روایت روزنامه پاکستانی از عملکرد ضعیف سازمان همکاری اسلامی

ایرنا نوشت: یک روزنامه انگلیسی زبان پاکستان با انتقاد از عملکرد ضعیف سازمان همکاری اسلامی برای ارتقای وحدت و کسب منافع مشترک برای مسلمانان، نوشت: برخی دولت های اسلامی به ویژه عربستان از این سازمان برای منافع شخصی و محکوم کردن رقبای خود استفاده می کنند.

روزنامه «داون» روز دوشنبه در سرمقاله ای با عنوان «سیاسی سازی سازمان همکاری اسلامی» به نشست های اخیر عربی-اسلامی در مکه و اتهامات ضدایرانی حاکمان سعودی اشاره کرد و نوشت: بحث اتحاد جهان اسلام با توجه به چالش های فرقه گرایی و ملی گرایی میان مسلمانان، به یک رویایی دور تبدیل شده است.

در این سرمقاله آمده است: عملکرد سازمان همکاری اسلامی نه تنها برای کسب منافع مشترک بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان بی تاثیر است بلکه بدتر از آن برخی کشورهای اسلامی اغلب از این جایگاه به عنوان ابزار سیاسی و برای محکوم کردن رقبای ژئوپولتیک خود استفاده کرده اند.

روزنامه داون پاکستان افزود: سیاسی سازی سازمان همکاری اسلامی در نشست های اخیر مکه نیز مشاهده شد زمانی که مقامات سعودی اتهامات ضدایرانی را در این اجلاس مطرح کردند.

به نوشته این روزنامه، برای مثال اگر اعضای سازمان همکاری اسلامی با یکدیگر مشکلی داشته باشند بهتر است این اختلاف با حضور یک کشور ثالث بررسی و اقدام به رفع آن شود اما واقعیت این است که سازمان همکاری اسلامی و دیگر مجامع عربی و اسلامی اغلب از سوی کشورها به ویژه عربستان برای رسیدن به اهداف ژئوپولتیک خود مورد استفاده قرار می گیرد.


روزنامه داون گفت: درنشست اخیر سران کشورهای اسلامی در مکه بسیاری از مشکلات پیش روی اسلام مطرح شد، به ویژه نخست وزیر پاکستان نیز مسائل تداوم اشغال فلسطین، کشمیر، اوضاع مسلمانان میانمار و پدیده اسلامی هراسی را عنوان کرد اما سوال این است که جهان اسلام چگونه می تواند به این چالش ها رسیدگی کند زمانی که سازمان همکاری اسلامی با عدم اتحاد و اختلافات جدی مواجه است.

این روزنامه پاکستانی نوشت: سازمان همکاری اسلامی از لحاظ ثروت و نیروی انسانی ظرفیت بالایی برای رسیدگی به مسائل مسلمانان و مشارکت با جامعه جهانی دارد اما این ظرفیت چگونه می تواند قابل استفاده باشد زمانی که این سازمان به محلی برای اجرای برنامه های خاص و ترویج تفرقه تبدیل شده است.

اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شنبه گذشته با صدور بیانیه ای به کار خود در مکه پایان داد و از قدس و جولان به عنوان اراضی اشغالی عربی نام برد.

به گزارش رسانه‌های عربی، در این بیانیه تاکید شده که هرگونه تصمیم غیرقانونی و غیرمسئولانه که قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسد، مردود است.

سازمان همکاری اسلامی همچنین بر بسیج امکانات در حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین برای ادامه فعالیت‌های آن تاکید کرد.

نخست وزیر پاکستان در حاشیه این اجلاس با ولیعهد سعودی، روسای جمهوری مصر و افغانستان دیدار کرد.
 

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1266418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =