدخانی، چهره شاخص پرونده قتل لاله سحرخیزان؛ در روزهای گذشته اسم محمدعلی نجفی و همسر مقتولش، ۴۰ میلیون بار از سوی کاربران فضای مجازی جست وجو شده و قاتل همچنان در بازداشت است. درباره نجفی، انگیزه‌اش برای قتل میترا استاد و چگونگی وقوع قتل، حرف و حدیث‌های زیادی زده شده اما شاید آن چیزی که در این روزها کمتر به آن پرداخته شد پرداختن به نفس قتل میترا استاد و بررسی جامعه شناختی موضوع چند همسری و همسرکشی باشد. شاید آن زمان که نمایندگان زن اصولگرای مجلس هفتم، هشتم و نهم به دنبال قانونی کردن هرچه بیشتر تعدد زوجات در کشور بودند، به زوایای دردسرساز آن کمتر فکر کرده بودند.

بعد از قتل میترا استاد که به واسطه معروف بودن قاتلش بیشتر از بقیه پرونده‌های همسرکشی بر سرزبان‌ها افتاد، این سوالات پیش آمد که چه امتیازهایی مردان را در جامعه مردسالاری چون ایران به قاتلانی همسرکش تبدیل می‌کند؟ قانونی که چندهمسری را مجاز می‌داند چقدر می‌تواند بر افزایش همسرکشی از سوی مردان و قاتل بودنشان موثر باشد و زنان تا کی باید قربانی عرف، سنت و قوانینی باشند که به صورت سیستماتیک زنان را فرودست‌تر از مردان نگاه می‌دارد؟

برای پاسخ به این سوالات سراغ عبدالصمد خرمشاهی رفتیم؛ وکیل پایه یک دادگستری که وکیل پرونده‌های معروفی همچون شهلا جاهد، ریحانه جباری و کبری رحمان‌پور بود. او از منظر قانونی  تفاوت زیادی در بحث همسرکشی نمی‌بیند به غیر از مبحث دیه و می‌گوید: «فرقی نمی‌کند که زن همسرش را بکشد یا مرد همسرش را بکشد. در دادگاه‌ها چندان تفاوتی وجود ندارد که کدام یک قاتل است. تنها تفاوت در پرداخت دیه است. برای قصاص مرد، اولیای دم زن باید نصف دیه را پرداخت کنند اما در سایر مسائل از منظر قانونی یا رویه قانونی تفاوتی وجود ندارد.»

او اما قوانین و جامعه مردسالار ایران را عاملی موثر بر همسرکشی می‌داند؛ «وقتی که مردان می‌توانند ۴ زن عقدی و الی ماشاء‌الله زن صیغه‌ای داشته باشند معلوم است که امتیاز بیشتری نسبت به زنان دارند و همین موضوع احساس برتری‌طلبی و مالکانه در مردان نسبت به زنان را در آن‌ها تقویت می‌کند. نگاه مالکانه مرد به زن و داشتن حق طلاق از سوی او و مزیت‌هایی که در قانون برای مردان قائل شده‌اند، می‌تواند تاثیر زیادی در همسرکشی از سوی مردان داشته باشد.»

تفاوت‌ها در همسرکشی
آمارها می‌گویند مردان بیشتر همسرانشان را می‌کشند تا زنان همسرانشان را. هرچند به گفته خرمشاهی این موضوع در سال‌های اخیر تا حدودی تغییر کرده اما از شدت آمار کم نکرده است؛ «درگذشته شوهرکشی خیلی کم بود اما به دلیل تغییر جوامع، شوهرکشی هم در بین زنان بیشتر شد. اما نکته مورد توجه در این میان نوع قتل است. یعنی زنان به واسطه معاونت موجب حذف فیزیکی همسرانشان می‌شوند. یکی از وجوه مشترک در پرونده‌های همسرکشی حضور یک شخص سوم در زندگی زوجین و انگیزه اصلی برای همسرکشی است. اما تفاوت این است که مردان مباشرتا اقدام به قتل همسرانشان و زنان معمولا در این نوع قتل معاونت می‌کنند؛ یعنی زنان موجبات حذف فیزیکی همسرشان را تسهیل می‌کنند.»

خرمشاهی می‌گوید اسلام هم درباره چندهمسری شرایط سختی را در نظر گرفته است و این شرط وجود دارد که مرد بتواند بین همسرانش مساوات و برابری ایجاد کند اما در عمل چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد

مردان و امتیازات قانونی
ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی یکی از موادی است که سال‌ها است اعتراض فعالان حوزه زنان را به دنبال داشته؛ به موجب این ماده، اگر شوهر، زن خود و مرد اجنبی را هنگامی­ که درحال ارتکاب زنا هستند، بکشد از قصاص معاف می­‏‌شود. خرمشاهی این ماده را یکی از وجوهات تفاوت و تبعیض یا تحریک مردان برای همسرکشی، می‌داند؛ «اگر مرد زنش را در شرایط نامناسب یا همان فراش ببیند، می‌تواند همسرش را بکشد و مجازات نشود. قانونگذار در این زمینه می‌گوید که مرد حین دیدن همسرش در بستر با مرد دیگری، اختیار خودش را از دست می‌دهد و می تواند همسر خودش را بکشد. اما این قضیه در مورد زنان صادق نیست. اگر زنی شوهرش را در حال فراش دید و اگر شوهرش را کشت، قطعا قصاص می شود. مماشات در مورد زن در این زمینه وجود ندارد و همین موضوع، تبعیض آمیز است.»

او می‌گوید اسلام هم درباره چندهمسری شرایط سختی را در نظر گرفته است و این شرط وجود دارد که مرد بتواند بین همسرانش مساوات و برابری ایجاد کند اما در عمل چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد؛ «وقتی پای زنان دوم و سوم به زندگی مشترک باز می‌شود خواه ناخواه دریای آرام زندگی موج برمی‌دارد. بنابراین، این موضوع که مرد بتواند همسرانش را در شرایط مساوی نگه دارد، خیلی نادر است. همین امر باعث ایجاد اختلافات و دلخوری‌هایی می‌شود که در نقطه اوجش به قتل می‌رسد.»

تشخیص مهدورالدمی به عهده قاضی است نه افراد
بعد از قتل میترا استاد، خبری منتشر شد که حکایت از نقل قولی از سوی محمدعلی نجفی درباره مهدورالدمی میترا استاد داشت. طبق این خبر، نجفی گفته بود که همسرش با مرد دیگری در ارتباط بوده و نجفی بارها به او تذکر داده که رابطه اش را با او قطع کند و چون میترا استاد این کار را نکرده، پس مهدورالدم محسوب می‌شده است. هرچند این حرف‌ها به عنوان اولین انگیزه قتل استاد مطرح شد اما خرمشاهی اساسا تشخیص و صدر حکمی درباره اینکه شخصی مهدورالدم است را سخت می‌داند و می‌گوید این موضوع نباید در اختیار افراد گذاشته شود؛ «درست است که در قانون این موضوع وجود دارد که اگر فردی مهدورالدم دانسته شود، قاتل قصاص نمی‌شود اما من فکر می‌کنم که باید این موضوع بسیاربسیار محدود شود. ما در پرونده‌های زیادی این موضوع را داریم که فردی اقدام به کشتن همسر یا فرد دیگری می ‌ند و بعد خیلی راحت می گوید که تشخیص داده که آن شخص خطرناک است. درست است که این موضوع در قانون ما آورده شده است اما من فکر می‌کنم که این قضیه باید جمع شود و کمتر مورد ملاحظه قرار بگیرد. چون یک فتح بابی برای افراد می‌شود که این موضوع را مستمسک قرار بدهند و بخواهند عمل خودشان را توجیه کنند. تشخیص اینکه شخصی مهدورالدم است به عهده قاضی است نه افراد.»

