خبر مهمی که حسن روحانی در روز رحلت امام به آیت‌الله هاشمی داد

پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی به مناسبت سالگرد ارتحال امام راحل و انتصاب حضرت آیت الله خامنه‌ای به رهبری مطلبی را منتشر کرده است.

در این مطلب آمده است؛

 یکی از اتفاق‌هایی که در وقت تنفس بین جلسه صبح و عصر خبرگان روی می‌دهد، سخنرانی هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی، معاون وقت جانشین فرماندهی کل قوا و نماینده وقت تهران در مجلس شورای اسلامی، برای بخشی از خبرگان است. در این وقتِ تنفس، حسن روحانی گزارش‌هایی از احتمال بروز تهدیدات امنیتی به هاشمی، جانشین فرمانده کل قوا، ارائه می‌کند. به روایت روحانی، وی این مطالب را همراه با آقای هاشمی، به گوش جمعی از اعضای مجلس خبرگان نیز می‌رساند: «من آمدم داخل مجلس خبرگان، که یک خبر جنگی را به ایشان [هاشمی] بدهم. تحرکاتی که در جبهه بود. وقتی من نوشته را برای ایشان خواندم، ایشان به من گفت که بیا پشت بلندگو، برای همه خبرگان بخوان. و من آن گزارش را در پشت بلندگو برای همه خبرگان خواندم.»

در این گعده، وضعیت بحرانی کشور و احتمال بروز خطراتی از سوی دشمنان، برای خبرگان واکاوی و تبیین می‌شود. به دلیل غیررسمی بودن مذاکرات این وقت تنفس، متن دقیقی از سخنان هاشمی در اختیار نیست اما پس از پایان وقت و شروع مجدد نطق‌ها، هاشمی به اصرار بعضی از نمایندگان که در آن جمع حضور نداشتند و اجمالاً شنیده بودند که هاشمی شواهد جدیدی مبنی بر بعضی تهدیدهای امنیتی بیان کرده است، دوباره به توضیح مختصری در این باره پرداخت. این بخش از سخنان او که بلافاصله با آغاز مجدد جلسه بیان می‌شود، در مشروح مذاکرات اجلاسیه چهاردهم، چنین منعکس شده است:

هاشمی رفسنجانی: «آنچه من گفتم این بود. قبل از جلسه، البته منافقین، دو روز است که آماده‌باش داده‌اند. ما هیچ احتمالی نمی‌دهیم که منافقین، به تنهایی شرارتی بکنند؛ چون آن‌ها اگر به تنهایی وارد مملکت بشوند، به کلی نابود می‌شوند. چون ما در جبهه‌ها آماده‌ایم و لذا محاسبه‌های ما این بود که این، جدی نیست، این یک شیطنتی است.

الآن آقای دکتر روحانی آمد از قول آن واسطه ما که با «یونی» - نیروهای سازمان ملل- کار می‌کند، آنها به ما اطلاع دادند که عراقی‌ها در عین خوش هم تانک آورده‌اند و هم آماده‌باش داده‌اند. عین خوش یعنی نقطه مقابل دزفول. ما همیشه حدس می‌زدیم که اگر بخواهد عراق، اقدام جدی بکند، از آنجا خواهد کرد. این، با آن مقدماتی که در مورد منافقین قبلاً شنیده بودیم، برای ما حالا به صورت یک احتمال جدّی درآمده که البته من گفتم حالا نیروها بروند، هواپیماها بروند، هلیکوپترها بروند آن منطقه، آماده باشند. اما به هر حال، این مسئله هست؛ یعنی احتمالش برای ما بسیار منجّز است که ما اگر در مسئله رهبری مشکلی داشته باشیم… یعنی، یک ذره اگر آن‌ها مثلاً خبر منتقل بشود که جلسه اول نتیجه نداد و آقایان متفرق شدند، این کافی است دیگر برای دشمنان ما که محاسباتشان را به شکل دیگری انجام بدهند.»

اما حسن روحانی، که ناقل اخبار تهدیدهای امنیتی برای هاشمی و اعضای مجلس خبرگان بود، چند روز پس از اجلاسیه، در سمنان، و در یک سخنرانی به مناسبت گرامیداشت رحلت امام، بخشی از برنامه‌های منافقین را برای عملیات پس از ارتحال امام، این بار در یک تریبون عمومی بیان کرد و گفت: «اکثر کشورهای خارجی، پس از اطلاع از رحلت جانگداز امام خمینی اعلام کرده بودند که صبح روز یکشنبه، همزمان با اولین روز رحلت امام خمینی، کشتار در تهران آغاز خواهد شد و به این خاطر، از سفارتخانه‌های خود در تهران خواسته بودند تا از خروج اتباعشان از منازل جلوگیری کنند. با اعلام خبر رحلت امام امت، منافقین در سر خیال خام اقدام نظامی و پیشروی به سوی تهران را می‌پروراندند…» اما انتخاب به موقع رهبری آینده نظام تمام طرح‌ها و نقشه‌های دشمنان را بر هم زد.

۲۷۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1266534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =