خریداران سکه منتظر مالیات باشند/ ۱۵۰.۰۰۰ تا ۲۵۰.۰۰۰ تومان به ازای هر سکه

سازمان امور مالیاتی مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۷ دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرآنلاین، سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای به امور مالیاتی شهر و استان تهران و ادارات کل امور مالیاتی موضوع مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۷ دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: با توجه به مفاد مواد یک و ۹۳ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۳۱/‏۴/‏۹۴‬و بنا به اختیار حاصل از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مذکور و به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین مالیات عملکرد سال ۹۷ دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی، به شرح ذیل مقرر می‌گردد:

الف- مشمولین تبصره ماده ۱۰۰:

کلیه خریداران سکه که در سال ۹۷ نسبت به دریافت حداکثر ۲۰۰ سکه از سیستم بانکی اقدام نموده‌اند مشمول این دستورالعمل بوده و از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون صدرالاشاره و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند.

سکه

ب- نحوه تعیین مالیات مقطوع و پرداخت آن:

نسبت به خریداران سکه که طی سال ۹۷ سکه خود را دریافت نموده‌اند:

۱. تا بیست سکه دریافتی مشمول مالیات نیست.

۲. نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به ازای هر سکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع.

۳. نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا میزان ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲ میلیون ریال مالیات مقطوع.

۴. نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا میزان ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع.

تبصره ۱: مودیان ردیف یک بند ب فوق نیازی به ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی نخواهند داشت.

تبصره ۲: مودیان موضوع این دستورالعمل می‌بایست جهت پرداخت مالیات مربوط به سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.tax.gov.ir مراجعه نمایند.

ج- سایر موارد:

۱. در خصوص مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یک جا در خرداد ماه ۹۸ ندارند، مالیات مقطوع فوق حداکثر تا ۴ ماه به صورت مساوی تقسط می‌گردد. عدم پرداخت به موقع مالیات و یا در صورت تقسیط، عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر مشمول جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم از پایان خردادماه ۹۸ خواهد بود.

۲. چنانچه مودیان مشمول این دستورالعمل نسبت به مالیات تعیین شده صرفاً از حیث عدم فروش سکه‌های دریافتی معترض باشند، می‌توانند نسبت به طرح ادهای خود در مراجع دادرسی مالیاتی اقدام و درخواست رسیدگی مجدد نمایند.

۳. اشخاصی که در سال ۹۷ بیش از ۲۰۰ سکه دریافت نموده‌اند مشمول این دستورالعمل نبوده و می‌بایست اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت را در موعد مقرر قانونی تسلیم نمایند. ادارت کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا رسیدگی و مطالبه مالیات این اشخاص (اعم از اشخاصی که نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی اقدام نموده و همچنین اشخاصی که از تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی خودداری نموده‌اند) حداکثر تا پایان سال جاری انجام گیرد.