معمولا جنایتی که رخ می‌دهد می‌گویند پای یک زن در میان است اما کمتر به بحث تعدد همسر وعواقب اجتماعی و کیفری آن پرداخته می‌شود. ممکن است اینگونه اعمال مثل اقدام آقای نجفی در ناخودآگاه افراد نقش داشته باشد و افراد را به خشونت‌طلبی، عدم مدارا و عکس‌العمل خشونت آمیز وادارد

به عواقب چندهمسری توجه کنید
خرمشاهی تفاوت زیادی بین پرونده محمدعلی نجفی و دیگر پرونده‌های مشابهش قائل می‌شود و می‌گوید: «این پرونده تفاوت عمده‌ای در مقایسه با دیگر پرونده‌های قتل داشت و آن هم این بود که متهم به قتل مدارک تحصیلی بالایی دارد و در مناصب مختلف اجرایی حضور داشته است. در چند روز گذشته مشخص شد که بالای ۴۰ میلیون کاربر فضای مجازی دنبال این قضیه بوده‌اند. بنابراین افکار عمومی به این موضوع حساس است و همین موضوع ایجاب می‌کرده که رسیدگی به این پرونده تحت شرایط دقیق و اصولی و منطبق با شرایط باشد. هزاران سوال در اذهان عمومی درباره روند رسیدگی به این موضوع به وجود آمد و حتی اعلام جرم هم علیه صداوسیما مطرح شد. چرا باید نکات قانونی نادیده گرفته شود که کار به اینجا برسد؟ ما نمی‌توانیم بگوییم که پرونده آقای نجفی به کجا می‌رسد چون هنوز پشت پرده خیلی زیادی وجود دارد. در پرونده خانم جاهد یا مشابهش با پرونده آقای نجفی تفاوت زیادی وجود دارد و آن هم این است که متهم به قتل شخصیت مهمی نبود. ناصرمحمدخانی هم ظاهرا نقشی در پرونده نداشت اما در پشت پرده به گفته مردم نقش اساسی داشت.   

معمولا جنایتی که رخ می‌دهد می‌گویند پای یک زن در میان است اما کمتر به بحث تعدد همسر وعواقب اجتماعی و کیفری آن پرداخته می‌شود. ممکن است اینگونه اعمال مثل اقدام آقای نجفی در ناخودآگاه افراد نقش داشته باشد و افراد را به خشونت‌طلبی، عدم مدارا و عکس‌العمل خشونت آمیز وادارد.»

۲۳۵۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1266331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    43 34
    نویسنده امتیازات قانونی زنان خیانت کاری که با شرکای عشقی تازه خود اقدام به قتل شوهر کرده و در نهایت شریک عشقی تازه به اعدام محکوم می شود و زن در نهایت به دلیل معاونت در قتل خیلی راحت به حدود ده سال حبس یا کمتر محکوم می شود و بعد هم آزاد می شود هیچ چیز ننوشته است. اتفاقا در سالهای اخیر پدیده همسرکشی کاملا زنانه شده است و بیشتر مردان قربانی هستند و زنان از اعدام جان سالم به در می برند. نگاه نویسنده بسیار جنسیت زده است تا انسانی
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
      19 6
      "درگذشته شوهرکشی خیلی کم بود اما به دلیل تغییر جوامع، شوهرکشی هم در بین زنان بیشتر شد." .... اتفاقا در متن به این موضوع هم اشاره شده
  • US ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    15 18
    موافق نیستم
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    27 10
    چند وقت بود هر چی نظر می گذاشتم، خبرآنلاین تایید نمی کرد، رفتم مشرق، تمام نظراتم را تایید می کند، واقعا فهمیدیم هر رسانه ای از یک قشر سیاسی حمایت می کند. ولی این فرد قاتل هست من نمی گم، خودش جلوی دوربین گفت.
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    19 10
    حرف حق
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    19 4
    هنوز هم هیچی معلوم نیست
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    55 8
    اکثر قوانین به نفع مردهاست وخیلی جاها گفته میشه که خدا گفته در حالی که ما جایی ندیدم که خدا گفته باشه مگر اینکه این حرف مردهاست که از طرف خدا صحبت میکنند ودر اقع میخواهند زنان را به زیر سلطه خود ببرند
  • زهرا IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    28 6
    به مساله بسیار مهمی توجه کردید
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    8 67
    حالا چون 9 سال یک بار قتلی اتفاق می‌افتد، پس چند همسری بد است؟ خب در جاهایی که چند همسری ممنوع است هیچ قتلی اتفاق نمی‌افتد؟ این چه تحلیلی است؟ اتفاقاً چون فرد می‌تواند همسران دیگری اختیار کند، بسیار کم ممکن است مشکل با قتل تمام شود. در این ماجرا مشکل سیاسی بین زوج را نباید نادیده بگیریم.
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
      42 2
      9 سال یه بار این اتفاق نمیفته. آمارش خیلی بیشتر از اینه، منتها چون سایر کسانی که این اتفاق براشون افتاده معروف نبودن، ماجراشون تا این حد رسانه ای نشده
  • AT ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    38 2
    ازدواج دوم مسئولان باید قدغن شه
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    9 42
    چند همسری اشکال داره، ولی اگر به موازات رابطه رسمی، روابط غیر رسمی و رفاقت با افراد مختلف وجود داشته باشه، اشکال نداره؟ این چه تلاشیه که روابط حلال رو سعی میکنه غلط جلوه بده، اما نمیدنه این به روابط غیر حلال و موازی با زندگی رسمی منجر میشه
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
      48 0
      جفتش اشکال داره
  • US ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    37 24
    متاسفانه نویسنده این متن کاملا فمنیستی برخورد کردن و صحبتای آقای خرمشاهی رو سوق دادن به سمتی که دلشون میخواد چرا این سوال رو نمیکننین که چرا و چه اشتیاقی وجود داره بین خود خانمهایی که میرن و همسر دوم یک فرد متاهل میشن؟مسلما با زور و شکنجه که کسی رو نمیشه همسر کرد به فرض قانون چند همسری هم نداشته باشیم و فقط تک همسری باشه مشکل حل میشه؟ وقتی دختران و زنانی هستن که حاضرن با مرد متاهل وارد رابطه بشن مسلما توی ذهنشون نقشه میکشن که چطور این مرد رو با تهدید وادار به طلاق همسر فعلیش بکنیم یکم از نگاه فمنیستیتون بیاین کنار ،به این فکر کنین که چرا دختران ما میخوان بدون زحمت و تلاش به پول و ثروت و معروفیت برسن و ازدواج رو نه مایه آرامش بلکه سکوی پیشرفت میدونن اینکه بعد افزایش قیمت سکه تعداد شکایت مهریه چند برابر شد دلیلش چی میتونه باشه ؟
  • CA ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    23 18
