مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آن دسته از نویسندگان ضدانقلاب را که به جبهه مردم پشت کردند را افرادی دانست که برای تاریخ پاسخی ندارند و گفت: انقلاب اصلا بدهکار کسی نیست، هر کس سوار این قطار نشد از راه جا ماند.

امیرحسین فردی، مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، در نشست خبری «بررسی وضعیت تولید و انتشار کتاب با موضوع انقلاب اسلامی در حوزه هنری و انتشارات سوره مهر» ضمن اعلام فعالیت های انجام شده در حوزه تولید کتاب با موضوع انقلاب اسلامی و نیز کارهای در دست انجام به سوالات خبرنگاران در این باره پاسخ داد. 

به گفته مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، حوزه نهادی است که مانند سپاه و جهاد از دل انقلاب بیرون آمده و فلسفه و برنامه‌هایی را دنبال می‌کند که بتواند ادبیات و هنر انقلاب اسلامی را رواج دهد.

وی با اشاره به اینکه دهه نخست پیروزی انقلاب فضای متفاوتی از امروز داشت، گفت: در آن دوران در بحث هنر و ادبیات دستمان تهی بود و آدم‌های انگشت‌شماری می‌توانستیم نام ببریم که بار تعهد انقلاب را در حوزه فرهنگ بر دوش بکشند.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری افزود: دشمنان انقلاب از فردای پیروزی انقلاب از طریق هنر و ادبیات به ما تاختند و اگر به آثار دهه 60 مراجعه کنیم؛ می‌بینیم چه هجمه‌ای علیه فرهنگ دینی مردم بوده و چه غربت و تنهایی‌ عجیبی در این سو حاکم بود. در آن روزها هر کس وارد حوزه می‌شد و می‌گفت متعهد به ادبیات انقلاب است خوشحال می‌شدیم ولی پس از 31 سال همان جریان و موج تبدیل به واقعیتی انکارناپذیر شده و امروز ادبیات انقلاب فراتر از مرزها می‌رود.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آن دسته از نویسندگان ضدانقلاب را که به جبهه مردم پشت کردند افرادی دانست که برای تاریخ پاسخی ندارند و اظهار داشت: حوزه هنری هم قرار نبوده است برای آنها کارت دعوت بفرستد تا درباره انقلاب بنویسند.

وی اضافه کرد: آنها می‌توانستند بنویسد ولی ننوشتند. آنها دیگر طلبی از ملت ندارند. انقلاب ادبیات خودش را به وجود آورد و آنها عقب ماندند. وقتی انقلاب و جنگ شده بود این نویسندگان کجا بودند و چه می‌نوشتند. آیا آنها برای تاریخ و وجدان‌های بیدار جوابی دارند؟

فردی با تاکید بر اینکه این نویسندگان نباید هیچ منتی بر سر مردم بگذارند، بیان کرد: انقلاب نباید منت اینها را بکشد. انقلاب اصلا بدهکار اینها نیست. هر کس سوار این قطار نشد از راه جا ماند.

به گفته مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری این نکته حائز اهمیت است که چرا ما نتوانسته‌ایم در ادبیات داستانی همپای انقلاب پیش برویم و هم‌شأن انقلاب بنویسیم. یکی از دلایل آن این است که داستان انقلاب همزاد با خود انقلاب است و در خروش و جوشش انقلاب متولد شده است. ما قبل از انقلاب، نویسنده انقلابی نداشتیم اما نویسنده‌های ضدانقلاب زیاد داریم که همان‌ها بعد از انقلاب هم نوشته‌های ضدانقلاب نوشته‌اند و تحریف تاریخ کرده‌اند و علیه این مردم و نهضت نوشته‌اند؛ بنابراین من فکر می‌کنم داستان انقلاب اسلامی همپای انقلاب است و 30 سال برای نگارش آثار درخور عمر کوتاهی است؛ اما در همین زمان کوتاه ما تولیدات خوبی داشته‌ایم.

فردی معتقد است: شعر ما با تکیه بر سنت گذشته جایگاه شایسته‌تری دارد و همیشه دستش پر بوده و صدای رسایی داشته است ولی ما در داستان خیلی عقب هستیم. مهمترین برنامه ما جشنواره داستان انقلاب است که از چند سال پیش راه‌اندازی شده و هدفش پرداختن به موضوع انقلاب و حوادث انقلاب در ساختار ادبیات داستانی است.

وی با تاکید بر اینکه این طرح به خوبی جواب داده است، عنوان کرد: ما شاهد رسیدن آثار خوب و استقبال شایسته‌ای از سوی نویسندگان هستیم و مهمترین ویژگی جشنواره این است که آثار چاپ شده مورد داوری قرار نمی گیرند بلکه آثاری ویژه جشنواره نوشته می‌شوند و در نهایت آثار برتر کتاب خواهند شد.

191/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126676

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۰
    0 0
    مثال قطار مثال قشنگی نیست اگر هم بشود به حرکت توفنده ی انقلاب مانند اش کرد حضرات نباید جوری حرف بزنند که گویی لوکوموتیو ران هستند به هر حال این واژه اگر از ادبیات به ادبیات سیاسی ارث رسیده هرگز این طور تعبیری که هرکس خود را راننده اش بداند و بخواهد دیگران را پیاده کند مد نظرش نبوده است.