۴. صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند مشمول این دستورالعمل نیستند و مکلف هستند نسبت به تنظیم اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام نمایند.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1266466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    121 6
    این درسی باشه برای اونها که به دولت اطمینان میکنند. از اولم گفتم باید از بازار آزاد خرید کنید.
  • DE ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    77 29
    یارو خونش رو فروخته و دیگه نتونسته خونه بخره و تبدیل کرده به سکه حالا شمامی خواید از اینم مالیات بگیرید
  • NL ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    58 4
    باز هم مثل ارزش افزوده می خواهید یک مالیات از مردم گرفته شده ولی به دولت پرداخت نگشته و به جیب طلا فروش برود؟
  • NL ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    40 6
    وقتی طلا فروش از صدور فاکتور برای سکه خود داری می کند چطور می خواهید مالیات بگیرید؟
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
      21 4
      منظور خریداران سکه ای هست که در بانک سکه را پیش خرید کرده اند.
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    43 4
    مرديد از بخش مسكن ماليات بگيريد
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
      4 17
      سکه فقط توسط این سایت ها و دلال ها داره گرون میشه پلیس و قوه قضاییه باید برخورد کنند
  • حسين IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    101 3
    کسایی که سکه خریدن نقدی خریدن و اونوقتم احتمال رشد قیمت کم بود چون رشد خودشو کرده بود. تخفیفی که به قیمت روز داشت با توجه به تاخیری که در پرداخت داشت باعث شد عده ای بخرن. اگر بنای مالیات داشت خوب از بازار اونوقت به همین قیمت ها طلا می خریدن. صد رحمت به دزد سر گردنه. وقتی داشتید سکه ها رو پیش فروش میکردید همه جا داد زدید گفتید قیمت قطعی است و معاف از مالیات. حتی من برای اینکه کامل مطمئن بشم از مسئول پیش فروش سکه در بانک ملی پرسیدم که سکه‌ها مالیات بهش تعلق میگیره گفت سکه ها قبلن مالیاتش حساب شده شما دیگه هیچ پولی نیازی نیست بپردازید. من ثبت کردم اونم نه برای سود بلکه فقط برای حفظ ارزش پولم. حالا چرا باید برای حفظ ارزش پولم مالیات بپردازم؟ طبق چه منطق و یا چه قانونی؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    7 34
    دولت باید یه کاری کنه نمیشه که دست روی دست گذاشت اونایی که سکه تناژ بالا می خرن بلد هستن چجوری از مالیاتش هم فرار کنند
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
      5 0
      اگر اشتباه بود دولت نمی فروخت.
    • امید CA ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
      13 0
      لطفا وقتی از هیچی خبر نداری حرف نزن...کسایی که چند تا ماشین یا کلی ملک و املاک دارند یا بازاریا که جنسهاشون چند برابر شده یا خود شما وسایلی که تو خونتون دارین همشون قیمتش چند برابر شده پارسال تا حالا.کدومتون مالیات میدین؟بیا من سکه هام رو به قیمت پارسال بهت میدم تو هم خونت رو به قیمت پارسال بفروش به من
  • رضا IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    81 7
    سلام يعني چي؟ بانك مركزي زمان ثبت نام اعلام كرده معاف از ماليات،حالا مي گن بايد ماليات بديد!!!! اين عين دزدي تو روز روشنه بانك مركزي كه دزد باشه واي به حال بقيه
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    8 0
    از كي تا حالا ماليات بر خريد مي گيرن؟ اون هم از خريدي كه خود بانك مركزي اش گفته معاف از مالياته
  • FR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    12 0
    از اول قرار نبوده مالیات بگیرند و طبق قانون هم خرید و فروش سکه مالیات نداره.
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    8 0
    من از بانک مرکزی استعلام کردم کتبا به من اعلام کردند معاف از مالیات است و طلاها و سکه های متفرقه ام را فروختم و سکه از بانک مرکزی پیش خرید کردم. اگه بخواهید مالیات بگیرید با امثال بنده بازی کردید.
  • AE ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    10 0
    سازمان مالیاتی باید مالیات را از بانک مرکزی بگیره چون پیش فروش سکه ها قطعی و با احتساب مالیات بوده در ضمن حق شکایت در دیوان عدالت اداری برای پیش خرید کنندگان محفوظ است.
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    7 0
    موقع ثبت نام که میگفتن معاف از مالیاته؟
  • FR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    4 0
    اینطوری باید از هر کسی هم که قیمت خونش یا ماشینش یا اجناس تو خونه یا انبار و مغازش و ... رفته بالا فقط و فقط بخاطر کم ارزش شدن پول ملی هم مالیات بگیرین. واقعا خجالت نمیکشید؟!
  • خسرو IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    3 0
    سلام پیش فروش سکه معاف از مالیات بود هیچ صحبتی از مالیات نبود جالبه حفظ ارزش پول هم مالیات داره آدم یاد داروغه میفته عاقبت اعتماد به دولت کاش از بازار سکه میخریدیم
  • FR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    3 0
    اخذ مالیات از پیش فروش سکه خلاف قانون مالیات از خرید طی دادنامه ۵۶۰ هیات عمومی محترم دیوان عدالت اداری مندرج در روزنامه رسمی شماره ۱۷۷۸۴ به تاریخ ۱۳۸۴/۱۲/۲۲ ابطال شده است.
  • FR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    5 0
    به موجب بند ۱۴ تفاهمنامه مورخ ۱۳۹۰/۱۲/۰۲ فیمابین سازمان مطبوع و اتحادیه طلا،جواهر،نقره و سکه تهران «خرید و فروش سکه طلا که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضرب شده باشد، بعد از اولین فروش توسط بانک مزبور مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده نخواهد بود.»