    امیدوارم نظرم منتشر بشه من با اصلاح و اصول گرا کاری ندارم اما میتونم بگم رذیلانه ترین کار اینه که بخوای اسرار زندگی همسرت رو که به تو اعتماد کرده به عنوان همسر بخوای افشا کنی،اینجوری فرق همسر با غریبه چیه؟اینجوری باشه اصلا دلیل ازدواج چیه این اتفاق رو نباید سیاسی دید بلکه باید از منظر جامعه شناسی و روانشناسی دید که چرا دختران ما انقدر خواهان پبشرفت سریع و همه جانبه بدون زحمت کشیدن و از طریق ازدواج هستند من تا حالا حتی تو طلاقهای کشورهای خارجی ندیدم یه همسر حتی بعد طلاق اسرار همسر قبلیشو افشا کنه چه برسه به همسر فعلی البته اینها دلیلی برای قتل نفس نیست اصولا فمنیستهایی که الان داد و بیداد میکنند و درخواست اعدام دارند !!! درحالیکه در موارد دیگه مخالف اعدامند باید به این سوال هم پاسخ بدند،که معنی ازدواج چیست؟چرا حرفی درمورد تلاش برای افشاگری این زن از همسر خود در رسانه نمیزنند‌؟در کجای مکتب های اخلاقی غربی چنین چیزی هست ؟ خداوند همسر رو به عنوان سکینه یعنی آرام بخش دل تعبیر میکنه در قرآن یعنی اوج اعتماد ، بنده به عنوان یک پسر مجرد با تحصیلات عالیه متاسفانه در ایران ازدواج نخواهم کرد
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
      25 2
      جواب اینه: اون ازدواج نبوده، هوس بوده.
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
      33 7
      به کسی که به همنوع خودش رحم نمیکنه و میخواد روی ویرانه های زندگی یه انسان دیگه زندگی شو بسازه هرگز اعتماد نکن و آتو دستش نده.
  • تاریان IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    9 5
    اولا همسرکشی در زن اول بیشتر است تا دوم. دوما عجب استدلال آبکی کرده! مردی همسر دومش را کشته و ... حال اون مردهائی که زن اولشان را میکشند هم هستند پس بگو مردها اصلا زن نگیرند نه اول نه دوم چون همسرانشان را میکشند.
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
      29 0
      بهتر بود به این موضوع هم اشاره میکردید که تعداد مردهایی که یک همسر دارند خیلی بیشتر از مردهایی هست که بیش از یک همسر دارن. به همین دلیل تعداد کسانی که همسر اولشون رو میکشن بیشتر هست. اما موضوع اینجاست که ازدواج دوم و یا داشتن روابط موازی عاقبت خوبی نخواهد داشت
  • ناشناس IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    6 41
    قانون چندهمسری صحیح است چون کشورمااسلامی وروابط نامشروع مجازات سنگینی دارد انسان ممکن است به‌ گناه کشیده شودشماتمام جوانب رادرنظربگیریدقربانیان روابط غیرقانونی بیشماراست.
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    37 0
    همسر کشی از هر سمت تقبیح است
  • CA ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    31 19
    زنها همیشه قربانی هستند تو این کشور
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
      31 3
      به عنوان یک دختر و فمنیست با حرفتون موافق نیستم. خیلی وقتها مردها قربانی میشن. چون قوانین درستی نداریم. تو این کشور فقط افراد قدرتمند و قویتر قربانی نمیشن.
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    4 31
    این حرفها دیگه نخ نما شده لطفا از ظواهر فراتر بروید این همه ظاهر بینی و حرف های سطحی تا به کی ؟ دعا میکنم در مابقی عمرتان به حقایق واقف شوید و از شیرینی همه جانبه بودن و عمیق بودن احکام اسلام لذت ببرید شما رو به هر چی اعتقاد دارید به قوانین کشورهای غربی یه نگاهی بکنید آیا زنان در انجا امنیت دارند پاسخ رو به وجدان خود بدهید نه به ما
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    7 0
    تاسف
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    32 1
    قانون باید عوض بشه
    • ناشناس IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
      8 32
      مشکل چند همسری نیست، مشکل خودخواهی زنان است زنی که هوو دارد، آنچه را که برای خود می خواهد برای هوو نمی خواهد، به هوو به چشم رقیب نگاه می کند.
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    51 1
    چقدر به بعضیها برخورد. شما طرفدار چند همسری هستید؟ فکر میکنید توی چند همسری حلوا پخش میکنن؟ غیر از اینکه زندگی همسر اول و فرزندان نابود بشه و گاهی هم زندگی خودتون و همسر دوم نابود بشه چیزی توی چند همسری نیست. نظر من اینه که کسی که نمیتونه به یه نفر پایبند بمونه، چه زن باشه چه مرد، سمت ازدواج نره اصلا. کسی که به دنبال روابط موازی و خیانت یا چند همسری هست چه لزومی داره ازدواج کنه و خودش رو متعهد کنه؟