  • علی IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    6 0
    من خونمو فروختم دادم سکه وقتی تو کانال ۲میلیون بود فروختم پولشو بردم تو سایت سکه ثامن همه پولمو اونجا کشیدن بالا به لطف دولت الان مالیاتم میخوان از من قضیه دوباره شد مثله حساب ارزی که ریال پس دادن ای خدا شکرت
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    0 0
    آنهایی که هالو باشند باید چوبش را بخورند.
  • US ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    6 0
    از اولش قرار بود بدون مالیات باشه وگرنه آزاد میخریدیم برای حفظ ارزش پولمون.
  • بنده خدا IN ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    7 0
    مگه موقع ثبت نام نگفتید معاف از مالیاته! پای برگه نوشته معاف از مالیات مدارکش هم موجوده. این کارتون غیرقانونیه و غش در معامله است!
  • US ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    7 0
    میگم من قیمت کفش و لباسم هم رفته بالا. آیا باید مالیات پرداخت کنم؟
  • AE ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    6 0
    با این کارها روزبه روز اعتماد مردم رو به دولت که باارزشترین فاکتور اقتصاد هست از بین می برید و مردم رو سوق می دید به سوی بازار سیاه من اون موقع که ثبت نام کردم قیمت بازار آزاد سکه ۱۴۷۵۰۰۰ بود و سکه شش ماهه ۱۴۰۰۰۰۰ ثبت نام میکردن میتونستم از بازار آزاد بخرم ولی متاسفانه به دولت اعتماد کردم
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    7 0
    چقدر زورگویی آخه، بابا من که سود نکردم فقط ارزش پولمو حفظ کردم. حالا اگه سکه ها رو بفروشم همینطوریشم نمیتونم کارایی که قبلش میتونستم انجام بدم رو بکنم.
  • IT ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    5 0
    طرف بزم خریده بود الان قیمتش نجومی شده بود. این چه ربطی به سود مردم داره؟ ارزش پولتونه که اینجوری افت کرده اونوقت میخواهید مردم را جریمه کنید و از جیب مردم که فقط شاید اندکی ارزش پولشونو حفظ کردند مالیات غیرقانونی و ناحلال اخذ کنید؟؟
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    0 4
    حالا به ازای هر سکه ۳ میلیون سود کردن علاوه بر سود مشارکت ؟! به نظر باید از هر سکه یک میلیون میگرفتند
  • پژمان IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    7 0
    زمانی که سکه را به تحویل یکسال دیگر ثبت نام میکردند قیمت سکه در بازار آزاد حدود ۱۷۰۰ بود و بانک مرکزی قیمت قطعی آن را با احتساب مالیات به قیمت قطعی ۱۳۵۰ و به تحویل یکسال دیگر به مردم فروخت .... که در اصل ۱۳۵۰ قیمت بدون حباب سکه بود و شخص خریدار یکسال باید پول خود را در اختیار بانک قرار می داد که بتواند سکه بدون حباب بخرد ... متاسفانه با بی لیاقتی و بی کفایتی عده ای از مسئولین اسبق بانک مرکزی و بعضی های دیگر ، پول ملی بی ارزش شد و قیمت سکه به حدود ۴ تا ۵ میلیون رسید . و اینجا سوالی دارم ....آیا شخصی که پس از تحویل سکه های خود ....مثلا ۱۰۰ سکه خود را می توانست به قیمت ۵ میلیون بفروشد آیا پس از فروش آن ، با پول حاصل شده می توانست ۱۰۱ عدد سکه بخرد ؟ جواب خیر است ....یعنی سودی حتی برای خرید یک سکه بیشتر حاصل نشده و فقط آن شخص توانسته ارزش پول ، و پس انداز خود را حفظ کند و حتی قیمت اجناس دیگر شامل خودرو ، مسکن و حتی کود کشاورزی هم حدود ۲ تا ۳ برابر گران شده است . غیر از آن ...از نظر شرعی نیز مبحث عقد قرارداد فروش هم با اشکال مواجه می شود .
  • حسن ساداتی IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    5 0
    من بیستم فروردین ۹۷ چندتا سکه۶ ماهه پیش خرید کردم. روز خرید تفاوت قیمت بازار آزاد با رقم پیشنهادی بانک حد اکثر حدود ۲۵۰ هزار تومان بود. آیا بهتر نبود از بازار آزاد خریده بودم و به بانک مرکزی اعتماد نمی کردم ؟
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    5 0
    زمان ثبت نام هم جراید گفتند معاف از مالیاته و هم بانک مرکزی و هم قرارداد پیش خرید. در ضمن طبق دادنامه ۵۶۰ سال ۱۳۸۴ دیوان عدالت اداری مالیات فقط بر فروش و درآمد است. غیرقانونی است. اگر قیمت سکه پایین می‌آمد چطور؟ کسانی که از بازار آزاد خریدند چطور؟ کسی که ۱۴۰۰ خریده 2000 فروخته رو هر سکه ازش ۲۵۰ تومن می گیرید؟ قانون عطف به ماسبق نمی‌شود. گرفتن مالیات از خریداران سکه از بانک مرکزی پیاده‌سازی اقتصاد غارتگری و انتقال بازار از رسمی به زیرزمینی است. سکه‌ها را در ازای بازگشت دلار به نرخ ۹۶ پس بگیرید.
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    8 0
    قانون عطفبه ماسبق نمی شود. این چه قانونی است که خریدار پس از خرید و گذشت ایام متوجه می شود باید بابتش مالیات میداده؟!
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    6 0
    زمان فروش اعلام شد بی مالیات این غش در معامله است که از سوی طرف معامله انجام می شود!
  • ناشناس IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    6 0
    این خلاف قانون وشرع است ما به دیوان عالی شکایت میکنیم
  • امید IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    5 0
    سلام اگه کسی سکه خریده مهریه زنش وبده یا حواله شو جابجا کرده با چیز مورد نیازش چی .اگه کسی ۲بار تو چالشهای بازار ساز بانک مرکزی رکب خورده باشه دو.سوم مالشو از دست داده باشه چی و صدها مورد دیگه که همه میدونن
  • امين IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
    4 0
    با سلام دوستان عزيز زماني كه اعلام شد سكه ثبت نام ميكنيم چقد تبليغ كردند و بارها اعلام شد معاف از ماليات است حالا بعد از يك سال ميگن ماليات ميخام در اصل شريك شدن با كساني كه ريسك كردند و براي جلوگيري از بي ارزش شدن پولشون به بانك اعتماد كردن و قرار داد بستند جالب اين است كه دولت مردان مامرتب از بحيايي ترامپ حرف ميزنن كه چرا قرار داد برجام رو يك طرفه فسخ كرده